Przedszkole nr 119 "W Zielonym Ogrodzie"

Przedszkole nr 119, Warszawa, ul. Turmoncka 18

Godło Polski
BIP

Grupa II

Temat tygodnia Przyszło lato – na wakacje już czas”

 

Wiersz „Letnie wakacje” (dzieci młodsze) - poznanie różnych miejsc, gdzie można spędzić wakacje https://www.youtube.com/watch?v=xzqKhIhNFyo

Słuchanie wiersza „Jedziemy na wakacje” (dzieci starsze) Załącznik 1. - wdrażanie dzieci do rozmów na temat treści utworu - budowanie wypowiedzi wielozdaniowej Wakacyjne piosenki - poznanie przez dzieci słów wakacyjnej piosenki -

podejmowanie prób wspólnego śpiewania www.youtube.com/watch?v=oOU-ktMncbY (dzieci młodsze) https://www.youtube.com/watch?v=ue82bNmhv6g

(dzieci starsze) https://www.youtube.com/watch?v=Ls4y1_s5czI

Bajka edukacyjna BEZPIECZEŃSTWO DZIECI NAD WODĄ - poznanie przez dzieci podstawowych zasad bezpiecznego pobytu nad wodą

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA Bajka Bolka i Lolka

 

Załącznki w formie pdf

 

załącznki - plik do pobrania
 

                                                                     

                                                                     

Temat tygodnia „Zwierzęta egzotyczne – wizyta w ZOO ”

 

 

Bajka edukacyjna „Poznajmy zwierzęta egzotyczne”  .

- poznanie przez dzieci różnych gatunków zwierząt egzotycznych

- poszerzanie wiedzy dzieci o zwierzętach

https://www.youtube.com/watch?v=FQqBXuAK3OY (dzieci starsze)

https://www.youtube.com/watch?v=Rrlx6uW5hSg (dzieci młodsze)

 

Zwierzęta egzotyczne

- poznanie wyglądu i nazw różnych zwierząt

- poznanie ich odgłosów

- odgadywanie cieni zwierząt

 https://www.youtube.com/watch?v=xlXEn3l6vYM

 

Zwierzęta i ich odgłosy

- poznanie przez dzieci nazw zwierząt  zamieszkujących sawannę i dżunglę oraz i ich odgłosów

- poznanie przez nazw niektórych zwierząt po angielsku

Odgłosy zwierząt Safari -

https://www.youtube.com/watch?v=oRVBEKuIKh4&vl=pl

Odgłosy Zwierzęta w dżungli -

https://www.youtube.com/watch?v=tAM_fwYdx_8

Co jedzą zwierzęta w Afryce?

- poznanie przez dzieci sposobów odżywiania zwierząt egzotycznych

- przypomnienie odgłosów wydawanych przez poszczególne zwierzęta

https://www.youtube.com/watch?v=qAHchmDx23Q&vl=pl

 

Wiersz „Zwierzęta egzotyczne”

- wdrażanie do uważnego słuchania

- wdrażanie do rozmów o treści utworu.

https://www.youtube.com/watch?v=eyXw43q1rWI

 

Piosenki związane z tematem:

- wdrażanie do uważnego słuchania

- próby śpiewania samemu lub razem z rodzicem

 Idziemy Do ZOO / Polskie piosenki dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

Dżungla, Dżungla/Piosenki dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=vKvKntLcUKQ&list=PLWCHvNBbV9JV0CLOE86CHfujBsGYi7MK-&index=1

 

Temat jest bardzo wdzięczny, jest dużo pomocy, ciężko było wybrać. Nie ma oczywiście konieczności wykonywania wszystkich kart pracy.  To tylko propozycje Są one podzielone dla dzieci starszych i młodszych, ale mogą je wykonać wszyscy wg chęci i możliwości dzieci i rodziców.

Zadania na poniedziałek (lub inny dzień tygodnia – wszystko zależy od możliwości i chęci dziecka)

 Ćwiczenia grafomotoryczne: Rysuj po śladzie Załącznik 1,2,3,4,5,6.

  • ćwiczenia małej motoryki: ćwiczenia w prawidłowym prowadzeniu kredki lub ołówka

Zadania na wtorek (lub inny dzień tygodnia – wszystko zależy od możliwości i chęci dziecka)

Ćwiczenia w szybkim spostrzeganiu i kojarzeniu Załącznik 7,8,9,10.

  • wdrażanie dzieci do łączenia elementów z ich cieniem

Zadania na środę (lub inny dzień tygodnia – wszystko zależy od możliwości i chęci dziecka)

Kształtowanie pojęć matematycznych

  • przyporządkowanie jedzenia do małpek od największego do najmniejszego. Załącznik 12.
  • wyszukiwanie przez dzieci elementów niepasujących do zbioru Załącznik 11.
  • wyszukiwanie przez dzieci elementów o tym samym kolorze Załącznik 13.
  •  odnajdywanie par elementów Załącznik 14.

Zadania na czwartek (lub inny dzień tygodnia – wszystko zależy od możliwości i chęci dziecka)

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej

  • układanie „zwierzakowych” puzzli Załącznik 15, 16,17,18

Zadania na piątek (lub inny dzień tygodnia – wszystko zależy od możliwości i chęci dziecka)

Rozwiązywanie zagadek Załącznik 19

  • aktywizacja mowy i myślenia
  • podsumowanie wiedzy o zwierzętach

Ćwiczenia w szybkim spostrzeganiu i kojarzeniu Załącznik 20

  • wyszukiwanie różnic między obrazkami

załączniki w formie  PDF

 

załącznik - plik do pobrania
załacznik - pliki do pobrania
załacznik - pliki do pobrania
załacznik  - pliki do pobrania

 

 

 

„Laurka”
Wymaluję na laurce czerwone serduszko,
Ptaka, co ma złote piórko i kwiaty w dzbanuszku.
Żyj mamusiu moja miła sto lat albo dłużej!
Bądź wesoła i szczęśliwa, zdrowie niech Ci służy!

6. Dla mamy 26.05.2020r.
4. Dla mamy 26.05.2020r.
5. Dla mamy 26.05.2020r.
7. Dla mamy 26.05.2020r.
8. Dla mamy 26.05.2020r.
1. Dla mamy 26.05.2020r.
2. Dla mamy 26.05.2020r.
3. Dla mamy 26.05.2020r.

Temat tygodnia „Moja mama”

 

Bajka „Dzień mamy”

- poznanie przez dzieci daty święta wszystkich mam

- ukazanie sposobów obchodów tego święta (np. recytacja wierszyka, zaśpiewanie piosenki, wręczenie kwiatów, składanie życzeń, itp.)

https://www.youtube.com/watch?v=5EDetnGiEqU

 

Słuchanie wiersza „Moja mama”  Załącznik 1.

- wdrażanie do rozmów na temat treści wiersza

- wzmacnianie rodzinnych więzi uczuciowych

 

Piosenki dla mamy

dla dzieci młodszych „Powiedziała mi to lala”

https://www.youtube.com/watch?v=9d1m7JUyCZY

dla dzieci starszych „Bukiecik dla mamy”

https://www.youtube.com/watch?v=S8wjPm8wv-w

 

Wykonanie laurki dla mamy Załącznik 2

- dostarczenie dziecku radości z samodzielnie wykonanego upominku dla bliskiej osoby

 

Historyjka obrazkowa „WAZON DLA MAMY”  Załącznik 3.

- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego

- podejmowanie przez dzieci prób samodzielnego opowiedzenia historyjki obrazkowej

 

Grafomotoryka Załącznik 4.

- ćwiczenia w precyzyjnym prowadzeniu linii

- rozbudzanie zainteresowań związanych z zawodem wykonywanym przez mamę

 

Ćwiczenia na spostrzegawczość „Korale dla mamy” Załącznik 5.

- wdrażanie dzieci do właściwego wskazania następnego elementu

- tworzenie „rytmów”

 

Ćwiczenia w sprawnym liczeniu Załącznik 6. (karta pracy dla dzieci starszych)

- wdrażanie dziecka do sprawnego liczenia określonych elementów

- podejmowanie przez dziecko prób rysowania równolicznych elementów innego zbioru

 

Porównywanie dwóch obrazków Załącznik 7.

- ćwiczenia w szybkim spostrzeganiu i kojarzeniu

 

Kolorowanie obrazka wg kodu: Załącznik 8.

- kształtowanie umiejętności odszyfrowania kodu

- doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania pracy plastycznej

 

Praca plastyczna „Kwiatuszek dla mamy” Załącznik 9.

- zachęcenie dziecka do samodzielnego wykonania pracy wg wzoru

- dostarczenie dzieci radości z samodzielnego wykonania upominku dla mamy

- wdrażanie do estetycznego wykonania prac

Załączniki 

PROPOZYCJE ZABAW - plik do pobrania
 

                                                                     

                                                                     

Kochani Rodzice, Kochane Dzieci 

Wasze Pania Ewa i Agnieszka npisały do Was list

. Za nami bardzo trudny czas. Przedszkole zostało zamknięte. Ulice, parki i place zabaw opustoszały. Zarówno Wy, jak i Wasi Rodzice – musieliście zostać w domu......................

Załączniki  w formie pdf

LIST DO RODZICÓW 

- plik do pobrania
 

 

Załączniki  w formie pdf

LIST DO DZIECI 

- plik do pobrania
 

 

 

Temat tygodnia „Majowa łąka cz.II” Wiersz Iwony Salach „ŁĄKA”

Załącznik 21. - wdrażanie do rozmów na temat treści wiersza - poszerzenie słownika dziecka o znajomość nowych wyrazów występujących w wierszu (boża krówka, krasna suknia) Słuchanie ciekawostek MAJOWA ŁĄKA I JEJ MIESZKAŃCY - poznanie dalszych mieszkańców majowej łąki https://www.youtube.com/watch?v=xwHn4ISpXgc (dzieci młodsze) https://www.youtube.com/watch?v=0WvQjDu9JWI (dzieci starsze) https://www.youtube.com/watch?v=eIe_iAcpQJg Przygody małej żabki – bajkowe piosenki dla dzieci (pierwsza piosenka) https://www.youtube.com/watch?v=flF6UepaPGo Karta pracy Załącznik 22. - kształtowanie pojęć matematycznych – układanie elementów (żabek) od największego do najmniejszego

Załączniki 

PROPOZYCJE ZABAW - plik do pobrania
 

                                                                     

                                                                     

  • Piątek: „Majowa łąka – MRÓWKI”

 

Bajka „Mrówka i konik polny”

- poznanie przez dziecko dalszych mieszkańców łąki

- śledzenie losów głównych bohaterów

- rozumienie pojęcia „pracuje jak mróweczka”
https://www.youtube.com/watch?v=ivHKEXeAT7o

 

Piosenka

The Ant and the Grasshopper | CoComelon Nursery Rhymes & Kids Songs

https://www.youtube.com/watch?v=TOTd78ZTDGE

 

Ciekawostki o mrówkach

- rozbudzanie ciekawości przyrodniczych

https://www.youtube.com/watch?v=q9lWZkV_YfI&t=12s

 

Składanie obrazka z części „Mrówkowe puzzle” Załącznik 18.

-  ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej

 

Kształtowanie pojęć matematycznych Załącznik 19.

- wdrażanie dziecka do tworzenia zbiorów różnolicznych

- kształtowanie umiejętności przeliczania elementów zbioru (mrówek)

 

Załącznik 18.

PROPOZYCJE ZABAW - plik do pobrania
 

                                                                     

  • Czwartek: „Majowa łąka - PSZCZÓŁKI”

 

Bajka o Pszczółce Mai

- poznanie sympatycznej pszczółki i mieszkańców łąki

https://www.youtube.com/watch?v=a5NgetIm04U

 

Ciekawostki o pszczołach

- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym

https://www.youtube.com/watch?v=t9bWfepcSRY

 

Piosenka „Pszczółka Maja jest tu”

https://www.youtube.com/watch?v=uKgNWASnXq4

 

Taniec Pszczółki Mai

- zaproszenie do tańca: Tańcz jak Maja i jej łąkowi przyjaciele

https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

 

Ćwiczenia na spostrzegawczość Załącznik 14.

- wyszukanie określonych elementów na obrazku sytuacyjnym

 

Ćwiczenia grafomotoryczne „Po śladzie” Załącznik 15.

Ćwiczenia małej motoryki:

- ćwiczenia w precyzyjnym prowadzeniu linii

 

Labirynt Załącznik 16.

- ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej

 

Praca plastyczna Załącznik 17.

- wdrażanie dzieci do samodzielnego wykonania pracy według instrukcji

- kształtowanie umiejętności łączenia różnych materiałów plastycznych z tymi pochodzących z recyklingu

 

Samodzielne zrobienie kanapeczek z miodem. Mniam! Mniam!

Mile widziana fotorelacja 

Załączniki  w formie pdf

załaczniki 

- plik do pobrania
 

ZACHECAMY DO PRZECZYTANIA BAJKIA TUTAJ

 

Środa  Majkowa łaka - Motyle 

Załączniki  w formie pdf

załaczniki 

- plik do pobrania
 

 

Film „Larwa przeobraża się w motyla”

- rozbudzanie zainteresowań dzieci światem przyrody

- poznanie etapów rozwoju motyla

https://www.youtube.com/watch?v=zNeizTuJCgg

 

Praca z obrazkiem „Etapy rozwoju motyla”

- podejmowanie przez dziecko prób opowiedzenia jakie są etapy rozwoju motyla

- ćwiczenia w budowaniu wypowiedzi wielozdaniowej

dla dzieci młodszych Załącznik 8.

dla dzieci młodszych Załącznik 9.

 

Labirynt Załącznik 10.

- ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej

 

Ćwiczenia grafomotoryczne Załącznik 11.

- wdrażanie do precyzyjnego rysowania po wyznaczonej linii

 

Karta pracy Załącznik 12.

- ćwiczenia na szybkie spostrzeganie i odwzorowanie Załącznik 13.

(załącznik 13 – dla dzieci starszych)

Załącznik 8. (dla dzieci młodszych)

 

Spróbuj opowiedzieć o narodzinach motyla

 

  • Wtorek: „Majowa łąka - BIEDRONKA”

Załączniki  w formie pdf

załaczniki 

- plik do pobrania
 

 

Słuchanie ciekawostek i faktów o biedronkach

 

- rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych

- poszerzanie wiedzy o mieszkańcach łąki

https://www.youtube.com/watch?v=xJAm5WfqCuM

 

Słuchanie piosenek:

dla dzieci młodszych „O biedroneczkach w kropeczkach”

https://www.youtube.com/watch?v=lqZPR7ElHL8

dla dzieci starszych „Biedroneczki są w kropeczki”

https://www.youtube.com/watch?v=wKqliPZBV6g

 

Zabawa matematyczna „ile kropek ma biedronka?” Załącznik 4.

- sprawne przeliczanie

- ćwiczenia w poprawnym wskazywaniu strony lewej i prawej

- ćwiczenia w „szacowaniu na oko” gdzie jest więcej kropek, a gdzie mniej

 

Karta pracy Załącznik 5. (dla dzieci starszych)

- ćwiczenia w sprawnym liczeniu

- kształtowanie umiejętności dokładania przez dziecko elementów do wskazanej liczby

 

Ćwiczenia grafomotoryczne Załącznik 6.

- wdrażanie do prawidłowego rysowania „po linii”

 

Praca plastyczna „Biedronka” Załącznik 7.

- zachęcenie dziecka do samodzielnego wykonania biedronki

- zwrócenie uwagi na estetyczne wykonanie pracy

- przypomnienie znaczenia słowa „RECYKLING”

 

Dodatkowe ciekawostki

Eko – sprawy: Leśni detektywi i … biedronki

https://www.youtube.com/watch?v=FpjDOE_DpDE

 

 

 

Temat tygodnia „Majowa łąka”

 

  • Poniedziałek: „Poznajemy różne środowiska przyrodnicze – łąka”

 

Obejrzenie filmu  „Wędrówki Skrzata Borówki – ŁĄKA”

- poszerzanie wiedzy o otaczającym nas świecie

- poznawanie środowiska przyrodniczego jakim jest łąka

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

 

Odgłosy łąki

- rozbudzanie u dzieci zainteresowań przyrodniczych

- słuchanie głosów natury

https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0

 

Piosenka „Bal na łące”

https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

 

Ćwiczenia na spostrzegawczość Załącznik 1.

- wyszukiwanie różnic na dwóch obrazkach

- ćwiczenia w szybkim spostrzeganiu i kojarzeniu

 

 

Ćwiczenia grafomotoryczne – kolorowanka „Łąka”

dzieci młodsze – Załącznik 2.

dzieci starsze – Załącznik 3.

- ćwiczenia w zakolorowaniu określonej płaszczyzny „bez wychodzenia za linię”

 

Inne linki dotyczące łąki:

Film z muzyką Edvarda Griega „Poranek”

- zaprezentowanie dzieciom roślin i zwierząt łąkowych

https://www.youtube.com/watch?v=bgmm4e9ARw4

 

wszystkie załaczniki w pdf

 

załaczniki 

- plik do pobrania
 

                                 

 

 

 
  • Piątek: „Poznajemy zawód – krawcowa”

                             

Piosenka „Pani krawcowa”

- poznanie etapów powstania ubrania

- poznanie pracy krawcowej

- zwrócenie uwagi na przybory potrzebne jej w pracy

https://www.youtube.com/watch?v=bwLgD5z9IHo

 

Historyjka obrazkowa „Sukienka Oli” Załącznik 22.

- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego

- doskonalenie wypowiadania się na określony temat

 

Ćwiczenia grafomotoryczne „Narysuj po śladzie” Załącznik 23.

- ćwiczenia małej motoryki: ćwiczenia w precyzyjnym prowadzeniu linii

Kolorowanki Załącznik 24.

- wdrażanie dzieci do dokładnego kolorowania „bez wychodzenia za linię”

 

Rozwiązywanie zagadek Załącznik 25.

- aktywizowanie mowy i myślenia

- podsumowanie wiedzy o poznanych zawodach

 

Słuchanie wierszyków o innych zawodach https://www.youtube.com/watch?v=U5yUDJqejyU

Załącznik 22. Przyjżyj się uważnie historyjce, spróbuj ją opowiedzieć rodzicom

 

Załączniki do zadań na dzisiejszy dzień w powyższym PDF (Z CZWARTKU)

Czwartek: „Poznajemy zawód – fryzjer”

 

wszystkie załaczniki w pdf

 

propozycja  zabaw

- plik do pobrania
 

                                 

Wiersz Bożeny Formy „U fryzjera” Załącznik 18.

 

- wdrażanie do rozmów na temat treści wiersza

- poznanie czynności wykonywanych przez fryzjera

Piosenka „Fruzia u fryzjera”

https://www.youtube.com/watch?v=_hmbzJb4BHc

Twórcza zabawa matematyczna „Karolek z wizytą u fryzjera” Załącznik 19.

- kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie do 6

Zabawa logopedyczna Załącznik 20.

- prawidłowe wybrzmiewanie samogłosek, sylab, grup zgłoskowych

- ćwiczenia małej motoryki (wycinanie, klejenie, odcinanie)

\Ćwiczenia grafomotoryczne „Narysuj po śladzie” Załącznik 21.

Ćwiczenia małej motoryki

- ćwiczenia w precyzyjnym prowadzeniu linii

Zabawa tematyczna „Fryzjer w domu”

- zachęcamy do samodzielnego wykonania fryzur „na domownikach.” Mile widziana fotorelacja!

Załącznik 18.

Wiersz Bożeny Formy „U fryzjera”

W drzwiach salonu powitanie:

fryzjer ważne ma zadanie.

Pięknie mamę ma uczesać,

więc nie może długo zwlekać.

 

Katalogi już rozkłada,

cenna każda jego rada.

Słucha go uważnie mama.

Co ma wybrać, nie wie sama.

 

A tymczasem mycie głowy:

pachnie szampon rumiankowy.

Już odżywka nałożona,

mama wzdycha zachwycona.

 

Nagle fryzjer grzywkę ścina,

trochę rzednie mamie mina.

Jednak kiedy widzi zmianę,

Już nie martwi się tym wcale.

 

Mistrz nakłada farbę sprawnie,

rozprowadza ją dokładnie.

Potem długie spłukiwanie

i fryzury układanie.

 

Grzywka – z boku długi lok,

z tyłu włosy spięte w kok.

Pięknie kolor jest dobrany

do prześlicznych oczu mamy.

 

Mama w lustro ciągle zerka,

na jej twarzy radość wielka.

Bo fryzura mamy nowa

jest naprawdę ODLOTOWA!

Załącznik 19.

 

Dziś poznacie sympatycznego chłopca o imieniu Karolek. Karolek posiada niespotykaną właściwość: jego włosy rosną wtedy, gdy poradzi sobie z zadaniami matematycznymi dotyczącymi właśnie jego włosów. Dziwne, prawda? Może pomożecie mu w „wyhodowaniu" bujnej czupryny? Kto ma ochotę pobawić się w wyjątkowe zabawy matematyczne?

 

 

 

  • Środa: „Poznajemy różne zawody – praca lekarza”

 

Słuchanie wiersza Marii Trelikowskiej „U pana doktora” Załącznik 13.

- wdrażnie dzieci do rozmów na temat treści utwou

- wdrażanie do rozmów na temat pracy lekarza

- utrwalenie pojęć: „pediatra” „pacjent”

 

Piosenka „Karetka Pogotowia”

- poznanie i zapamiętanie numeru Pogotowia Raunkowego 999

https://www.youtube.com/watch?v=vJFykFWgWsw

 

Bajka edukacyjna „Oj, jak mnie boli ząb!”

- uświadomienie dziecku, że lepiej jest zapobiegać, niż leczyć

- poznanie pracy stomatologa

- zachęcanie dziecka do dbania o własne zdrowie

https://www.youtube.com/watch?v=gnLf9iquGAE

 

Piosenka „Fruzia u dentysty”

Fruzia musiała pójść do dentysty, ale to nie zepsuło jej humoru.

Zobaczcie co się wydarzyło?

https://www.youtube.com/watch?v=zAF03I2IQ8s

 

Ćwiczenia grafomotoryczne „Narysuj po śladzie”

Ćwiczenia małej motoryki (dla dzieci młodszych Załącznik 14; dla dzieci starszych Załącznik 15)

- ćwiczenia w precyzyjnym prowadzeniu linii

 

Karta pracy „Labirynt” Załącznik 16.

- ćwiczenia grafomotoryczne usprawniające koordynację wzrokowo – ruchową

 

Karta pracy „Atrybuty lekarza” Załącznik 17.

- ćwiczenia w argumentowaniu wyboru

- dziecko potrafi wskazać przedmioty potrzebne lekarzowi

Inne linki do tematu:

 

Piosenka „Wizyta u lekarza” (tylko dwie pierwsze części linku)

https://www.youtube.com/watch?v=VotxckwcR14

Załącznik 13.

 

Wiersz M. Terlikowskiej. "U pana doktora"

Przed drzwiami pana doktora
czeka kolejka dość spora.
Pawełka boli brzuszek
Marek skaleczył paluszek.


Dorotka także jest chora,
bo bardzo kaszle od wczoraj.
Małgosię wciąż boli głowa
Lalka także nie jest zdrowa.


Wchodzi Pawełek. No śmiało!
Badanie nie będzie bolało.
Trzeba otworzyć buzię raz –dwa,
Pokazać język, powiedzieć a-a-a.
Oddychać, stanąć na wadze,
potrzymać termometr – i już.
Więc płakać nikomu nie radzę –
Chyba, że jesteś tchórz.


Pan doktor zna różne sposoby,
żeby przepędzić choroby,
- Przepiszę ci proszki, Pawełku,
różowe w niebieskim pudełku. (…)

A co dla kaszlącej Dorotki?
Syrop. Naprawdę słodki.

Małgosia pójdzie na naświetlanie.
A lalka? Czy nic nie dostanie?
Prawda, lalka jest trochę blada...
Ale Małgosia sama ją zbada.
Przecież Małgosia pamięta
Jak doktor bada pacjenta.

 

----------------------------------------------------------------------
Rozmowa na temat treści wiersza

Pytania pomocnicze:
• Na co chorowały poszczególne dzieci w wierszu?
• Kogo dzieci poprosiły o pomoc?
• Jak nazywa się lekarz, który bada dzieci?
• Czy dzieci same mogą iść do lekarz?
• Dlaczego?
• Co trzeba powiedzieć jak wchodzimy do gabinetu lekarskiego?
• Kto to jest pacjent?
• Jak nazywa się osoba, która pomaga lekarzowi?
• Gdzie kupujemy lekarstwa, które wypisał nam lekarz?
• Czy dzieci same mogą zażywać lekarstwa?

 

Załącznik 14.

 

Narysuj „po śladzie”

Załącznik 15.

 

Narysuj „po śladzie”

 

Załącznik 16.

 

Chłopiec wybiera się na kontrolę swoich zębów.

Pomóż mu odnaleźć drogę do gabinetu

lekarza stomatologa. Pokoloruj obrazek

Załącznik 17.

 

Otocz czerwoną pętelką przedmioty,

które są potrzebne lekarzowi

(Proszę zwrócić uwagę, czy dziecko

skreśli samochodzik – zabawkę,

czy też potraktuje przedmiot

jako symbol Karetki Pogotowia.

Uczymy dziecko argumentacji).

 

ZAŁ14
ZA15
ZA16
ZAŁ17
  • Wtorek: „Poznajemy różne zawody – praca strażaka”

Piosenki dla dzieci młodszych „Strażak Tomek”

https://www.youtube.com/watch?v=DEscYD5fCGM

https://www.youtube.com/watch?v=hV0_SL9FXsk

Piosenka dla dzieci starszych „Strażacy bohaterzy”

https://www.youtube.com/watch?v=jXF3Wba--Uo

- poznanie przez dzieci zakresu działań straży pożarnej

- poznanie specyfiki pracy strażaka

- poznanie i zapamiętanie numeru do straży pożarnej 998

 

Katra pracy „Strój strażaka”  Załącznik 6.

- dziecko potrafi wskazać elemementy pasujące do stroju strażaka

 

Karta pracy „Akcesoria dla strażaka” Załącznik 7.

- dziecko potrafi wskazać i pokolorować akcesoria pasujące lub związane z pracą strażaka

 

Ćwiczenia grafomotoryczne „Pomóż Straży Pożarnej dojechać do pożaru”

Załącznik 8.  - dzieci młodsze

Załącznik 9.  - dzieci starsze

- ćwiczenia małej motoryki: ćwiczenia w prowadzeniu linii

 

Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo – ruchową Załącznik 10.

- ćwiczenia percepcji wzrokowych

- wdrażanie dzieci do szybkiego wyszukiwania logicznego ciągu przedmiotów (rytmy)

 

Praca plastyczna „Wóz strażacki” Załącznik 11.

- wdrażanie dzieci do wycinania i łączenia elementów

 

Łamigłówka Załącznik 12.

- wdrażanie dzieci do uważnego słuchania poleceń i wykonywania zadań wg nich

- ćwiczenia w liczeniu

Załączniki w formie  PDF

załącznik łmigłówka - pożar - plik do pobrania
załacznki - strażak - pliki do pobrania
propozycja zabaw  - pliki do pobrania

 

                                                   

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Temat tygodnia „Poznajemy różne zawody”

 

  • Poniedziałek: „Poznajemy różne zawody – praca policjanta”

 

Obejrzenie filmu

- zapoznanie się dzieci z pracą ludzi wykonujących różne zawody (narzędzia, rodzaj wykonywanych, świadczonych usług)

https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc

 

Bajka edukacyjna dla dzieci „Zawód policjant”

- przybliżenie dzieciom pracy policjanta

- poznanie numeru alarmowego 997

https://www.youtube.com/watch?v=pzAeFp5UhtY

 

Piosenka „Halo, panie policjancie”

- przypomnienie sytuacji, w których wzywamy policję

- utrwalenie znajomości telefonu alarmowego na policję 997

https://www.youtube.com/watch?v=2sk-r_j0vGc

 

Karta pracy Załącznik 1.

- dziecko zna akcesoria potrzebne policjantowi w jego pracy

 

Ćwiczenia grafomotoryczne „Narysuj po śladzie” Załącznik 2.

- ćwiczenia małej motoryki: ćwiczenia w precyzyjnym prowadzeniu linii

 

Praca plastyczna „Wóz policyjny” Załącznik 3.

- wdrażanie dzieci do wycinania i łączenia elementów

 

Wycinanka „Policjant” Załącznik 4 i 5.

- kształtowanie umiejętności posługiwania się nożyczkami

załączniki w formi pdf

 

załącznik 3 - plik do pobrania
załącznik 4 - pliki do pobrania
załącznik 5 - pliki do pobrania

 

                                                         

 

 

 

 

 

 

  • Czwartek: „Segregujemy śmieci”

 

Bajka edukacyjna – proekologiczna

- rozwijanie świadomości ekologicznej związanej z segregacją odpadów i ich ponownym wykorzystaniu

- poznanie znaczenia słowa „recykling”

https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

Film „Rodzina Treflików - śmieci”

- ukazanie dzieciom skutków zaśmiecania najbliższego otoczenia

https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU

Wysłuchanie ekologicznej piosenki „Świat w naszych rękach”

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Historyjka obrazkowa „PapierekZałącznik 11.

- kształtowanie umiejętności logicznego kojarzenia faktów na poszczególnych obrazkach

- doskonalenie wypowiadania się na określony temat – dziecko rozumie potrzebę dbania o środowisko

Ćwiczenia grafomotoryczne „Narysuj po śladzie” Załącznik 12.

- ćwiczenia małej motoryki: ćwiczenia w precyzyjnym prowadzeniu linii

Karta pracy (podsumowanie wiadomości dzieci temat segregacji śmieci) Załącznik 12 i 13.

- dziecko prawidłowo przyporządkowuje odpady do właściwych pojemników

- wie, jak można ponownie wykorzystać wybrane odpady powstające w gospodarstwie domowym

- rozpoznaje materiał z jakiego wykonany jest odpad

- przelicza odpady i porównuje ich liczebność

- rozpoznaje kolory pojemników do segregacji

- segreguje odpady do właściwych pojemników (makulatura, szkło, plastik, odpady-bio

 
   

Zajęcie plastyczne: „Eko-zabawka”

- zachęcenie dziecka do samodzielnego wykonania zabawki z recyklingu

Łódki z nakrętek i pokrywek, czyli zabawki z recyklingu ...- rozwijanie pomysłowości, kreatywności

 

Załączniki w formir pdf

propozycje zabaw  - plik do pobrania
posegreguj śmieci  - pliki do pobrania

 

                                                     

 

 

 

załącznik 13b.

➢Środa:

„Czysta woda” Słuchanie wiersza Teresy Fiutowskiej „Rozmowy z kroplą wody”

Załącznik 8. - uświadomienie dziecku znaczenie wody dla życia człowieka - kształtowanie nawyku oszczędnego korzystania z wody

Film „Niezwykła podróż kropelki” (dzieci młodsze) - poznanie obiegu wody w przyrodzie - uświadomienie dziecku konieczność ochrony wód - zrozumienie potrzeby jej oszczędzania

https://www.youtube.com/watch?v=plQ8rCApNIQ Film „Obieg wody w przyrodzie” (dzieci starsze) - poznanie obiegu wody w przyrodzie

- uświadomienie dziecku konieczność ochrony wód https://www.youtube.com/watch?v=ylxVLAxOxDY Zabawy badawcze z wodą

Załącznik 9. - dostarczenie dziecku nowych przeżyć związanych z odkrywaniem właściwości rzeczy i zjawisk - zapoznanie ze zjawiskiem pływania i tonięcia przedmiotów - rozwijanie umiejętności obserwacji i wysnuwania wniosków - utrwalanie pojęć ciężki, lekki - uświadamianie dzieciom znaczenia wody w przyrodzie - utrwalanie prostych zasad oszczędzania wody Wypełnienie karty pracy

Załącznik 10. - ćwiczenia małej motoryki - ćwiczenia w dokładnym kolorowaniu określonej płaszczyzny - wdrażanie dziecka do zachowań proekologicznych – zmniejszanie zużycia wody

Załącznik 8. Słuchanie wiersza Teresy Fiutowskiej „Rozmowy z kroplą wody” – Jestem kropla, bardzo potrzebna, kropla wody. – Komu ? – Ludziom. – Do czego ? – Do picia, mycia i gotowania, zmywania naczyń i do sprzątania . – Skąd przychodzisz kropelko? – Z rzek . – Oj, to nie jesteś czysta, bo do rzeki wpływają ścieki. – W gości brudna nie przychodzę, piorą mnie do czysta w drodze. – Jaką odbywasz drogę? – Przez różne sitka, filtry i rury, płynę coraz bardziej czysta o dziwo, do góry. – Twoja czystość warta pochwały... – Moja? To wielu ludzi trud niebywały, by do picia, do prania, do mycia dla was i dla ludzi wszystkich nie zabrakło nigdy w kranach wody czystej

. Załącznik 9. Zabawy badawcze „Maleńka kropelka wody” Pomoce: miska z wodą, słomka do napojów, wykałaczka do szaszłyków, kropelki papierowe (dla dziecka od 2 do 6 kropelek w zależności od stopnia zaawansowania umiejętności liczenia, dla rodzica 6).

• Zabawa badawcza „Jaki kształt ma kropla wody” Rozmowa wprowadzająca: Na początku rodzic zadaje dziecku pytania: − Czy woda jest potrzebna? − Co się stanie, gdy jej zabraknie? − Co możemy zrobić, aby jej nie zabrakło? Działanie dziecka: Postaw przed dzieckiem miskę z wodą, wykałaczkę do szaszłyków oraz słomkę do napojów. Poproś, aby dziecko wykonało następujące polecenia, np.: − Spróbuj za pomocą przedmiotów, które masz przed sobą wydobyć z miski kroplę wody. Wypróbuj, który przedmiot jest najlepszy. − Jaki kształt ma kropla? − Czy krople różnią się od siebie?

• Zabawa badawcza „Co pływa, co tonie” Do miski nalejcie wodę. Zbierzcie różne przedmioty i wkładajcie do miski – obserwujcie, co się z nimi dzieje. Ustalcie, dlaczego niektóre przedmioty pływają, a inne toną. Połóżcie na powierzchni wody kartkę papieru i obserwujcie ją. Połóżcie na kartkę korek… I co się dzieje? Teraz połóżcie monetę, klocek… Ciekawe, ile przedmiotów uda wam się położyć zanim kartka zatonie. Doświadczenie z plasteliną: Weź dwa kawałki plasteliny; z jednego zrób kulkę, a z drugiego zrób talerzyk. Wrzuć kulkę do wody, a następnie połóż talerzyk i obserwuj. Co widzisz? Dziecko, na jednej kartce rysuje to, co zatonęło, a na drugiej to, co pływa.

• Zabawa matematyczna „Ile kropli jest w kałuży?” Przed dzieckiem i przed Rodzicem jest luźno rozrzucony stosik papierowych kropelek. To będą kałuże. - Czy można policzyć, ile kropli jest w kałuży na ulicy? - To bardzo trudne zadanie. Pewnie liczenie kropli w prawdziwej kałuży trwało by bardzo długo, ale my dzisiaj policzymy kropelki w papierowej kałuży”. Niech dziecko przeliczy swoje i krople Rodzica, a następnie poda wynik. Potem zapytaj: - Kto ma więcej kropli? A kto mniej? Jak to sprawdzić? Zaproponuj, aby dziecko ułożyło wszystkie krople w rzędach, jedne pod drugimi i ponownie podało wynik. Następnie zapytaj, czy dziecko ma więcej kropli, mniej, czy tyle samo? Jeśli mniej lub więcej, to o ile. Na zakończenie możecie zebrać krople w jedną kałużę i policzyć wszystkie krople razem.

Załącznik 20. Wskaż obrazek ilustrujący sposób oszczędzania wody pokoloruj go

kropla
kropla 2
  • Wtorek: „Czysta energia, czyste powietrze”

Plakaty w formie pdf

 

plakat  - plik do pobrania
plakat - pliki do pobrania

 

                                                 

Obejrzenie filmu „W kontakcie z naturą”

- poznanie przez dzieci nowego określenia „ekologia”

- poznanie przez dzieci sposobów oszczędzania energii

- kształtowanie zachowań proekologicznych

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

 

 

Słuchanie wiersza „Piotruś i powietrze” Załącznik 5.

- uświadomienie dziecku faktu istnienia wokół nas powietrza jako składnika życia

- zapoznanie dziecka ze sposobami praktycznego wykorzystania powietrza przez człowieka

 

Praca z obrazkiem „Czy powietrze jest zawsze czyste?” Załącznik 6.

- uświadomienie dzieciom znaczenia czystego powietrza

- próby szukania źródeł, które zanieczyszczają naszą atmosferę

- szukanie przez dziecko sposobów dbania o czyste powietrze

Zabawy badawcze Załącznik 7.

- poznawanie przez dziecko niektórych właściwości powietrza za pomocą doświadczeń i obserwacji

Załącznik 5.

Słuchanie wiersza Ludwika Jerzego Kerna „Piotruś i powietrze”

 

Był pewien chłopiec w różowym swetrze, którego raz zapytano:

- Czym chciałbyś zostać Piotrusiu?

- Powietrzem!

- Dlaczego powietrzem?

- Ano, dlatego tylko proszę mamusi, że ono nic robić nie musi.

Pobladła biedna mama z wrażenia, ot los mieć synka lenia.

 

Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka, mamusia światło zgasiła.

I zasnął Piotruś, a Dobra wróżka w powietrze go zamieniła.

 

I nagle patrzcie, co to się dzieje:  Piotruś po świecie wieje.

W miastach uderza o domów mury, w górze na niebie rozpędza chmury…

Porusza liście na wszystkich drzewach….

Jest jednocześnie we wszystkich stronach, w samochodowych siedzi oponach…..

 

Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy i rzekł:

- Zmęczyłem się bardzo tej nocy.

Nie przypuszczałem, proszę mamusi, że tak powietrze pracować musi.

-------------------------------------------------------------------

Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza

- Czym chciałby zostać Piotruś?

- W co się zamienił Piotruś?

- Co wtedy robił i gdzie był?

- Co Piotruś zrobił rano, gdy się przebudził?

 

- Czy powietrze jest nam potrzebne?

- Gdzie można spotkać powietrze?

- Co robi wiatr?

 

Załącznik 6.

 

Praca z obrazkiem „Czy powietrze jest zawsze czyste?”

- Czy powietrze zawsze jest czyste?

- Czy smog to smok?

- Kto zatruwa nam powietrze?

- Jak możemy dbać o czyste powietrze?

 

Załącznik 7.

 

Zabawy badawcze „Szukamy powietrza.” Te zabawy mają uświadomić dziecku, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać. Natomiast ruch powietrza można poczuć wtedy, gdy wieje wiatr.

 

Dzieci młodsze:

- nadmuchiwanie balona – obserwacja jak się powiększa, wypuszczanie powietrza z balona w kierunku twarzy dziecka

- obserwacja przez okno poruszających się na wietrze drzew

- wciąganie powietrza w płuca i wydmuchiwanie przez słomkę do napojów do kubeczka  z wodą – obserwacja powstających bąbelków

- dmuchanie na paski bibuły/serwetki przyklejone na nosie dziecka.

 

Dzieci starsze:

Doświadczenie wykazujące istnienie powietrza „Puste czy pełne?”

- musimy przygotować dwie puste plastikowe butelki. W jednej jest woda, a w drugiej wygląda że nic, ale tam jest powietrze. Udowodnimy to, zanurzając butelkę w misce z wodą i naciskając jej ścianki widzimy, jak wydobywają się bąbelki powietrza.

 

Zabawa „Powietrze wokół nas:”

- dmuchanie rurką do naczyń z wodą, eksperymenty z balonami, obserwowanie obecności powietrza. Rodzic daje kubeczek z wodą oraz słomkę.  Zadaniem dziecka jest dmuchanie przez słomkę zanurzoną w wodzie i obserwacja zjawiska. Dziecko starają się opisać, dlaczego na wodzie tworzą się bąbelki (powietrze w postaci baniek wydostaje się na powierzchnię wody). Następnie rodzic dmucha balon, a gdy będzie on już dostatecznie duży, powoli spuszcza z niego powietrze. Dziecko obserwuje, jak balon najpierw się powiększa, a potem kurczy, słucha dźwięku uchodzącego z niego powietrza. Formułuje wniosek, że powietrza wokół nie widać, ale można zaobserwować jego obecność i działanie.

 

Zabawa „Czy powietrze można usłyszeć?”

- dziecko dowiaduje się, że powietrze wdmuchiwane w niektóre instrumenty muzyczne ulega przekształceniu i słyszymy muzykę

- zabawa z butelką: dziecko dmuchają przy wlocie butelki, tak aby wydobyć dźwięk

- dziecko słucha objaśnień, iż powietrze można usłyszeć w przyrodzie (świszczący wiatr)- wykorzystanie nagrania

https://www.youtube.com/watch?v=kaAGsHnjOms i https://www.youtube.com/watch?v=fBjvmcgy204 (fragmenty!)


 

 

 

 

 

 

ziemia
ziemia1
ziemia2

Temat tygodnia „Dbamy o środowisko”

 

  • Poniedziałek: „Ratujmy naszą planetę”

 

Słuchanie wiersza

„Ziemia nasza planeta” Załącznik 1 (dzieci starsze)

„Chora planetka” Załącznik 2. (dzieci młodsze)

- dostarczenie informacji o świecie, przyrodzie, bliższym i dalszym otoczeniu

- poznanie przez dzieci pojęcia „planeta”

- uświadomienie konieczności chronienia przyrody

 

Wysłuchanie piosenki „Nasza planeta” Załącznik 3. (tekst piosenki)

https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I

 

Obejrzenie bajki edukacyjnej „Ekologiczny dom”

- kształtowanie zachowań proekologicznych

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

                                                                                                                                           

Ćwiczenia spostrzegawczości Załącznik 4.

- ćwiczenia percepcji wzrokowych

- wdrażanie dzieci do szybkiego wyszukiwania takich samych elementów

 

Załącznik 1.

 

Słuchanie wiersza Bożeny Formy „Ziemia – nasza planeta”

 

Nasza Ziemia to piękna kraina,
na niej skały, lądy i morza.
Wiele różnych przedziwnych zjawisk
i tajemnic w sobie chowa.

Zatem dbajmy wszyscy o Ziemię,
niech oazą dla nas będzie.
Niech jej człowiek nie zaśmieca,
spokój niech panuje wszędzie.

Brudna woda, nieczyste powietrze,
precz spaliny, liczne odpady.
Więcej tego, nikt z nas już nie chce
nowe trzeba ustalić zasady.

Wszystkie żale ludziom ogłaszaj,
niechaj ciągle o ciebie dbają.
Ziemio niechaj cię mieszkańcy
wciąż z odpadów oczyszczają.

Załącznik 2.

 

Słuchanie wiersza Magdaleny Tokarczyk „Chora planetka”

 

Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.

Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.

Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.

Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.

Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią,

ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza do pieca wrzucił,

a dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.

Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana,

ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.

Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.

I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.

I Józia co wodę miał źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.

Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.

Pytacie dlaczego? Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego.

Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.

Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była,

Dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!

Załącznik 3. Tekst piosenki „Nasza planeta”

 

Nasza planeta wzywa nas,
na Ziemi misję zacząć czas.
Wołamy głośno S.O.S.
Pomoc potrzebna Ziemi jest.

 

Ref. Trzeba nam zieleni,
czystej atmosfery,
segregacji śmieci,
pomogą w tym dzieci.

 

Ekologiczna misja trwa,
sadzimy drzewa gdzie się da.
Wołamy głośno S.O.S.
Pomoc potrzebna Ziemi jest.

 

Ref. Trzeba nam zieleni,
czystej atmosfery,
segregacji śmieci,
pomogą w tym dzieci. (2x)

ZAŁĄCZNIKI 

KATRA CHORA PLANETAK  - plik do pobrania
KARTA CHORA PLANETAKA  - pliki do pobrania
KARTA CHORA PLANETKA  - pliki do pobrania
KARTA CHORA PLANETKA  - pliki do pobrania
 
KARTA O CHORA PLANETKA
- plik do pobrania
KARTA CHORA PLANETKA 
- pliki do pobrania
KARTA CHORA PLANETKA 
- pliki do pobrania
PROPOZYCJE PRACY NA PONIEDZIAŁEK 
- pliki do pobrania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

➢Piątek:

 

 

 „Kot w butach” Obejrzenie bajki „Kot w butach” - poznanie treści bajki - podejmowanie prób zapamiętania kolejności zdarzeń https://www.youtube.com/watch?v=7nIDdIR3VH0

Ćwiczenia na spostrzegawczość Załącznik 20. - ćwiczenia percepcji wzrokowych - wdrażanie dzieci do szybkiego wyszukiwania różnic

 

Rozwiązywanie zagadek Załącznik 21. - aktywizowanie mowy i myślenia - podsumowanie wiedzy o bajkach - dostarczenie radości z możliwości samodzielnego odgadniecia zagadki

Załaczniki w formie pdf 

Kot w Butach - plik do pobrania
Teks piosenki  - pliki do pobrania
Propozycje zabaw na piątek  - pliki do pobrania
     

 

 

 

 

 

Czwartek: „Śnieżka i siedmiu krasnali”
 
 
Obejrzenie bajki „O Śnieżce i siedmiu krasnalach”
- rozbudzanie zainteresowań baśniami/bajkami
- wdrażanie do uważnego śledzenia losów bohaterów
- rozumienie pojęcia „dobro- zło”
https://www.youtube.com/watch?v=9leiqlzjgjM
Zabawa gramatyczna „Śnieżka i krasnale” Załącznik 16.
- rozwijanie aktywności twórczej w zakresie słowa mówionego
- wdrażanie do swobodnych wypowiedzi na określony temat
- ćwiczenia w szybkim kojarzeniu i porównywaniu
Przedstawienie uczuć i nastrojów za pomocą zdania:
„Czy mieszka tu Śnieżka?” – zdanie wypowiadane wesoło, smutno, ze złością, strachem, zdziwieniem
Zabawa pantomimiczna „Praca Krasnali”
- rozwijanie umiejętności przedstawienia czynności określonych postaci z bajki za pomocą gestu, mimiki, ruchu
- włączenie do zabawy wszystkich członków rodziny
Załącznik 16.
Rodzic zadaje dziecku pytania:
- O kim była bajka?
- Kim byli rodzice Śnieżki?
- Czy wszyscy byli dobrzy dla Śnieżki?
- Co pomyślała Śnieżka, gdy weszła do domku krasnoludków?
- Co pomyślały krasnoludki, gdy zobaczyły królewnę Śnieżkę?
- Czy Śnieżka powinna wpuszczać nieznajomą do domu?
Określenie cech: Królewny, krasnoludków, Królowej, np. - królewna Śnieżka – dobra, piękna, itp.
- krasnoludki – małe, pracowite. Itp.
- Królowa – zła, zazdrosna, itp.
Układanie porównań do wymienionych cech bohaterów bajki:
- Śnieżka – piękna jak… (np. różyczka…)
- krasnoludki – pracowite jak… (np. mrówki…)
- Królowa – zła jak… (np. osa, chmura burzowa…)
Załącznik 17.
Pokoloruj postacie pasujące do bajki
o Królewnie Śnieżce i siedmiu krasnalach
Załącznik 18.
Rodzic zadaje pytania: (UWAGA! Dziecko nie może pokazywać palcem. Musi stosować liczebniki porządkowe i mówi np. „Najwyższy krasnal – to krasnal pierwszy”)
- Który krasnal jest najwyższy?
- Który krasnal ma kwiatki dla Śnieżki?
- Który krasnal ma krótkie spodenki?
Pokoloruj:
- trzeciemu na zielono bluzeczkę
- piątemu na czerwono czapeczkę
- drugiemu zrób niebieskie spodnie
- czwartemu brązowe buty
- a na końcu pokoloruj wszystkie kwiaty
(przyjrzyj się uważnie!)
Załącznik 19.
Wytnij sylwety i przyklej na patyczki po lodach. Może uda się Tobie zrobić teatrzyk dla rodziców?
- Który krasnal nie ma brody? (dla dzieci starszych)
 
kr.
kr1
kr2
kr3
kr4
kr5
kr7
kr6

➢Środa:

„Trzy małe świnki” Propozycje cioci Ewy:

Obejrzenie bajki Disneya „Trzy małe świnki” - poznanie treści bajki - podejmowanie prób zapamiętania kolejności zdarzeń https://www.youtube.com/watch?v=HnEM9pmNh0g

Ułożenie historyjki obrazkowej Załącznik 10. - wdrażanie do samodzielnego układania obrazków i naklejania ich we właściwej kolejności zgodnie z chronologią zdarzeń - podejmowanie prób samodzielnego opowiedzenia bajki - rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego

Ćwiczenia grafomotoryczne „Narysuj po śladzie” - ćwiczenia w precyzyjnym prowadzeniu linii

Załącznik 11.(dla dzieci 3-letnich)

Załącznik 12. (dla dzieci 4-letnich)

Propozycje cioci Agnieszki:

Wykonanie „świnkowych kanapek”

Załącznik 13. - zachęcenie dzieci do samodzielnego wykonania kanapek - urozmaicanie codziennego posiłku Praca plastyczna „Trzy świnki”

Załącznik 14. - technika origami z kół - ćwiczenia małej motoryki - wdrażanie dzieci do wykonania pracy wg wzoru Ćwiczenia grafomotoryczne

„Narysuj po śladzie” Załącznik 15. - wzmacnianie mięśni i poprawianie sprawności palców, dłoni, nadgarstka Ćwiczenia na spostrzegawczość „Co

będzie następne?” Załącznik 16. - wdrażanie dzieci do właściwego wskazania następnego elementu - tworzenie „rytmów”

Załącznik 10.

Wytnij obrazki. Ułóż wg kolejności zdarzeń. Spróbuj mamie/tacie opowiedzieć bajkę o trzech świnkach

  Załącznik 11.

Narysuj drogę świnek po materiały potrzebne do budowy domu

Załącznik 12.

Narysuj „po śladach” drogi świnek do ich domków. Pokoloruj ubranka każdej świnki na taki kolor, jaki ma jej domek.

https://1.bp.blogspot.com/-rZYFaMgRuMg/WLXYcBKKi6I/AAAAAAAAJug/xNMTMY7AVWE0vIS5EL05i8j-w8NP5SV_ACPcB/s400/20170221_185717.jpgZałącznik13.

 

Rodzic przygotowuje:

- kilka kromek chleba/ bułki

- kilka plasterków szynki

- kilka plastrów marchewki (na uszy i ryjek)

- kilka plastrów rzodkiewki (na oczy i ryjek)

- keczup (oczy i uśmiech)

--------------------------------------------------------------

Wykonaj samodzielnie „świnkowe kanapki”

 

https://4.bp.blogspot.com/-udU59T_3VIY/WLXYcEJdSwI/AAAAAAAAJuk/gwsH1GsCY5glj-gY3XJ0I5YT5oBo2q5RwCPcB/s400/20170221_153624.jpgZałącznik 14.

 

Rodzic przygotowuje:

- 3 duże różowe koła

- 6 małych różowych kółek

- 3 małe, białe koła

- 6 malutkich elips na oczy

---------------------------------------------------------------

Przyklej wg wzoru i dorysuj elementy flamastrami

 

 

 

 

bajka
bajka.
bajka..
bajka...
Temat tygodnia „Książeczki – bajeczki”
➢ Poniedziałek: „Kopciuczek”
Propozycja cioci Ewy:
Słuchanie wiersza Tadeusza Kubiaka „Kup mi mamo książeczkę” Załącznik 1.
- wdrażanie dzieci do rozmów na temat treści wierszyka
- budzenie zainteresowań czytelniczych
- kształtowanie emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiedzy i przeżyć
Karta pracy „Czy znasz te bajki?” Załącznik 2.
- próba oceny znajomości bajek
Oglądanie bajki pt. „Kopciuszek”
- poznanie przez dzieci najpiękniejszych bajek świata
https://www.youtube.com/watch?v=qgA4fFOQ1DU cz.I
https://www.youtube.com/watch?v=1tMgarBsNgE cz.II
Słuchanie piosenki Kopciuszka
https://www.youtube.com/watch?v=vbhfMs-ZX9M&list=PLIr6Gldzk4VUmcMC9e2Mb51P5mVJbQf3O
 
Propozycja cioci Agnieszki
Słuchanie bajki pt. „Kopciuszek” czytanej przez rodzica Załącznik 3.
- wdrażanie dzieci do uważnego słuchania i śledzenia losów głównych bohaterów
- podejmowanie przez dziecko prób oceny postaw bohaterów
Ułożenie historyjki obrazkowej „Kopciuszek” Załącznik 4.
- kształtowanie u dzieci logicznego kojarzenia faktów pokazanych na poszczególnych obrazkach
- podejmowanie prób samodzielnego opowiedzenia poznanej wcześnie bajki
Ćwiczenia spostrzegawczości Załącznik 5.
- ćwiczenia percepcji wzrokowych
- wdrażanie dzieci do szybkiego wyszukiwania takich samych elementów

załączniki

Załącznik 1.
„Kup mi mamo książeczkę” Tadeusz Kubiak
Kolorowe książeczki,
Kolorowe bajeczki,
W kolorowych bajeczkach,
Kolorowy jest świat.
Kup mi mamo, książeczkę
Przeczytaj mi tato bajeczkę,
A w bajeczce te – dziwy,
Każdy poznać je rad.
 
(…)Załącznik 3.
Bajka „Kopciuszek”
Dawno, dawno temu żyła sobie dziewczynka zwana Kopciuszkiem. Jej mama zmarła, a ojciec ożenił się ponownie ze złą kobietą. Pewnego dnia ojciec Kopciuszka zachorował i zmarł, a dziewczynka zamieszkała ze zła macocha i jej dwiema brzydkimi córkami. Macocha i jej córki traktowały Kopciuszka jak służącą. - Jak umyjesz podłogę zacznij sprzątać w kuchni. A potem pozamiataj schody w całym domu! - Zrozumiano? - rozkazywała Macocha. - Tak, tak proszę pani... - odpowiedział Kopciuszek - I żebym nigdzie nie zobaczyła ani odrobinki kurzu! - rozkazała Macocha. - Oczywiście, proszę pani... - odpowiedział Kopciuszek Przyrodnie siostry dziewczynki tylko się śmiały i w niczym jej nie pomagały. Były tak samo złośliwe jak ich matka. - Gdzie moja sukienka? - krzyczała starsza córka Macochy - Gdzie moje śniadanie? - krzyczała młodsza córka Macochy - Już przynoszę.... - opowiadał grzecznie Kopciuszek - Jak Ty się guzdrzesz ! - przekrzykiwały się siostry Pewnego dnia w domu Kopciuszka zjawił się posłaniec królewski. - Książę szuka żony. Odbędzie się bal, na który zaprasza wszystkie młode damy. - Bal? To takie niezwykłe! - powiedział Kopciuszek. - Ty nie możesz pójść! - powiedziała dziewczynce macocha. - Musisz zostać tutaj i posprzątać cały dom! Przyrodnie siostry Kopciuszka udały się na bal. Włożyły na siebie piękne suknie. - Idziemy na bal do pałacu! - powiedziały. - Być może Książę zakocha się w któreś z nas! A Kopciuszek siadł koło kominka i tam płakał. Nagle coś rozbłysło i przed dziewczynką pojawiła się starsza pani. - Kim jesteś? - zapytał Kopciuszek jestem dobrą wróżką. - Twoją chrzestna matką. Dziś wieczorem pójdziesz na bal. - Ale ja nie mam pięknych sukien! - wykrzyknął KopciuszekŻaden problem – powiedziała dobra wróżka i skinęła swa różdżką. Brzydkie ubrania Kopciuszka przemieniły się w piękną suknię. Dobra wróżka wręczyła Kopciuszkowi także piękne pantofelki. - Dziękuje ci, chrzestna matko – powiedział Kopciuszek – Lecz jak mam się dostać na bal? - Nie martw się, Kopciuszku – rzekła dobra wróżka. Skinęła różdżką i zamienił dynię w karetę, a szczura w woźnicę. - Ale pamiętaj, Kopciuszku musisz wrócić do domu przed północą – powiedziała. Na balu Książę tańczył tylko z Kopciuszkiem. Kiedy zegar wybił północ: „Boom!, boom!” Kopciuszek wykrzyknął: - Bardzo przepraszam, ale muszą już iść Biegnąc dziewczyna zgubiła jeden z kryształowych pantofelków. Książę go podniósł, lecz Kopciuszka już nie było. Następnego dnia książę wręczył znaleziony pantofelek posłańcowi. - Weź pantofelek. Niech każda panna w królestwie go przymierzy. Ta, na której stopie będzie leżał jak ulał, zostanie księżniczką. Upłynęło dużo czasu, zanim posłaniec dotarł do domu Kopciuszka! - Proszę pozwolić mi go przymierzyć! - przekrzykiwały się siostry Kopciuszka, ale oczywiście pantofelek nie pasował na stopę żadnej z nich. Kiedy Kopciuszek wsuną swą stopę do pantofelka, okazało się, że ten leży doskonale. Wkrótce Książę przybył do domu Kopciuszka i poprosił dziewczynę, żeby została jego żoną.. I tak oto Kopciuszek stal się księżniczką i razem z Księciem żyli długo i szczęśliwie.
-------------------------------------------------------------------
Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu: - Kto wystąpił w bajce? - Które z postaci występujących w bajce były złe? - Kto był dobrą postacią i dlaczego?
 
 
  • Piątek: „Zakładki do książek”

 

Propozycja cioci Agnieszki:

 

Słuchanie o książkach „CIEKAWOSTKI OD SÓWKI MĄDREJ GŁÓWKI” Załącznik 1. Załącznik 2. Załącznik 3.

- poszerzanie wiedzy dziecka

- rozbudzanie zainteresowań książką

- zachęcanie do poszukiwań ciekawostek z wybranej dziedziny

                   

Wysłuchanie wiersza „Zakładka” Załącznik 4.

- wdrażanie dzieci do rozmów ma temat treści utworu

- rozumienie potrzeby korzystania zakładki do książki

 

Obejrzenie historyjki „Zakładka” Załącznik 5. Załącznik 6. Załącznik 7. Załącznik 8.

- podejmowanie przez dzieci prób opowiedzenia poszczególnych plansz

 

Propozycja cioci Ewy:

 

Wypełnienie karty pracy Załącznik 9.

- wdrażanie dzieci do prawidłowego dzielenia wyrazów na sylaby

- wdrażanie dzieci do liczenia sylab

 

Wykonanie zakładki do swojej książeczki. (Propozycje w Załączniku 10.)

- zachęcenie dzieci do samodzielnego wykonania zakładki

- rozwijanie kreatywności

- wdrażanie do estetycznego wykonania pracy

 

Załącznik 4.

 

 

Wiersz do słuchania „Zakładka” Olga Adamowicz

 

Bardzo często do rączek, dzieci biorą wiele książek.

Bajeczki, opowiadania – szkolne lektury do czytania.

Gdy część książeczki przeczytają, to ją szybko zamykają,

a gdy sięgają po nią po chwili, nie wiedzą gdzie czytać książkę skończyli.

 

Dlatego dla Was jestem ja – zakładka mała i kolorowa.

Zaznaczę stronę w Twojej książeczce, byś czytać nie musiał jej od nowa.

Więc niech nie kończy się Twoje czytanie, przez rogów kartek zaginanie.

Weź mnie do ręki i połóż tam, gdzie książkę czytać skończyłeś sam.

Bo ja, zakładka – kartek obrońca, zostaję w książce zawsze – do końca.

Będę Ci służyła przez długie lata, ale wiedz również o tym że,

Ja tak, jak każda Twoja książeczka zadbana i ładna zawsze być chce.

 

 

 

as
as.
as..
as....
as.....
as......

Środa: „Jak powstaje książka”

 

ilustracje w formie  PDF

księgarnia  - plik do pobrania
czytelnik - pliki do pobrania
     

 

                                          

 

pisarz  - plik do pobrania
drukarnia  - pliki do pobrania
ilustrator  - pliki do pobrania

                                              

 

     Propozycja od cioci Ewy:

 

Film „Jak nauka wyszła z lasu” Załącznik 2

https://www.youtube.com/watch?v=zg4LdRvP970

Film „Od drzewa do papieru”

https://www.youtube.com/watch?v=xdfpRSZVgFI Załącznik 2.A (dla starszych dzieci)

Film „Jak powstaje książka”

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q Załącznik 2.B (dla młodszych dzieci)

 

Propozycja od cioci Agnieszki:

 

Historyjka obrazkowa pt. „Jak powstaje książka”  Załącznik 3.A; 3.B; 3.C; 3.D; 3.E; 3.F (dla starszych dzieci)

- poznanie przez dzieci etapów powstawania książki

- poszerzanie wiedzy dzieci

 

Propozycja od cioci Ewy:

 

Obejrzenie eksperymentu „Jak powstaje papier ekologiczny”

Załącznik 4.A (dla młodszych dzieci) https://www.youtube.com/watch?v=BgvMAvIWMbQ

4.B (dla starszych dzieci) https://www.youtube.com/watch?v=mE2VWojDb1g

- dziecko wie jak powstaje papier ekologiczny

- poznanie ekonomicznego aspektu zbierania makulatury.

Propozycja od cioci Agnieszki:

 

„Od autora do czytelnika” – oglądanie filmu i pogadanka – rodzic pyta dziecko, jak powstaje książka. Wysłuchuje pomysłów, następnie mówi, że sprawdzimy te przypuszczenia oglądając film. Prezentuje film „Jak powstaje książka?”. Po obejrzeniu pyta, czy jego przypuszczenia się sprawdziły. Następnie rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające poszczególny etapy powstawania książki. Dziecko układa obrazki i nazywa to, co na nich się znajduje. Rodzic prosi dziecko, by opowiedziało drogę od pomysłu do powstania książki.

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q&t= – film „Jak powstaje książka?” do zabawy „Od autora do czytelnika”

 

https://www.youtube.com/watch?v=z_Qjzkd92Y4 – piosenka „Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato”

Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato

Chociaż czeka już na mnie zaspana poduszka, (przykładanie złożonych dłoni do policzka)

Chociaż misiek zmęczony ziewa ziewa jak smoka. (naśladowanie ziewania)

To codziennie wieczorem zanim pójdę do łóżka,

Zanim powiem dobranoc biorę książkę do rąk. (rozkładanie dłoni naśladujące trzymanie książki)

 

Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo, bo w książkach tak wiele się dzieje. (złapanie się za ręce i chodzenie wkoło)

Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka

Choć znam to to zawsze się śmieje.

Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka

Choć znam to to zawsze się śmieje.

 

Chociaż mieszka na półce cała masa zabawek, (wskazywanie zabawek na półkach)

Chociaż zajęć tysiące proponuje mi brat. (kilkakrotne pokazywanie wszystkich palców dłoni)

Biorę z półki książeczki, (rozkładanie dłoni naśladujące trzymanie książki)

Na dywanie się kładę, (położenie się na dywanie)

Godzinami oglądam i powtarzam wciąż tak: (naśladowanie przeglądania książki)

 

Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo, bo w książkach tak wiele się dzieje. (złapanie się za ręce i chodzenie wkoło)

Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka

Choć znam to to zawsze się śmieje.

Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka

Choć znam to to zawsze się śmieje.

 

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści piosenki

 

Kiedy dziecko z piosenki bierze do rąk książki?

Przy jakiej bajce dziecko z piosenki się śmieje?

Czemu chce by mu czytano?

Kiedy Wy sięgacie po książki?

Czy lubicie książki i dlaczego?

 

 

 

 

 

Temat tygodniowy: „Tajemnice książek”

 

  • Wtorek: „Moje ulubione książeczki”

 

Wspólne oglądanie z rodzicami książeczek z „domowej biblioteczki”

- rozwijanie zainteresowań czytelniczych u dzieci

- uświadomienie dzieciom faktu, iż książka jest „skarbnicą wiedzy”

https://www.youtube.com/watch?v=HH9yMctug4c

 

Słuchanie wierszyka pani Iwony Salach „Moje książeczki” Załącznik 1.

- wdrażanie dzieci do rozmów na temat treści utworu

- poznanie zasad obchodzenia się z książkami oraz szanowania ich

- zachęcenie dzieci do wykonania ilustracji, co można wczytać z książek

 

Załącznik 1.

 

Wiersz „Moje książeczki” I. Salach

Moje książki kolorowe

stoją równo na półeczce.

Myję ręce i oglądam

kartkę po karteczce.

 

Czasem książki czyta mama,

bo ja nie potrafię sama.

Z książek wiele się dowiecie

O szerokim, pięknym świecie.

 

O roślinach, o zwierzętach,

o dalekich krajach też.

Wszystko w książce jest zamknięte,

więc ją w ręce bierz

 

ek
ek1
ek2
ek3
  • Piątek: „Wielkanocne łamigłówki ”

 

Zabawa dydaktyczna „Na Wielkanocnym stole” Załącznik 15.

- zachęcanie dzieci do wypowiadania się na temat treści ilustracji

- utrwalenie znajomości pojęć przestrzennych

 

Ćwiczenia wzrokowe „Co u nie pasuje?” Załącznik 16.

- ćwiczenia w szybkim spostrzeganiu i kojarzeniu

 

Gimnastyka buzi i języka Załącznik 17.

- wdrażanie dzieci do ćwiczeń aparatu mowy

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Wielkanocna gimnastyka smyka” Załącznik 18.

- udział dzieci w ćwiczeniach ogólnousprawniających

- ćwiczenia dużej motoryki

- stwarzanie okazji do ekspresji ruchowej

 

  • Inne linki do tematu:

 

https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY DOMOWE PRZEDSZKOLE - WIELKANOC

https://www.youtube.com/watch?v=DgjNcFKnY7U

https://www.youtube.com/watch?v=lnglzbx4H7Q&list=TLPQMDQwNDIwMjApR-pRIu98qA&index=2 (A.S)

https://www.youtube.com/watch?v=x6JPaRE9lVY

https://domowa.tv/dekoracje-wielkanocne-do-zrobienia-z-dziecmi-10-pomyslow/

https://www.przyslijprzepis.pl/artykul/tradycja-malowania-jajek

https://www.youtube.com/watch?v=8uqFaMzT0J4

 

Załącznik 17.

Gimnastyka buzi i języka „Wielkanocne porządki” (ćwiczenia aparatu artykulacyjnego)

 

Rodzic czyta bajkę logopedyczną i pokazuje ruchy języka – dziecko te ruchy naśladuje.

 

Pewnego dnia zajączek postanowił zrobić wielkie, wielkanocne porządki. Najpierw umył dokładnie ściany (język przesuwa się w stronę policzków po ich wewnętrznej stronie). Potem umył sufit (język przesuwa się po podniebieniu). Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie (język przesuwa się po dnie jamy ustnej). Okna też musiały zostać umyte. Najpierw zajączek umył je od zewnątrz, a później od środka (język wędruje po stronie zewnętrznej zębów, a potem po ich stronie wewnętrznej). Wyprał firanki (przewracanie języka) i powiesił je na czyściutkie okienka (dotykanie językiem każdego górnego ząbka). Wreszcie umył schody w przedsionku (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Komin też musiał zostać wyczyszczony (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wytrzepał dywany (język wykonuje szybkie ruchy w górę i w dół). Na koniec pootwierał wszystkie okna, by przewietrzyć dom. Do domu wpadł wiatr (dzieci nabierają powietrze nosem i wydmuchują ustami). W tak posprzątanym domu można z uśmiechem malować pisanki (szeroki uśmiech najpierw bez pokazywania ząbków, później z pokazywaniem zębów).

 

Załącznik 18.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Wielkanocna gimnastyka Smyka”

 

Dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniem Rodzica:

 

  • „Zajączki się budzą” – dzieci leżą na brzuchu z rękami pod głową. Na dźwięk klaskania rozprostowują ręce i unoszą je wraz z nogami nad podłogę.
  • „Zajączki się witają” – dzieci robią przysiad, opierają ręce na podłodze i skaczą jak zające.
  •  „Rzuć do mnie jajem” – rodzic rozciąga na dywanie sznurek lub sznurówkę w odległości jednego kroku. Rodzic z dzieckiem staje po przeciwnej stronie liny. Rodzic z dzieckiem rzucają do siebie nawzajem. Przy każdym rzucie, w którym uda się złapać pisankę, para oddala się od siebie o jeden krok. Zabawę powtarzamy, dopóki spadnie „pisanka”.
  • „Pisanka na łyżce” – wyścig między dzieckiem a rodzicem
  • „Spacer wielkanocnych zwierząt” – dziecko naśladuje chód wybranych przez siebie zwierząt – kurczątka, baranka, zajączka lub kury. Na jedno klaśnięcie siada w siadzie skrzyżnym na dywanie. Na dwa klaśnięcia – spaceruje.

 

ewa
ewa 1
  • Czwartek: „Zabawy Wielkanocnego Zajączka”

 

Historyjka obrazkowa pt. „Psoty Wielkanocnego Zajączka:”  Załącznik 11.

- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego

- podejmowanie przez dzieci prób samodzielnego opowiedzenia historyjki obrazkowej

 

Ćwiczenia w szybkim spostrzeganiu:

- łączenie „w pary” takie same elementy (karta pracy dla 3-latków) Załącznik 12.

- łączenie „w pary” elementy i ich cienie (karta pracy dla 4-latków) Załącznik 13.

 

Kolorowanie obrazka wg kodu: Załącznik 14.

- kształtowanie umiejętności odszyfrowania kodu

- doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania pracy plastycznej

 

kura
kura1
kura2
kura 3
kura 4
zajaczke ewy
zajaczke ewy 13
zajaczke ewy 14
  • Środa: „Pisanki”

 

Piosnka dla dzieci: „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4 (dla dzieci 3- letnich)

https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8 (dla dzieci 4-letnich)

https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk

 

Zajęcie kształtujące pojęcia matematyczne: „Pisanki w koszyczkach” Załącznik 8.

- kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania elementów (na konkretach i na symbolach)

 

Zajęcie plastyczne: „Pisanki” Załącznik 9.

- zachęcanie dzieci do kolorowania określonej płaszczyzny

- ćwiczenia w poprawnym trzymaniu kredek i w dokładnym zapełnianiu płaszczyzny

 

Malowanie jajek: Załącznik 10.

- zachęcenie dzieci do tworzenia własnych pomysłów na ozdoby świąteczne

- kształtowanie w dzieciach estetyki, pomysłowości i zdolności manualnych

ZAŁĄCZNIKI 8,9,10

EWA Z 1
EWA Z 11
EWA J
EWA JJ
EWA JJJJ
EWA JJJJJ
EWA JJJJJJ
EWA 10
EWA 10.
EWA 10..
EWA 10....
EWA 10.....
Wtorek: „Wielkanocny koszyczek”
 
Słuchanie wiersza „Wielkanocny koszyczek” Załącznik 5.
- wdrażanie dzieci do rozmów na temat treści utworu
- poznanie przez dzieci tradycji święcenia pokarmów
Ćwiczenia na spostrzegawczość
- odszukanie przez dzieci różnic w koszyczkach Załącznik 6.
Wycinanka Załącznik 7.
- utrwalenie znajomości pojęć „po lewej,” „po prawej stronie,” „w”
- kształtowanie umiejętności posługiwania się nożyczkami
Piosenka „Święta tuż, tuż”
https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08
KOSZYVCZEK 3
KOSZYVCZEK
KOSZYVCZEK 2
  • Poniedziałek: „Wielkanocne zwyczaje”

 

Słuchanie ciekawostek związanych ze Świętami Wielkanocnymi

- budzenie potrzeby wiedzy o kulturze/tradycjach narodowych (święcenie palemek, przygotowanie koszyczków i święcenie pokarmów, Śmigus – dyngus, itp.)

https://www.youtube.com/watch?v=9pCJGz1jOzk (dzieci 3 – letnie)

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U piosenka „Znaki Wielkanocy”

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA (dzieci 4 – letnie)

 

Praca z obrazkiem (dzieci 4-letnie) „Święta Wielkanocne ” Załącznik 1,2,i 3. Załączniki w formie zdjęć 

- przybliżenie dzieciom zwyczajów i obrzędów związanych z tymi świętami

- poznanie przez dzieci symboli związanych z obchodami Świąt Wielkiej Nocy

 

Słuchanie opowiadania pt. „Wielkanocny Galimatias” (dzieci 3 – letnie) Załącznik 4.

- wdrażanie dzieci do uważnego słuchania i do rozmów na temat treści utworu                        

Załącznik 4.

Opowiadanie „Wielkanocny Galimatias”

W piękny, słoneczny dzień w domu rodziny Zajączków panowało wielkie zamieszanie. Tego dnia nikt z domowników się nie nudził. Nikt – z wyjątkiem małego Zajączka. Wszyscy przyjaciele domu także mieli wiele pracy. Baranek czyścił swój złoty dzwoneczek. Kury kokosiły się na swoich grzędach dłużej niż zwykle. Mała Kasia biegała po ogrodzie i pomagała swojemu tacie w świątecznych porządkach. Nawet słońce tego dnia świeciło mocniej niż zwykle — nie wiadomo, dlaczego. Tata Zając pchał przed sobą taczki, żeby przywieźć jajka z kurnika, które wysiadywała dla niego złota Kurka… Mama Zającowa piekła baby i mazurki, mała Zającówna sprzątała swój pokoik. Tylko mały Zajączek chodził to tu, to tam i przyglądał się całemu zamieszaniu.

— O co tyle hałasu? — zastanawiał się mały Zajączek.

— Nikt dzisiaj nie chce się ze mną bawić! Nie ma Baranka ani Kurki, z którymi tak lubię buszować po ogrodzie… Czemu nikt na mnie nie zwraca dzisiaj uwagi? —martwił się maluch.


Podszedł więc do mamy i zapytał:

— Kiedy pójdziemy na spacer? Słońce tak ładnie świeci! Chodźmy, chodźmy, mamono! Mama odpowiedziała tylko:

— Nie teraz, syneczku. Jestem bardzo zajęta. Zajączek wyszedł do ogrodu i zobaczył tatę Zająca.

— Tato, pobaw się ze mną! Może zagramy w piłkę albo pojeździmy na rowerze?

— O, nie, mój mały. Dzisiaj mam inne zajęcie. Pobaw się sam.

Szaraczek ze smutkiem odszedł i ze skwaszoną miną przyglądał się całemu zamieszaniu. Nagle podbiegł do niego Baranek, który na szyi miał zawieszony błyszczący złoty dzwoneczek.

— Coś ty taki smutny, kolego? – zapytał Zajączka.

— Bo nikt się ze mną nie chce bawić. Wszyscy dzisiaj są tacy zajęci, nawet ty dla mnie nie masz czasu…

— Musiałem wyczyścić swój złoty dzwoneczek Żeby dzwonić i ogłaszać wszystkim, że zbliża się Wielkanoc. Przepraszam cię, ale muszę wracać do pracy.

Mały Zajączek wszedł do kurnika i zapytał:

— A ty, Kurko złota, czemu nie bawisz się ze mną?

— Oj, przykro mi, ale dzisiaj muszę wysiedzieć więcej jaj niż zwykle. Nie mam czasu na zabawy. Przepraszam cię, ale muszę wracać do pracy.

 

Szaraczek spuścił uszy i z buzią w podkówkę wyszedł z kurnika.

— Co tu robić? Wszyscy są zajęci, a ja się nudzę… Wrócił do domu i zobaczył swoją siostrę, która już posprzątała pokoik. Siedziała w kuchni za stołem i na coś czekała.

— Co robisz? Czemu nie przyszłaś do mnie do ogrodu?

— Dzisiaj nie mam czasu na zabawy… Czekam, aż mama przyniesie jajka z kurnika i od razu zabieram się do pracy.

— Do pracy? Do jakiej znowu pracy? – zapytał zdenerwowany Zajączek.

— Jak to do jakiej? Będę malować pisanki, przecież zbliżają się Święta Wielkanocne, ty głuptasie. Popatrz, przygotowałam już kolorowe farby i pędzelki. Tylko jajek od kurki mi brakuje…

Wtedy do kuchni weszła mama Zającowa z wielką misą pełną jajek. Postawiła ją na stole i rzekła:

— Proszę bardzo, kurka postarała się dzisiaj bardziej niż zwykle!

Mama Zającowa szeroko się uśmiechnęła do swoich dzieci.

— Może i ty udekorujesz jajeczka? – zwróciła się do synka.

Zajączek popatrzył, poruszał swoimi długimi wąsikami i zabrał się do pracy. Pędzelkiem malował jajeczka w różne wzorki: jedne w kropeczki, inne w paski. Jedna pisanka była piękniejsza od drugiej. Mama Zającowa przyglądała się swoim dzieciom i powiedziała:

— Widzisz, syneczku, nawet ty jesteś teraz bardzo zajęty i pomagasz nam w przygotowaniach do Wielkanocy.

Małe Zajączki i mama śmiały się tak głośno, że za chwilę zaciekawiony tata Zając zjawił się w kuchni i uśmiechnął się na widok pięknych pisanek, mówiąc:

— Tak, w tym roku święta będą wyjątkowo radosne! 

— I kolorowe! – krzyknęły radośnie małe Zajączki, wymachując swoimi pisankami.

Cała rodzinka, zadowolona i szczęśliwa, usiadła przy wielkanocnym stole pełnym kolorowych niespodzianek.

 

------------------

Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące treści opowiadania:

 

  • Dlaczego nikt nie chciał bawić się z zajączkiem?
  • Czym zajmowała się mama Zajączka?
  • Co robił Tata Zając?
  • Czym zajęta była mała Zającówna
  • Dlaczego Baranek musiał wyczyścić złoty dzwonek?
  • Dlaczego złota Kurka nie miała czasu na zabawę z Zajączkiem?
  • Jak Zajączek z siostrą przygotowywali się do Wielkanocy?

 

ZAŁ 1EWA
ZAŁ 2EWA
ZAŁ 3, EWA
  • Czwartek:

 

Zwierzęta z zagrody i ich dzieci

- poszerzanie wiedzy dzieci o zwierzętach, nazywanie ich

https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c

 

Ćwiczenia grafomotoryczne „Narysuj po śladzie” „Pokoloruj obrazek” 4

Ćwiczenia małej motoryki:

- ćwiczenia w precyzyjnym prowadzeniu linii

- ćwiczenia w dokładnym kolorowaniu określonej płaszczyzny

 

Zabawa zręcznościowa: „Wełniane niteczki – to prezent od owieczki”

- dzieci poznają „drogę od owieczki do niteczki”

- ćwiczenia zręcznościowe w nawijaniu na ołówek kawałka włóczki/sznurka lub nitki (kto szybciej)

 

Zabawa na szybkie spostrzeganie i kojarzenie „Co jest miękkie jak owieczka?”

- wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu/domu przedmiotów „miękkich” (kto znajdzie najwięcej – wygrywa!)

 

 

Ø Środa

Zabawa dydaktyczna „Co nam dają zwierzęta?”

- poszerzanie wiedzy dziecka na temat produktów jakie spożywa (praca dla 3-latków 3 i 4-latków 4 )

Dzieci przygotują kanapki z jajkiem wg instrukcji (DALTON)

- uczenie samodzielności, wykonanie pracy wg instrukcji

-  uatrakcyjnienie spożywanych posiłków           

Instrukacja smaczne kanapki

- plik do pobrania
 

                                 

Piosenka o kurce „Gdacze kura ko, ko, ko”

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

 

Film „Gdzie mieszkają zwierzęta”

- wdrażanie dzieci do zapamiętania nazw mieszkań zwierząt z gospodarstwa

https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA

 

 

 

 

 

 

  • Wtorek:

 

Słuchanie ciekawostek o zwierzętach z gospodarstwa

- rozbudzanie ciekawości o otaczającym nas świecie

- poszerzanie wiedzy dzieci o zwierzętach z różnych środowisk (wiejska zagroda)

https://www.youtube.com/watch?v=hyPhZrWjbGA

Słuchanie ciekawostek o zwierzętach z wiejskiej zagrody „Co jedzą zwierzęta?”

https://www.youtube.com/watch?v=2LOpSLZe2RA

 

Słuchanie wierszyka „Kaczuszki” 1 (3-latki}, „Kaczka Dziwaczka” (4-latki) 2

- wdrażanie dzieci do rozmów na temat treści utworu

 

Podejmowanie przez dzieci prób dopasowania zwierząt i nazywania ich

Dopasuj kształt zwierząt

https://www.youtube.com/watch?v=jurJlHbNLc4     lub

Dopasuj kształt zwierząt (+ nazwy angielskie)

https://www.youtube.com/watch?v=derzbdi0dMA

 

Piosenki do zabaw ruchowych z kaczuszkami

https://www.youtube.com/watch?v=x9x5BdvCI44

https://www.youtube.com/watch?v=lZX64po1bpY

https://www.youtube.com/watch?v=0HV4QZ7y2DI

https://youtu.be/0PrpZBCuCKo

 

Drogie Dzieci 

Wasze Panie Ewa i Agnieszka przygotowały dla Was propozycje zadań i zabaw, zachęcamy do wspólnej zabawy wraz z rodzicami.

 

Witam serdecznie rodziców grupy II

W tym tygodniu przerabiamy temat: Już wiosna! Do zrealizowania mamy następujące cele.: Zapoznanie z oznakami wiosny, rozwijanie mowy poprzez wypowiedzi całym zdaniem, rozwijanie umiejętności tworzenia kolekcji, kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie sprawności manualnej, rozwijanie sprawności fizycznej oraz zachęcanie do obserwowania przyrody.  

 

PONIEDZIAŁEK 23.03

  1. Pod linkiem znajduje się piosenka „Zielona trawa…”. Prosimy o wspólne obejrzenie z dziećmi i ewentualne śpiewanieJ

 

https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM&list=PLg1CqgwFMHxhOQA-DdZK02cKWYu-sE_LZ&index=5

 

  1. Rozmowa z dzieckiem o oznakach wiosny; po czym widać, że zmienia się pora roku, że przyszła wiosna,(i tu małe podpowiedzi dla PaństwaJ- dłuższy dzień, pąki na drzewach, pierwsze kwiaty, przylatują ptaki – bociany, budzą się zwierzęta ze snu, pojawiają się motyle).
  2. Po ustaleniu, że zbliża się wiosna, dzieci wymieniają nazwy pór roku na zasadzie wyliczanki czy też wierszyka: wiosna, lato, jesień, zima. Powtórzyć kilka razy. Jeśli dziecko to potrafi to można zapytać czy jaka pora roku będzie po wiośnie, itd.
  3. Poniżej znajduje się historyjka obrazkowa. Prosimy pokazać ją dziecku, pozwolić by obejrzało, niech spróbuje opowiedzieć co się wydarzyło. Ważne jest stosowane pojęć: na początku, późnej, następnie, przedtem. Pozdrawiam 

 

Historyjka obrazkowa. Sadzenie roślinki - Printoteka.pl

   

 

 

WTOREK 24.03

  1. Praca z obrazkiem

PLAKAT - PANI WIOSNA - Scenariusze zajęć i artykuły - Miesięcznik ...

Dziecko ogląda obrazek, może na głos opowiadać co na nim widzi. Po chwili rodzic zakrywa obrazek i zadaje pytania.

a)jakie zwierzątka witały wiosnę?

b) jaki kolor sukienki miała wiosna?

c) co robiła wiosna?

d) co miała wiosna na głowie?

e) jakie kolor miały kwiaty na łące?

  1. Zabawa „Żółte jak słoneczko” Rodzic liczy do 20 a dziecko szuka w pokoju żółtych rzeczy.
  2. Zabawa ruchowa „ Przebiśnieg”. Dzieci z przysiadu wstają do góry na palcach, mocno wyciągając ręce przebijając się przez śnieg i rozkwitają. Powtórz zabawę 5 razy.

 

ŚRODA 25.03

Portret wiosny

  1. Proszę  o przeczytanie wiersza Doroty Gellner:

Oto wiosna na obrazku.
Grzeje uszy
w słońca blasku.
Kwiat jej zakwitł
na sukience,
i na ręce.
Szpak jej w bucie
gniazdo uwił
choć o gnieździe
nic nie mówił.
A na palcu
siadł skowronek
i wygląda
jak pierścionek.

  1. Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza:
  • jak wyglądała wiosna?
  • jakie ptaki były w wierszu?
  1. Praca plastyczna kredkami lub farbami na temat „Pani wiosna”
  2. Prosimy o zachowanie prac i przyniesienie w odpowiednim czasie do przedszkola. Dziękujemy.

 

CZWARTEK 26.03

1. Przypomnienie wyglądu wiosennych kwiatów. KROKUSA, TULIPANA, PRZEBIŚNIEGA.

Słoneczne tulipany - przesyłka kwiatowa - E-kwiaty

 

Wiosna, krokus i dolary | Kronika Montrealska

 

Śnieżyczka przebiśnieg – pierwszy zwiastun wiosny w ogrodzie ...

 

Podzielcie każdą nazwę kwiatu na sylaby z wykorzystaniem klaskania, policzcie z ilu sylab składają się podane nazwy.

Kształtowanie pojęć matematycznych. Prosimy rodziców by narysowali na kartce trzy wazony obok siebie. W pierwszym wazonie 1 kwiat, w drugim 3 kwiaty, w trzecim – cztery. Pytania: ile kwiatów jest w pierwszym, ile w drugim, ile w trzecim? W którym jest najwięcej, w którym najmniej? Następnie dziecko ma dorysować tak aby w każdym były 4 kwiaty.


2. Prosimy przygotować 4 liczmany (guziki, klamerki, patyczki, itp) oraz podkładkę (kartka, deska do krojenia, duży talerz), coś co będzie w tym zadaniu niebem. Kładziemy podkładkę przed dzieckiem, liczmany obok podkładki. Dziecko rozwiązując zadania będzie układało liczmany na podkładce.

  • na niebie były 2 chmury, (dziecko kładzie dwa liczmany na podkładkę),  wiatr przywiał jeszcze dwie. Ile chmur było na niebie?

zabieramy liczmany po każdym zadaniu

  • na niebie był jeden bocian, przyleciała jeszcze 1 sikorka, i  1wróbel.
    Ile ptaków było na niebie?
  • na drzewie usiadły 1 wróbel. Doleciały jeszcze 2 sikorki. Ile ptaków siedzi na drzewie?

 

PIĄTEK 27.03

Dziś czas na zajęcia logopedyczne i zagadki.

  1. „Jak to wiosną bywa” – zajęcia z profilaktyki logopedycznej. Dzieci wykonują ćwiczenia narządów artykulacyjnych.  Rodzic wymienia zwiastuny wiosny, a dzieci wykonują określoną czynność: Słońce – uśmiechają się; Chmury – nadymają policzki; Wiatr – wciągają powietrze nosem, wydychają ustami; Budzący się niedźwiedź – ziewają, rozciągają się; Kapiąca woda z sopli – kląskają.
  2. Zagadki rymowanki.

Prosimy przeczytać dzieciom rymowane zagadki. Wbrew pozorom bywają one dla dzieci trudne, dlatego jeśli po dwukrotnym przeczytaniu nie będą znały odpowiedzi, to prosimy im podpowiedzieć.

  • wiosną na drzewie się zieleni, ale opada na jesieni (liść),
  • powrócił do nas z dalekiej strony ma długie nogi i dziób czerwony, dzieci się śmiały, gdy witały żabki płakały przez dzionek cały (bocian),
  • gdy się schowa za chmury świat staje się ponury. A weselej na świecie, kiedy śmieje się z góry (słońce),
  • kropelki wody na głowy padają wszyscy przed nimi pod dach uciekają (deszcz),
  • kolorowe i pachnące zakwitają wiosną, można spotkać je na łące w parku i w ogródku rosną (kwiaty),
  • jak ten kwiatek się nazywa co słowo „pan” w nazwie ukrywa? (tulipan),
  • tu cytrynek, tam paź królowej wszędzie piękne, kolorowe. Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko (motyle),
  • Idzie ku nam po łąkach i cała jest w skowronkach. W jaskółkach i w słowikach i w słońca ciepłych promykach.(wiosna),
  •  Szaro-bure kotki, które wczesną wiosną na gałązkach wierzby nad potokiem rosną. (bazie),
  • Te wiosenne kryją w sobie listeczki lub kwiatki. Te słodziutkie – nadzienie z pysznej marmoladki.(pączki)
  • Mały, szary ptaszek. Krótki ma dziób, niedługi ogonek.

Wiosną radośnie swym śpiewem wita dzionek.(skowronek).

 

Miłej pracy. Pozdrawiam

Temat tygodnia „Środki lokomocji”

 

 

Bajka edukacyjna „Środki transportu”  .

- poznanie przez dzieci różnych środków transportu

- poszerzanie wiedzy dzieci o pojazdach przewożących ludzi, zwierzęta i towary

https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg

 

Pojazdy i ich odgłosy

- poznanie przez dzieci nazw pojazdów wg alfabetu

- poznanie ich odgłosów

https://www.youtube.com/watch?v=zjnRITBJMLc

 

Pojazdy

- poznanie przez dzieci nazw pojazdów i ich odgłosów

https://www.lulek.tv/vod/clip/pojazdy-nazwy-i-odglosy-pojazdow-dla-dzieci-73 (dzieci młodsze)

https://www.youtube.com/watch?v=Ahp8oBOvu2M (dzieci starsze)

 

 

 Zabawa dydaktyczna „Poznajemy pojazdy” Załącznik 1.

- rozmowy z dziećmi na temat niektórych pojazdów, ich przeznaczenia

- ćwiczenia w szybkim spostrzeganiu i kojarzeniu (dopasowanie pojazdu do jego cienia)

- ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej (układanie „pojazdowych puzzli”)

- ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie „po śladzie,” rysowanie drogi w labiryntach

- kształtowanie pojęć matematycznych – układanie pojazdów od największego do najmniejszego i odwrotnie

 

Tworzenie zbiorów elementów różnych pod względem przeznaczenia Załącznik 2.

- poznanie przez dzieci pojazdów, które poruszają się po lądzie, które fruwają i te które pływają

 

Ćwiczenia w szybkim spostrzeganiu i kojarzeniu Załącznik 3.

- wdrażanie dzieci do łączenia takich samych pojazdów w pary

 

Ćwiczenia gramatyczne Załącznik 4.

- wdrażanie dzieci do dzielenia wyrazów (nazw środków transportu) na sylaby

- rysowanie tylu kresek z ilu sylab składa się nazwa danego środka transportu (dzieci starsze)

 

 Ćwiczenia grafomotoryczne: Kolorowanki Załącznik 5.

- ćwiczenia małej motoryki: ćwiczenia w dokładnym kolorowaniu określonej płaszczyzny

 

Praca plastyczna „Samochód” (dzieci starsze) Załącznik 6.

- utrwalenie nazw figur geometrycznych

- zachęcenie dzieci do ułożenia pojazdu wg wzoru

- wdrażanie do estetycznego wykonania pracy

 

Rozwiązywanie zagadek Załącznik 7.

- aktywizacja mowy i myślenia

- podsumowanie wiedzy o różnych środkach transportu

 


 

  • Piątek: „Majowa łąka – MRÓWKI”

 

Bajka „Mrówka i konik polny”

- poznanie przez dziecko dalszych mieszkańców łąki

- śledzenie losów głównych bohaterów

- rozumienie pojęcia „pracuje jak mróweczka”
https://www.youtube.com/watch?v=ivHKEXeAT7o

 

Piosenka

The Ant and the Grasshopper | CoComelon Nursery Rhymes & Kids Songs

https://www.youtube.com/watch?v=TOTd78ZTDGE

 

Ciekawostki o mrówkach

- rozbudzanie ciekawości przyrodniczych

https://www.youtube.com/watch?v=q9lWZkV_YfI&t=12s

 

Składanie obrazka z części „Mrówkowe puzzle” Załącznik 18.

-  ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej

 

Kształtowanie pojęć matematycznych Załącznik 19.

- wdrażanie dziecka do tworzenia zbiorów różnolicznych

- kształtowanie umiejętności przeliczania elementów zbioru (mrówek)

 

Załącznik 18.

PROPOZYCJE ZABAW - plik do pobrania
 

                                                                     

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.