Przedszkole nr 119 "W Zielonym Ogrodzie"

Przedszkole nr 119, Warszawa, ul. Turmoncka 18

Godło Polski
BIP

Grupa V

Zadania na tydzień 15.06 – 19.06 temat tygodnia: „Lato” 

  1. Wysłuchanie piosenki Lato, https://www.youtube.com/watch?v=7MpIAWOGhoA

Słowa piosenki

Zabawa ruchowa przy piosence;

I Raz, dwa, raz i dwa ( dziecko klaszcze )

słońce idzie drogą (rysuje w powietrzu drogę)

Z górki chmurki biegną dwie,spieszą się jak mogą ( biegnie w miejscu)

Ref :hop! Hop! - słychać w kółko ( dziecko podskakuje z rękami na biodrach)

Hop hop! Echo w lesie woła ( składa ręce przy twarzy i woła)

Po jeziorze łódka mknie. ( kołysze się )

Lato płynie do nas

Raz, dwa,raz i dwa ( klaszcze w dłonie)

II Nadszedł czas zabawy, ( tańczy w kółko z rodzicem)

pędzi, goni w polu wiatr ( biegnie w miejscu)

Chce się z nami bawić ( swobodny taniec)

Ref: Hop! Hop!...

 

  1. Praca plastyczna Zachęcam do wykonania pracy plastycznej  pt „ Lato  na łące” wykorzystując materiały naturalne,zabrane podczas spaceru.

 

  1. „Kiedy i gdzie mozna zaoabserwowac tęczę?”  Rozmowa z dzieckiem : jakie zjawisko atmosferyczne kojarzy się z kolorami, ? Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? ( niebo po deszczu, kiedy świeci słońce, na trawie pokrytej kropelkami wody, w kałuży)   Co jest potrzebne, aby powstała tęcza?

Tęcza, Bajka, Słonko, Słoneczko

  1. Zabawa z plasteliną ; jakie kolory potrzebne są do wykonania tęczy?

Wybieramy odpowiednie kolory ( tu mozna pokazać obrazek tęczy )

Wygniatamy dobrze plasteline aby była miekka , formujemy kuleczki a z kuleczki roleujemy wałeczki. Przyklejamy na karte i przeliczamy kolory z dołu do gór i z góry do dołu. Wolne miejsca kartki zapełniamy własnym pomysłem. Możesz też wykorzstać obrazek poniżej

  1. Posłuchajcie wiersza Marii Konopnickiej https://www.youtube.com/watch?v=0pMRpX9eFvQ
  2. Zachęca do obejrzenia „ bajki dla dzieci – Rodzina treflinków „  tęcza"

https://www.youtube.com/watch?v=tKw2-En1tTw

  1. Zobaczcie jak samodzielnie możeci w domu wykonać kolorowe barwnik 

https://www.youtube.com/watch?v=jjLexAp1Lyg

  1. propozycje pracy w książce  KP4.33A – 5 latki doskonalenie percepcji wzrokowej i sprwaności grfomotorycznej , dekodowanie. KP4.34A przeliczanie,koordynacja wzrokowo ruchowej.

 

  1.  Latem na łące można spotkać różne owady i zwierzęta, oto kilka znich :

Utrwaleni nazw i wyglądu oraz czytania globalnego.

Biedronka , mrówka , pająk , konik polny,motyl, pszczoła, bocian, żaba, ślimak.

Bezprzewodowe słuchawki i głośnik Hykker ponownie w ofercie ...Mrówki nawigują dzięki Słońcu i pamięci | Nauka w PolsceOwady, robaki, larwy do jedzenia - przyszłość gastronomii, kuchnia ...Niezwykłe skrzydła motyli | DinoAnimals.plGroźny pająk atakuje we Francjiślimak – Wikisłownik, wolny słownik wielojęzycznyBocian - O bocianieŻaba wodna – Wikipedia, wolna encyklopediapszczoła – Wikisłownik, wolny słownik wielojęzyczny

 

Powodzenia :)))

 

Temat tego tygodnia: Zwierzęta duże i małe

  1. Praca w książkach – karty pracy cz. 4 pięciolatki str. – 29 – 32 + wyprawka 57, zerówkowicze str 34 – 38 + wyprawka 52
  2. Zabawa muzyczna z piosenką „Mucha w mucholocie” -https://www.youtube.com/watch?v=IueASDp61bc

Siedzi mucha w mucholocie ,
do Krakowa sobie leci.
Chce odwiedzić wujka,ciotki,
brata z żoną i ich dzieci.

Ref. Mucha, mucha w mucholocie,
jak w prawdziwym samolocie.
Do Krakowa sobie leci ,
a za oknem słonko świeci x2

2.W doskonałym jest humorze ,
już doczekać się nie może.
Kiedy w końcu wyląduje
i rodzinę ucałuje

3.Mała mucha tak daleko
jeszcze nigdy nie leciała.
Więc na tak daleką podróż
wiele rzeczy spakowała

4. Ma walizkę kolorową,
a na sobie suknię nową.
Okulary choć za duże
wyśmienite do podróży.

Ręce w górę i machamy ,
udajemy ,że latamy.
Podskok w górę startujemy,
gdy siadamy lądujemy. /x3

 

  1. Zabawa dydaktyczna „Gdzie żyje to zwierzę?”

Na dużej kartce piszemy miasto, wieś, woda, las, zoo i przydzielamy zwierzęta do odpowiedniej grupy (świnia, sarna, rekin, żaba, pies, koń, krowa, flaming, wróbelek, dzięcioł, dzik, rak, żółw, karp, wielbłąd, konik polny, kot, chomik, słoń) – proszę zwrócić uwagę że np. kot może mieszkać i na wsi i w mieście.

 

  1. Praca plastyczna – „Moje ulubione zwierzątko” – wykonanie dowolną techniką
  2. Zabawy rozwijające zdolności językowe – rozmawiamy o przysłowiach: „Nie wywołuj wilka z lasu”, „Nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka”, „Wilk syty i owca cała”, „Natura ciągnie wilka do lasu”, „Wilk w owczej skórze”, „Człowiek człowiekowi wilkiem”.
  3. Zachęcam do zabaw gimnastycznych z Metody Ruchu Rozwijającego z poprzednich tygodni

PIĄTEK 15.05

 

1. "Gdzie można usłyszeć muzykę” – tworzenie mapy myśli – dzieci podają swoje pomysły np. filharmonia, opera, koncerty plenerowe, szkoły muzyczne, kościoły oraz internet.

 

2. Jak zapisać muzykę – zapoznanie się z załączoną kartą pracy. Proszę, aby dzieci powiedziały czym różnią się przedstawione nuty.

Jest także fragment zapisu nutowego najstarszej zachowanej polskiej pieśni -  tekstu poetyckiego razem z melodią „Bogurodzica”.

 

3. „Czym jest trema” – zajęcia o emocjach.

 

Zagadka:

Dopada cię to chwilę przed występem na scenie,

gdy śpiewasz, grasz na instrumencie lub gdy masz przedstawienie.

Czujesz niepokój przed tym przedsięwzięciem,

choć wiesz, że czeka cię miłe przyjęcie.

Gdy ktoś na ciebie patrzy, gdy oglądać cię chce,

to nieprzyjemne uczucie właśnie ogarnia cię.   (TREMA)

 

Jak sobie radzić z tremą – ćwiczenia oddechowe – z piórkiem, kawałkami papieru, itp. Robimy zawody, kto szybciej, kto dalej.

 

 

ZADANIA DODATKOWE NA POPOŁUDNIE:

Praca w kartach pracy i Księdze zadań z literami – uzupełnianie materiału z tego tygodnia.

 

 

 

 

CZWARTEK 14.05

1. Wprowadzenie głoski „H” jak harfa jak hamak. Praca w książkach – pięciolatki karty pracy cz 4 str 17 a i 17 b oraz ozdobienie szablonu litery z Wyprawki, zerówkowicze karty pracy cz 4 str 16 a, 16 b oraz 20 a.

 

2. Tworzenie słowniczka obrazkowego – narysowanie jak największej ilości przedmiotów rozpoczynających się na głoskę „h”. Zadanie dla Rodziców – proszę wytłumaczyć dzieciom, że w języku polskim istnieją głoski h i ch – wymawia się ja tak samo, ale tworzą inne słowa. Proszę nie zaliczać w słowniczku wyrazów typu ”chleb”. Jeśli dzieci miałyby duży kłopot z wykonaniem zadania to proszę obejrzeć z nimi słownik ortograficzny i wspólnie przeczytać wyrazy rozpoczynające się na głoskę „H”.

 

3. Zabawa z drewnianymi klockami – próby ułożenia jak najwyższej wieży – ćwiczenie sprawności manualnych i pracy oko – ręka.

Zabawa matematyczna – „Powtórz rytm” – Rodzic układa rytm 4, 5-elementowy rytm, który dziecko ma dokończyć np. klocek żółty, klocek niebieski, klocek zielony, klocek czerwony.

 

ZADANIA DODATKOWE NA POPOŁUDNIE:

Pięciolatki – z  Wyprawki gra typu dobble str 50-52. Nie wszystkie dzieci mają tę grę, z niektórymi graliśmy już w przedszkolu.

Zerówkowicze – Księga Zabaw z literami str. 70-71

ZACHĘCAMY DO PRZECZYTANIA BAJKI  TUTAJ

ŚRODA 13.05

1. Trochę ruchu z elementami Metody Ruchu Rozwijającego W.Sherborne

1. Stoimy. Witamy się z poszczególnymi osobami - dłonią, plecami, uchem, piętą, małym palcem u nogi

 

2. Stajemy naprzeciwko siebie – jedna osoba jest lustrem i naśladuje ruchy, druga osoba pokazuje co trzeba zrobić (jakaś mina, ruch ręką, podskok) – zmian ról.

 

3. W parze łapiemy się za ręce i robimy huśtawkę – jedna osoba kuca, druga wstaję – zmiana – proszę powtórzyć kilka razy.

 

4. Stoimy w parze – jedna osoba zamyka oczy, druga ją bezpiecznie i powoli prowadzi (proszę, żeby rodzice nie podglądali;) dzieci dadzą sobie radę), zmiana (można powtórzyć kilka razy).

 

5. Siadamy naprzeciwko siebie i każda osoba wymienia jakąś część ciała, którą pokazujemy najpierw na sobie następnie na partnerze.

 

6. Siedzimy w siadzie skrzyżnym – jedna osoba z pary wystukuje, wyklaskuje prosty rytm a druga powtarza, zmieniamy się kilka razy.

 

7. Jedna osoba kładzie się na brzuchu, druga siada na wysokości jej placów – robimy masaż

   Można posłużyć się wierszykiem

            Baba ciasto wałkowała

            Ugniatała

            Wyciskała

            Trochę w przód

            Trochę w tył

            Żeby placek dobry był

 

 

2. „Malowanie muzyki” – dzieci, najlepiej farbami, rysują ilustrację do muzyki, którą słuchają przez cały czas tworzenia obrazka - https://www.youtube.com/watch?v=Tl8Z-tr73ss – jest to oczywiście „Wiosna” A. Vivaldiego.

 

3. Praca w książkach  pięciolatki - karty pracy cz 4 str 15 a i b oraz 16 a i 16 b , zerówkowicze – karty pracy 4 str 17 b  i 18 b oraz 20 b

 

 

WTOREK 12.05

1. Zabawa ruchowa z piosenką „Głowa, ramiona” – zapraszam całą Rodzinę do wspólnej zabawy – zobaczymy komu się uda utrzymać tempo ;) - https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

 

A to wersja z językiem angielskim https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY

 

2. „Tworzymy instrumenty” – zadaniem dzieci jest odnaleźć w domu przynajmniej trzy instrumenty, które nie są instrumentami :) tzn wykorzystać sprzęty np. z kuchni, które wydają dźwięki.

 

3. Dzieci słuchają piosenki „Hymn krainy muzyki” i próbują ją śpiewać

https://www.youtube.com/watch?v=VLL1V7SQdJU

 

HYMN KRAINY MUZYKI

Gdy w przedszkolu gra muzyka – tańcujemy wkoło.
Nie ma ciszy, nie ma nudy – bardzo jest wesoło!
Ref. I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest!
Szybkie , skoczne pioseneczki – wszyscy uwielbiamy,

a przy wolnych – jak żółwiki wolno się ruszamy.
Ref. I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest!
Trąbka, flecik i fortepian – grają dziś od rana:
Trutu tu tu, fiju, fiju, bum, bum, na, na, na
. I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest!
Lecz żeby na instrumentach grać,
Trzeba się na muzyce znać, Rozumieć cały nutowy świat.
Ty rozumiesz? On rozumie? Bo ja tak!
Wszystkie te muzyczne sprawy – to nie tajemnica,
Dzięki naszej ulubionej – Pani Muzyce!

 

 

 

TEMAT „W krainie muzyki”

Agnieszka Muszyńska

 

 

         Zanim zaczniemy zadania na dziś zapoznajcie się z planem daltońskim na ten tydzień. Będą trzy zadania do zrealizowania.

 

- pierwsze zadanie – zaśpiewaj swoją ulubioną piosnkę (nie może być sam refren) Rodzicom  - gdyby dzieci nie miały własnych pomysłów może to być piosenka Plac zabaw lub Mazurek Dąbrowskiego - (planujemy to zadanie  rysując nutkę)

 

- drugie zadanie  –  dźwiękowe kalambury – zadanie w parach – udawaj odgłosy jakiegoś przedmiotu lub zwierzęcia bez podawania jego nazwy, zadaniem Rodzica jest odgadnąć jaki to przedmiot(planujemy to zadanie rysując dwie buźki)

 

- trzecie zadanie – narysuj instrument, który lubisz, podoba ci się jego dźwięk lub masz go w domu (planujemy to zadanie rysując kredkę)

 

 PONIEDZIAŁEK 11.05

1. „Instrumenty” – mapa skojarzeń – dzieci wymieniają wszystkie znane sobie instrumenty – rodzice zapisują odpowiedzi. Dawne instrumenty – proszę, by dzieci zastanowiły się jak kiedyś mogły wyglądać instrumenty – z czego mogły zostać zrobione. Zachęcam do obejrzenia filmiku o kilku starych instrumentach strunowych https://www.youtube.com/watch?v=VFmYjvG42iY

 

A o najlepszym instrumencie opowie nam wiersz:

 

Najlepszy instrument

Wojciech Próchniewicz

 

Jest taki instrument na świecie,

Dostępny nawet dla dzieci.

Wygrywa wszystkie melodie

Najładniej, najłagodniej.

Gdy nutki wpadną do ucha,

On ucha bardzo się słucha.

Bo najgrzeczniejszy jest przecież,

Słucha się w zimie i w lecie,

W upał i gdy deszcz leje,

On wtedy nawet się śmieje!

Chodzi wraz z tobą wszędzie

już tak zawsze będzie.

Nawet za złota trzos

Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.

Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.

Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!

On się natychmiast odezwie

I zagra czysto i pewnie.

Opowie ci zaraz radośnie

Na przykład o słonku lub wiośnie.

Bo lubi i dobrze zna cię,

Twój wierny, dźwięczny przyjaciel. 

 

2. Zapraszam do rozwiązania zagadek muzycznych https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo – dzieci zamykają oczy i próbują nazwać instrument, z którego pochodzi dźwięk.

 

3. Praca w książkach pięciolatki - karty pracy cz 4 str 14 ani 14 b, zerówkowicze – karty pracy 4 str 17 a i 18 a

 

ZADANIA DODATKOWE NA POPOŁUDNIE:

Praca plastyczno – techniczna (wykorzystujemy to, co mamy w domu) – z papierowego talerzyka rodzice wycinają środek tak, by powstała obręcz. Zadaniem dzieci jest oklejenie papierem kolorowym obręczy a następnie przywiązanie makaronu (najlepiej rurki) do sznurków i do obręczy. W ten sposób powstała jedna z afrykańskich ozdób, a jednocześnie instrument. Gdy dzieci poruszają instrumentem, rurki makaronu uderzają jedna o drugą i grzechoczą (bardzo chętnie obejrzę zdjęcia instrumentów)

 

 

PIĄTEK

 

1. Rzeka „Wisła” – przypomnienie na mapie jak płynie rzeka. Wysłuchanie legendy o Wiśle https://www.youtube.com/watch?v=hTty9Ob73Dg

 

2. Zabawa matematyczna „Jak długa jest Wisła” – proszę dać dzieciom sznurowadło i tasiemkę (o różnych długościach). Zadaniem dziecka jest zmierzyć  np. długość stołu, drzwi itp. i określić ile potrzeba sznurowadeł i tasiemek, żeby zmierzyć dany przedmiot.

 

3. Zabawa ruchowa ćwicząca równowagę „Idziemy po rzece” – rozciągamy na podłodze sznurowadła, tasiemki itp. - zadaniem dziecka jest przejść bez kapci, stopa za stopą przez całą długość rzeki.

 

4. Praca w książkach dla pięciolatków – karty pracy cz4 str 13 a i 13 b

Dla zerówkowiczów – praca w książce karty pracy cz 4 str 15 a i 15 b – rozmowa na temat Unii Europejskiej – wspólnoty wielu państw; wspólnoty posiadającej własną flagę i hymn. 

 

CZWARTEK

 

1. Wprowadzenie głoski „J” jak jagody jak jama. Praca w książkach – pięciolatki karty pracy cz 4 str 12 a i 12 b, zerówkowicze karty pracy cz 4 str 14 a, 14 b , 20

 

2. Pięciolatki ozdabiają literę „J” z wyprawki w dowolny sposób (kolorują, wyklejają, malują farbami). Zerówkowicze Księga zabaw z literami str 68-69 – przypomnienie wiadomości o mapie, czytanie prostych wyrazów.

 

3. Wiersz D. Ziemiec

Moje miejsce

 

Miejsce, gdzie żyję, ten piękny zakątek świata

miejsce, w którym każdego traktuję jak brata

miejsce, gdzie Wisła od gór wiedzie do morza

miejsce,gdzie na polach ścielą się łany zboża

miejsce, gdzie w jeziorach odbija się błękit nieba

miejsce, gdzie jest bezpiecznie, gdzie bać się nie trzeba

miejsce dumnego orła opieką otoczone

miejsce, którego barwy są biało – czerwone

to miejsce kocham, dbam o nie, szanuję

to miejsce to Polska, za jej piękno dziękuję

 

Rozmowa o symbolach wymienionych w wierszu, próby odpowiedzi na pytania co to znaczy kochać i szanować Polskę

 

ZADANIA DODATKOWE NA POPOŁUDNIE:

Proszę o rozmowę z dziećmi „Jak to było kiedyś w Polsce” – można porozmawiać z dziadkami przez telefon; jak wyglądało kiedyś życie dzieci, jakie jadło się potrawy, jak spędzano wolny czas, jak podróżowano.

 

 

ŚRODA

 

1. Proszę o wysłuchanie piosenki „Jesteśmy Polką i Polakiem” - https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM – stworzenie notatki – na dużym arkuszu Rodzice piszą drukowanymi literami na środku wyraz POLSKA a dookoła to, z czego słynie nasz kraj na świecie  (chętnie obejrzę Wasze pomysły na zdjęciach)

 

2.Patriotyczny quiz – dzieci odpowiadają na pytania prawda/fałsz

- znam symbole narodowe

- potrafię zaśpiewać refren hymnu

- gdy słyszę hymn, tańczę

- znam i zwiedzam zabytki w Polsce

- podczas świąt narodowych wywieszam flagę

- bawię się godłem i rysuję po nim kredkami

- uczę się o historii naszego kraju

 

3. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat: „Kto to jest Wielki Polak”

Rozmowa z rodzicami kim są lub byli wymienieni Wielcy Polacy: Mikołaj Kopernik, Jan Paweł II, Maria Skłodowska-Curie, Julian Tuwim, Fryderyk Chopin, Robert Lewandowski, Adam Małysz, Justyna Kowalczyk, Adam Mickiewicz

 

4. Praca w książkach  pięciolatki - karty pracy cz 4 str 11 b, zerówkowicze – karty pracy 4 str 13 a i 13 b

 

ZADANIA DODATKOWE NA POPOŁUDNIE:

Powtórzenie bądź nauka hymnu Polski:

 

Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.

Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.

 

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.

 

Marsz, marsz, Dąbrowski…

 

Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.

 

Marsz, marsz, Dąbrowski…

 

Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.

 

Marsz, marsz, Dąbrowski…

 

zachęcam do odsłuchania hymnu https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo

 

 

 

WTOREK

1. Praca z mapą Polski – odszukiwanie miasta na mapie, próby zapamiętania charakterystycznych cech – może dzieci były już w niektórych z tych miast (pomocna będzie karta pracy z herbami miast i zdjęciami).

- Zakopane – wycieczka w góry; kierpce; ciupaga

- Poznań – symbolem są koziołki

- Toruń to pierniki i Mikołaj Kopernik

- Gdańsk – Morze Bałtyckie, statki w porcie oraz Neptun

- Warszawa – Zamek Królewski, Łazienki, Kolumna Zygmunta, Stare Miasto, syrenka

 

2. Praca plastyczna – Syrenka – metodą origami z kolorowych kartek – w miarę możliwości (mogą to być koła przecięte na pół ale także można wykorzystać kwadraty przecięte na pół - każdy w ten sam sposób) – dzieci według własnego pomysłu i swoich możliwości – patrząc na wzór układają syrenkę (chętnie obejrzę zdjęcia prac).

 

3. Wiersz J. Tuwima

Warszawa

Jaka wielka jest Warszawa!
Ile domów, ile ludzi!
Ile dumy i radości
W sercach nam stolica budzi!
Ile ulic, szkół, ogrodów,

Placów, sklepów, ruchu, gwaru,
Kin, teatrów, samochodów
I spacerów i obszaru!

Aż się stara Wisła cieszy,
Że stolica tak urosła,
Bo pamięta ją maleńką,
A dziś taka jest dorosła.

 

4. Praca w książkach – pięciolatki karty pracy cz. 4 str 11 a, zerówkowicze – karty pracy cz 4 str 12a i 12 b

 

ZADANIA DODATKOWE NA POPOŁUDNIE:

Dziś będzie zabawa ruchowa: Jedziemy w Polskę – razem z rodzeństwem lub z Rodzicami wsiadamy do pociągu i śpiewając piosenkę „Jedzie pociąg z daleka” zatrzymujemy się na różnych stacjach/ miastach– zadaniem dziecka jest podać jedną charakterystyczną cechę z danego miasta.

załącznik w formie pdf

załącznik

- plik do pobrania
                                 

 

Poniedziałek  TEMAT „Polska to mój dom”

Agnieszka Muszyńska

 

 Zanim zaczniemy zadania na dziś zapoznajcie się z planem daltońskim na ten tydzień. Będą trzy zadania do zrealizowania.

 

- pierwsze zadanie – zrób z plasteliny ludzika lub jakiś przedmiot związany ze znanym ci miejscem w Polsce np. Smok Wawelski z Krakowa, pierniki z Torunia, drzewo z górskiego szlaku, łódkę znad morza  (planujemy to zadanie  rysując „P” jak plastelina)- zachęcam do przesyłania zdjęć

 

- drugie zadanie  – narysuj ulubione miejsce, które kojarzy ci się ze słowem Polska (planujemy to zadanie rysując kredki) – chętnie obejrzę zdjęcia prac

 

- trzecie zadanie -  stwórz flagę Polski – pamiętaj o odpowiednim umiejscowieniu kolorów (papier kolorowy lub pomalowana biała kartka), jeśli masz w domu patyczek od szaszłyków to zaczep na nim flagę jeśli nie to wykorzystaj patyk przyniesiony ze spaceru (planujemy to zadanie rysując buźkę)

 

 PONIEDZIAŁEK

1. „Nasz kraj - Polska” – zabawa dydaktyczna z mapą Polski. Proszę pokazać dziecku mapę (google grafika, mapa Polski lub mapa w atlasie) – jeśli dziecko potrafi niech wskaże Warszawę, morze, góry i rzekę Wisłę

2. Wiersz W.Bełzy

Katechizm polskiego dziecka

 

— Kto ty jesteś?

— Polak mały.

— Jaki znak twój?

— Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz?

— Między swemi.

— W jakim kraju?

— W polskiej ziemi.

— Czym ta ziemia?

— Mą Ojczyzną.

— Czym zdobyta?

— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?

— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?

— W Polskę wierzę.

— Coś ty dla niej?

— Wdzięczne dziecię.

— Coś jej winien?

— Oddać życie.

Pytania do utworu: O czym jest wiersz?, O jakich symbolach była mowa w wierszu?, Kto to jest Polak?, Kto to jest patriota?.

Może niektórym dzieciom uda się nauczyć na pamięć odpowiedzi na zadawane pytania przez rodziców z powyższego wiersza.

3. Praca w książkach pięciolatki - karty pracy cz 4 str 10a i10 b, zerówkowicze – karty pracy 4 str 11 a i 11 b

ZADANIA DODATKOWE NA POPOŁUDNIE:

Dla pięciolatków Wyprawka  - str 56 zabawa z monetami (nie we wszystkich wyprawkach będą pieniądze bo z niektórymi już się bawiliśmy w przedszkolu) – tworzenie zbiorów takich samych monet, określanie różnic w wyglądzie, próby tworzenia grup np. po 5 zł z różnych monet.

Dla zerówkowiczów – określenie ile wyrazów ma każdy werset w wierszu W.Bełzy

 

 

 

CZWARTEK

 

1. „Tworzę bajkę” – zabawa rozwijająca wyobraźnię i kompetencje

językowe. Proszę, aby dzieci dokładnie obejrzały dołączoną kartę pracy – są na niej cztery okładki książek – proszę nie czytać dzieciom tytułów. Zadaniem dziecka jest wybrać sobie jedną książkę i do tej okładki ułożyć własną historyjkę. W miarę możliwości proszę zadawać pytania pomocnicze w trakcie opowieści np. co było dalej?, dlaczego?, a jak on się czuł? Dla chętnych proponuję stworzyć ilustracje (jedną lub kilka) do swojego opowiadania – zachęcam do wysyłania zdjęć.

 

2. Quiz – zadaniem dziecka jest określić czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe

- okładka to zewnętrzna część książki

- autor to osoba, która napisała książkę

- każda książka ma 5 stron

- ilustracja to rysunek w książce

- książki kupujemy w sklepie spożywczym

- ilustracje zawsze muszą być kolorowe

- spis treści pozwala zobaczyć, co zawiera książka i na których stronach

 

3. „Biblioteka i księgarnia” – czym różnią się te miejsca skoro są  w nich duże ilości książek.

Praca w książkach pięciolatki – karty pracy cz.4 – str 8 a, zerówkowicze – 9 a i 9 b

 

ZADANIA DODATKOWE NA POPOŁUDNIE:

Jeśli dzieci mają jeszcze siłę i chęci to zapraszam do uzupełnienia zadań z książek – część 4 z tematu Tajemnica książek, warto zajrzeć też do Księgi zabaw z literami – zerówkowicze znajdą tam dużo czytania.

 

WTOREK

1. Przeczytanie opowiadania

 

Mała książka o książce

Agnieszka Filpkowska

Julka już od kilku dni nie chodziła do przedszkola. Miała anginę i musiała zostać w domu. Mama nie zawsze miała czas, żeby się z nią pobawić, czy poczytać jej jakąś książkę, bo była zajęta nadrabianiem zaległości w pracy. Żeby się nie nudzić, dziewczynka wymyślała sobie przeróżne zajęcia. Najbardziej spodobało jej się tworzenie własnych, barwnie ilustrowanych książeczek. Kilka kartek papieru składała na pół, wkładała jedną w drugą i po zrobieniu na grzbiecie dwóch otworów dziurkaczem, związywała wszystko razem ozdobną wstążeczką. Potem zabierała się do zapełniania stron obrazkową opowieścią, gdzieniegdzie opatrzoną prostym słowem, które już potrafiła samodzielnie napisać.

– Mamo, jak będę duża, to zostanę księgarnią – oznajmiła pewnego dnia Julka pochłonięta ozdabianiem swoich małych arcydzieł.

– Doprawdy? – rzuciła mama, zerkając na córkę znad laptopa, po czym zanurzyła usta w zimnej już kawie, tylko po to, by nie wybuchnąć śmiechem. – To znaczy, czym dokładnie będziesz się zajmować?

– No jak to czym? Robieniem książek, tak jak teraz – odpowiedziała dziewczynka.

– Wiesz, córciu, księgarnia to właściwie nie jest osoba, tylko miejsce, taki sklep, w którym można kupić książki. I tam pracują księgarze albo księgarki, czyli osoby, które powinny znać się na literaturze, umieć coś doradzić, polecić – wyjaśniła mama. – Ale zanim książka trafi do księgarni, nad jej powstaniem pracuje wiele osób.

– No popatrz, a ja robię wszystko sama i to jeszcze z anginą – rzekła z dumą Julka.

– Tak, jesteś bardzo dzielna – przyznała ze śmiechem mama. – I wiesz co? Mam dla ciebie ciekawe zadanie. Co powiesz na stworzenie książki o tym, jak powstaje książka?

– Super pomysł! – ucieszyła się mała artystka. – To od czego powinnam zacząć?

– Hmmm… Najpierw powinnaś narysować las.

– Jak to? To książki powstają w lesie?

– Nie w lesie, tylko z lasu, a dokładnie z rosnących w nim drzew, które są ścinane, potem odpowiednio mielone i w specjalnej fabryce przetwarzane na papier – sprostowała mama.

Julka zostawiła na razie stronę okładki pustą. Na kolejnej zaś naszkicowała stojące w szeregu

drzewa o rozłożystych koronach. Od nich skierowała strzałkę w stronę złożonej z prostokątów i trójkątów fabryki z dymiącymi kominami. A dalej narysowała pokaźną stertę papierów. I czekała na dalsze wskazówki.

– Teraz potrzebujemy autora, czyli osoby, która wymyśli opowieść. Od niego wszystko zależy. To on tworzy świat, jaki będziesz sobie później wyobrażać jako czytelnik. Zapełnia ten świat bohaterami, którym pozwala przeżywać różne przygody – kontynuowała mama. – To on w magiczny sposób przemienia pustą kartkę papieru w barwną, tętniącą życiem historię.

W Julkowej książeczce wnet pojawił się pochylony nad dużym zeszytem mężczyzna w okularach, trzymający w ręce coś, co chyba miało być długopisem. Z głowy pisarza „wypączkowała” chmurka pełna pomysłów autora. Była tam królewna w krzywej koronie, ziejący pomarańczowym ogniem smok i rycerz z mieczem w dłoni.

– Piękne te twoje rysunki – skomentowała mama z uznaniem. – Może zamiast księgarnią, zostaniesz ilustratorką. To kolejna ważna osoba tworząca książkę.

– Czasami ważniejsza od pisarza, prawda? Bo w niektórych książkach są tylko obrazki, tak jak w mojej! – ożywiła się Julka. – Wiem! Na następnej stronie narysuję siebie, jak tworzę ilustracje do mojej książki! – I tak też zrobiła.

– Dobrze, to teraz czas na współpracę z wydawnictwem – podsumowała mama. – Pracują tam redaktorzy, którzy podpowiadają autorowi, jak ulepszyć napisany tekst, dokonują korekty, czyli poprawiają znalezione błędy, i przygotowują książkę do druku.

– A na czym polega to przygotowanie? – zainteresowała się mała ilustratorka.

– Na wybraniu odpowiedniego koloru, kształtu czy wielkości liter, rozmieszczeniu tekstu oraz ilustracji na stronie, na zaprojektowaniu okładki i stron tytułowych – wyliczała mama. – O, widzę, że już naszkicowałaś małe wydawnictwo.

– Tak, tu jest redaktor, który czyta książkę i poprawia błędy – objaśniała Julka, wskazując postać siedzącą przy nieforemnym biurku. – A ten wybiera najładniejsze literki z tych powieszonych na maleńkich wieszaczkach.

– Pięknie! – zachwyciła się mama. – Choć wiesz, dziś pisarze i redaktorzy zwykle pracują na

komputerach, tak jest szybciej i wygodniej – dodała rozbawiona. – Ciekawa jestem, jak narysujesz drukarnię, do której właśnie zmierzamy. Są tam specjalne maszyny, które na ogromnych arkuszach papieru drukują wiele stron książki jednocześnie. Potem te arkusze trzeba odpowiednio pociąć, złożyć w całość i skleić albo zszyć. A na koniec oprawić w piękną okładkę. I tak powstał szkic drukarni, w której drukarze, niczym dzielne krawcowe, próbowali okiełznać pokrytą mrówczym pismem płachtę papieru za pomocą nożyczek oraz igły z nitką.

– Brawo, Julciu! – Mama pogładziła córkę po głowie. – Tak właśnie powstaje książka, która zostanie teraz wysłana do księgarni, gdzie stanie na półce, a potem trafi do rąk czytelników.

– A moja, jak już wyzdrowieję, trafi do Julka, którego narysuję na okładce z otwartą książką na kolanach! – oznajmiła radośnie dziewczynka, dumna ze swojego dzieła.

 

2. „Jak powstaje papier”- Pomocny będzie film o tym:  https://www.youtube.com/watch?v=xdfpRSZVgFI – co jest potrzebne do tego, żeby mogła powstać książka.

 

3. Praca w książkach – pięciolatki karta pracy cz 4 – str 6, 7 a i 7 b, zerówkowicze karty pracy cz 4 – str 6 a i 10 b

 

ŚRODA

1. Zabawa z literami – wprowadzenie głoski „F” – jak farby, f – jak fotel – dzielenie wyrazu na sylaby, określanie pierwszej i ostatniej głoski, zerówkowicze próby przegłoskowania wyrazu.

Praca w książkach – pięciolatki – karty pracy cz 4 – str 5 a i 5 b, zerówkowicze – karty pracy cz 4 – str 5 a, 5b i 10 a

 

2. Stworzenie słownika obrazkowego – na kartce A4 lub A5 – narysowanie jak największej ilości przedmiotów rozpoczynających się na głoskę „F”

 

3. „Dziwna książka” polisensoryczna czyli wielozmysłowa– tworzymy ilustrację  (jedną lub kilka) ale nie używamy kredek ma pachnieć, możemy ją oglądać, dotykać bo ma różne faktury – proszę wykorzystać materiały, które macie Państwo w domu – ścinki materiałów, przyprawy, herbaty, kawy, nasiona, tasiemki, olejki zapachowe, krepinę, tekturę – jeśli nie macie kleju typu „Wikol” zachęcam do stworzenia kleju z białego cukru. Po wyschnięciu ilustracji bawimy się dotykając jej i określając który fragment ilustracji jest miły w dotyku, chropowaty lub zimny (proszę zamknąć oczy) – bardzo chętnie zobaczę ilustracje stworzone przez dzieci.

 

ZADANIA DODATKOWE NA POPOŁUDNIE:

Pięciolatki ozdabiają literę „F” z wyprawki

Zerówkowicze dzielą na sylaby (może uda się na głoski) wyrazy z dzisiejszego słownika obrazkowego

 

TEMAT „Tajemnice książek”

Agnieszka Muszyńska

 

 

         Zanim zaczniemy zadania na dziś zapoznajcie się z planem daltońskim na ten tydzień. Będą trzy zadania do zrealizowania.

 

- pierwsze zadanie - narysuj ilustrację do swojej ulubionej bajki lub opowiadania (planujemy to zadanie  rysując kredki)- zachęcam do przesyłania zdjęć

 

- drugie zadanie  – zadanie w parach – opowiedz mamie, tacie, siostrze czy bratu historyjkę, opowiadanie, bajkę spośród znanych ci baśni – np.  o trzech świnkach, Kopciuszek, Kot w butach itp. (planujemy to zadanie rysując dwie buźki)

 

- trzecie zadanie -  zrób porządek w swojej biblioteczce, na półce z książkami – wytrzyj kurze, sprawdź czy nie trzeba posklejać okładek czy dokleić stron (planujemy to zadanie rysując książkę)

 

 PONIEDZIAŁEK

1. „Co to jest książka?” - rozmowa z rodzicem – czy lubimy książki, czy są one nam potrzebne, jak należy obchodzić się z książkami, jakie skojarzenia mamy z książkami, moja ulubiona bajka to...

 

2. Wiersz Anny Kamieńskiej

„Książka”

 

Czemu książka stoi niema?
Może o czym mówić nie ma?

Jej literek czarne rządki
smutne jak jesienne grządki.

Czemu taka nudna, pusta,
jakby jej zamknięto usta?

Aż tu nagle, moja miła,
niema książka przemówiła.

I gadała, i śpiewała,
czego nie opowiadała!

O przygodach, awanturach,
ptakach, kwiatach, morzach, górach.

Gdzie to wszystko w niej mieszkało?
Jak to wszystko w niej drzemało?

Chyba nie ma o co pytać:
nauczyliśmy się czytać.

 

Odpowiedz na pytania: czemu książka była smutna, czy miała kolorowe obrazki, dlaczego nagle była ciekawa, co się zmieniło?

 

3. Praca w książkach pięciolatki - karty pracy cz 4 str 8 b i 9 b, zerówkowicze – karty pracy 4 str 6 b i 7 b

 

ZADANIA DODATKOWE NA POPOŁUDNIE:

„Zabawy matematyczne” – spróbuj policzyć swoje ulubione książki, ile mieści się na jednej półce  – może masz bajki i różne atlasy na półce – których jest więcej i o ile.

 

 

20200427_074113

PIĄTEK

 

1.Wiersz J. Papuzińskiej „Chora rzeka” – rozmowa związana z zanieczyszczeniem wody

 

Śniła się kotkowi rzeka,

wielka rzeka, pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka.

Ale to jest chora rzeka.

Jak tu pusto!

Drzewo uschło…

Cicho tak –

ani ptak,

ani ważka, ani komar. ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak,

ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka nie narzeka,

tylko czeka, czeka, czeka…

 

2. Zabawa matematyczna – „Czy tyle samo?” Proszę przygotować kilka naczyń o różnej pojemności np. filiżankę, kubek, dzbanek, mały garnek. Do filiżanki naleć dużo wody – zadaniem dziecka jest obserwacja i próba wyciągnięcia wniosku czy ilość wody się zmienia – gdzie mamy wrażenie, że jest jej więcej, a gdzie mniej.

 

3. Praca w książkach – pięciolatki – karty pracy cz 4 – 3 a i 3 b, zerówkowicze – 3a i 3 b

 

4. Wieczorne mycie zębów przy zakręconym kranie w czasie szczotkowania – tak, by nie marnować wody; kąpiel w wanie przy niewielkim napełnieniu jej wodą lub prysznic z zakręconym kranem w czasie namydlania ciała.

 

czwartek 23.04

1. Co to jest smog – pomoże nam to wytłumaczyć film https://www.youtube.com/watch?v=YhxtIiyW0Ms.

Można jeszcze zaprezentować dzieciom bajkową formę walki ze smogiem za pomocą czarodziejskiej mocy ciotki z Rodziny Treflików https://www.youtube.com/watch?v=HHSpCHB9qO0.

 

2. Praca techniczna – robimy wiatraczek – jeśli jest w domu drewniany patyczek – szaszłyk i pinezka to łączymy zrobione origami i mamy wiatraczek. Instrukcja w załączniku. (Mile widziane fotograficzne utrwalenie wykonania zadania)

 

3. Zabawy oddechowe z wykorzystaniem wiatraczka, piórek lub unoszącego się kurzu w promieniach słońca

 

TEMAT „Dbamy o naszą planetę”

Agnieszka Muszyńska

 

 

Zanim zaczniemy zadania na dziś zapoznajcie się z planem daltońskim na ten tydzień. Będą trzy zadania do zrealizowania. Zaczynamy nowe książki – część 4. Proszę, by na końcu książek znów powstały tabele, tak jak w części trzeciej. Niech Rodzice pomogą Wam wpisać dni tygodnia i wiersze z tygodniami, a wy zaplanujcie zadania:

- 1. Przypomnij sobie muzykę do piosenki „Plac zabaw” – jeśli pamiętasz zaśpiewaj refren. Z pomocą Rodziców naucz się śpiewać dwóch pierwszych zwrotek (zaplanuj to zadanie rysując nutę)

- 2. Jako dziecko dbające o planetę masz za zadanie posprzątać np. swój pokój ekologicznie – bez użycia odkurzacza czy detergentów (tzn zamieć szczotką podłogę, pościeraj kurze na półkach), bądź przyjacielem Ziemi (zaplanuj to zadanie rysując szufelkę)

- 3.Narysuj odznakę „Przyjaciela przyrody” – wytnij koło wielkości talerzyka i ozdób kredkami według własnego pomysłu (zaplanuj zadanie rysując ołówek)

 

Tekst piosenki „Plac zabaw”

1. Już w oczach radość, bo słońce świeci
Na spacer trzeba iść.
Na placu zabaw jest dużo dzieci,
Bawić się chodźmy dziś!

Ref. Plac zabaw, plac zabaw
Tu z kolegami poznasz zabaw sto.
Plac zabaw, plac zabaw
W słoneczne dni odwiedzasz go

2. Są tu drabinki i karuzela
każdy się kręcić chce!
A w piaskownicy z mokrego piasku
Babki zrobimy dwie.

3. Miło jest huśtać się na huśtawce,
Wszyscy lubimy to, że hej!
Możemy puszczać barwne latawce
Wietrzyku dla nich wiej!

 

4. Ciekawi świata zawsze jesteśmy,

Uczyć się każdy chce.

Bawić się świetnie na placu zabaw

Możemy całe dnie.

 

PONIEDZIAŁEK

1. Zabawa „Natura czy człowiek”. Zadanie dla dzieci – proszę by dzieci zastanowiły się czy wymieniony przedmiot to wytwór człowieka czy jest on naturalny (Zarówkowicze i pięciolatki gotowe do takiej pracy - proszę by rodzice na dwóch kartkach zapisywali pomysły dzieci wpisując je drukowanymi literami. Na jednej kartce proszę narysować schemat człowieka, na drugiej schemat drzewa /próby czytania globalnego poszczególnych wyrazów/; pozostałe dzieci dzielą na grupy przedmioty bez zapisywania). Przykładowe przedmioty: piłka, reklamówka, cebula, słoma, kartka, muszelka, lalka, kamień, skarpetka, gąbka, orzech, kora, liść, młotek, łyżka, czapka, róża.

 

2. Proszę przeczytać wiersz M.Strzałkowskiej i porozmawiać z dziećmi - co to znaczy zanieczyszczać środowisko, co można robić, by żyło nam się lepiej.

 

Nowa moda

W domu Oli oraz Ali
wszyscy razem się zebrali,
aby wspólnie pogawędzić,
jak sobotę miło spędzić.
Uradzili, jedząc ciasto,
że pojadą gdzieś za miasto,
lecz z powodu tej wycieczki
do solidnej doszło sprzeczki.
– Autem! – mówi wujek Tadek.
– Na motorach! – woła dziadek.
Na to babcia: – Autobusem!
Mama: – Lepiej minibusem!
Ala z Olą grzmią donośnie,
że taksówką jest najprościej.
Tylko tata głową kiwa,
po czym nagle się odzywa:
– Samochody, autobusy,
motocykle, minibusy –
każdy z nich okropnie smrodzi,
a to naszej Ziemi szkodzi.
Po co spalin jej dokładać?
Lecz jest na to dobra rada –
pojedziemy rowerami,
bo nie trują spalinami.
Poprzez lasy, łąki,
pola pędzi Ala, za nią Ola,
mama, tata, babcia, dziadek,
a na końcu wujek Tadek.
Nowa moda jest w rodzinie
i rodzina z tego słynie,
że w sobotę się wybiera
na wycieczkę na rowerach.
Ziemia też oddychać musi,
bo inaczej się udusi.

 

3. Praca w książkach – pięciolatki karty pracy – cz4 1 a i 1 b, zerówkowicze karty pracy cz4 str 4 a i 2 a

 

WTOREK

1. Proszę obejrzeć razem z dziećmi dwa dołączone dzisiaj zdjęcia – niech dzieci opowiedzą co zobaczyły, w których z tych miejsc chciałyby spędzać czas, jakie emocje budzą te obrazy.

 

2. Praca plastyczna – „Jak człowiek zmienił świat” – pomysły zostawiam dzieciom na realizację tematu – niech wykorzystają te materiały plastyczne, które są w domach – farby, kredki, krepiny, papier kolorowy – proszę naprowadzić dzieci, że każdy człowiek może niszczyć planetę przez niewłaściwe zachowanie, ale ten sam człowiek może naprawić swój błąd i zacząć dbać o przestrzeń wokół siebie. (Zachęcam do przesyłania zdjęć)

 

3. Zabawy ruchowe z elementami Metody Ruchu Rozwijającego

- witają się ziemianie: dłonią, stopą, plecami, palcem u nogi, uchem

- lecimy rakietą – stoimy wolno klaszcząc, tupiąc i pochylając się raz w prawo, raz w lewo. Coraz szybciej i szybciej aż do wyskoku z okrzykiem start.

- deszcz meteorytów – palce u rąk to meteoryty, poruszamy nimi z góry na dół równocześnie powoli idąc

- w rakiecie – idziemy powoli tyłem sprawdzając czy na nic nie wpadniemy

- w rakiecie 2 - siadamy na podłodze – obracamy się wokół siebie podnosząc nogi do góry

- sen – zmęczeni rozkładamy się na podłodze bardzo szeroko i bardzo wąsko

- już wracamy – szybkim biegiem przemieszczamy się po pokoju i z głośnym okrzykiem i wyskokiem lądujemy na ziemi.

 

ŚRODA

1. Poznanie litery „Z” jak zebra, jak zegar – podzielenie wyrazów na sylaby, wskazanie jaką głoską się rozpoczyna, jaką się kończy – praca w książkach pięciolatki – karty pracy cz4 2 a i 2 b oraz wyprawka – litera „Z” ozdobienie jej, zerówkowicze – karty pracy cz 4 1 a i 1 b

 

2. „Śmieci” - skąd się biorą, czy można coś z nimi zrobić, czy można je wykorzystać, jak je dzielić

jak długo rozkładają się śmieci

- papier – 1-6 miesięcy

- ogryzek jabłka – 1-5 miesięcy

- plastik – reklamówka – nawet 400 lat

- puszka – metal – 50 lat

- słoik – szkło – nigdy

- gazeta – 6 tygodni

- skórka od banana – rok

- chusteczka higieniczna – 2 tygodnie

 

Praca w książkach – pięciolatki karty pracy cz 4 – 4 a i 4 b, zerówkowicze – karty pracy cz 4 – 2 b oraz wyprawka 46

 

CZWARTEK

1. Co to jest smog – pomoże nam to wytłumaczyć film https://www.youtube.com/watch?v=YhxtIiyW0Ms.

Można jeszcze zaprezentować dzieciom bajkową formę walki ze smogiem za pomocą czarodziejskiej mocy ciotki z Rodziny Treflików https://www.youtube.com/watch?v=HHSpCHB9qO0.

 

2. Praca techniczna – robimy wiatraczek – jeśli jest w domu drewniany patyczek – szaszłyk i pinezka to łączymy zrobione origami i mamy wiatraczek. Instrukcja w załączniku. (Mile widziane fotograficzne utrwalenie wykonania zadania)

 

3. Zabawy oddechowe z wykorzystaniem wiatraczka, piórek lub unoszącego się kurzu w promieniach słońca


 

am
am,
am,,
20200419_233601

PIĄTEK

 

1. Zabawa matematyczna – „Ile roślin wyrosło”. Proszę wykorzystać np. zielone klocki – najlepiej w różnych odcieniach typu Duplo; zadaniem dzieci jest klasyfikacja według koloru, przeliczenie zbiorów, podanie gdzie jest najwięcej i w miarę możliwości policzenie o ile więcej. Można nazwać grupy klocków np. czerwone – pomidory, zielone – sałata, żółte – papryka itp.

 

2. Wiersz H. Zdzitowieckiej. Proszę, aby dzieci zamknęły oczy i spróbowały wyobrazić sobie co dzieje się w wierszu, jakie pory roku są tam wymienione

 

Od wiosny do wiosny

 

Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące...
Z lodu uwalnia się rzeka
i ze snu budzą się drzewa,
ptaki wracają z daleka,
będą wić gniazda i śpiewać.
Sady zabielą się kwieciem...
To wiosna! Wiosna na świecie!

Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące...
Dni coraz dłuższe, gorętsze
pod lipą ciche pszczół brzęki,
woń siana płynie powietrzem,
z pól żniwne słychać piosenki,
zakwitły malwy przed chatą...
Lato na świecie! Już lato!

Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące...
W sadzie już jabłko dojrzewa
niebem sznur ptaków mknie długi.
Liście się złocą na drzewach
idą jesienne szarugi
wiatr nagle drzewa gnie w lesie...
Jesień na świecie! Już jesień!

Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące...
Długie i ciemne są noce
śniegową włożył świerk czapę
śnieg w słońcu tęczą migoce
i sople lśnią pod okapem,
rzekę pod lodem mróz trzyma...
Zima na świecie! Już zima!

Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące...
Ze snu się budzi leszczyna
i nową wiosnę zaczyna!

 

3. Praca w książkach – pięciolatki cz 3 karty pracy str. 40, zerówkowicze – cz 3 karty pracy str. 47 b i 48 b

 

Zadanie dla chętnych:

Rozmowa o tym co to jest „Gospodarstwo ekologiczne” oraz stworzenie rysunku – plakatu przedstawiającego takie gospodarstwo. Zachęcam do przesyłania zdjęć :)

 

CZWARTEK

 

1. Zagadki z rodzicami – opiekun próbuje opisać maszynę rolniczą lub rodzaj sprzętu używanego na wsi ale nie podaje nazwy (np. przedmiot do koszenia zboża wykorzystywany przez pradziadków – kosa). Zamiana ról, aż do wyczerpania pomysłów dzieci i Rodziców :)

 

2.Praca w książkach – pięciolatki cz 3 karty pracy str 39 a i 39 b; zerówkowicze – cz 3 karty pracy str 47 a oraz księga zadań str 63 (próba czytania tekstu).

 

3. Zabawa logopedyczna z kawałkiem chleba ze skórką. Dzieci gryzą, żują, mlaskają, oblizują się.

 

4. Zabawa plastyczna – „Traktor”. Potrzebne będą dwa patyczki lekarskie lub patyczki do szaszłyków (lub wykałaczki). Jeśli nie ma tych produktów to proszę, żeby dziecko wycięło dwa paski około 10 cm grubości 2 cm; klej, nożyczki, jeśli jest w domu, to papier kolorowy, kredki. Zadaniem dzieci jest stworzenie maszyny rolniczej – traktora – przy użyciu zebranych materiałów. Jeden z patyczków można skrócić, koła wyciąć z papieru itp. Bardzo liczę na kreatywność dzieci. Chętnie zobaczę zdjęcia gotowych prac.

 

ŚRODA

1. Dzisiaj chcemy zobaczyć jak pracuje rolnik i jak rosną rośliny – co jest im potrzebne – niech dzieci spróbują sobie przypomnieć z wcześniejszych zajęć informacje (rośliny potrzebują gleby – ziemi, słońca, wody)

 

2. Wiersz „Wspólna praca” (proszę, żeby dzieci zapamiętały trudne słowa)

 

Ludwik Wiszniewski

„Wspólna praca

Kwaknął kaczor raz i drugi:
- Na podwórku widzę pługi... Kwa, kwa!

Wróbel siedzi na stodole:
- Już gospodarz jedzie w pole... Ćwir, ćwir!

Zając przysiadł na ugorze:
- Już gospodarz w polu orze... Hop, hop!

Na płoteczku kogut pieje:
- Już gospodarz w polu sieje... Ko, ko!

Na topoli kraczą wrony:
- Już koniki ciągną brony... Kra, kra!

Teraz krzyczą wszyscy razem:
- Oraliśmy z gospodarzem... Hej! hej!

 

3. Zakładamy uprawę roślin – proszę posadzić w ziemi, na gazie z wodą – zioła, kwiaty, warzywa (polecam pestki z jedzonego na śniadanie pomidora czy zjadanej papryki; można wykorzystać kubeczki po jogurcie) – to, czym Państwo dysponujecie w domu. Zadaniem dziecka jest obserwacja roślinki i podlewanie odpowiednią ilością wody.

 

4. Dla zerówkowiczów – księga zadań strona 62.

 

 

Wtorek 14.04 TEMAT „Praca rolnika”

Agnieszka Muszyńska

 

 

         Zanim zaczniemy zadania na dziś zapoznajcie się z planem daltońskim na ten tydzień. Będą trzy zadania do zrealizowania. Przypominam, że na końcu książki macie narysowaną już tabelę. Niech Rodzice wpiszą kolejny tydzień, a wy zaplanujcie zadania:

- 1. Narysuj na kartce 5 rzeczy/produktów, które można zrobić z ziaren – mąki (zaplanuj to zadanie rysując trzy kredki)

- 2. Zbuduj z klocków (takich, jakie masz w domu) zagrodę dla zwierząt, możesz do środka włożyć figurki zwierząt, jeśli masz je w domu (zaplanuj to zadanie rysując klocek)

- 3.Pobaw się z mamą lub tatą w kalambury – możesz opisywać wiejskie zwierzęta bez podawania ich nazw lub pokazywać ich ruchy bez wydawania z siebie dźwięków/ opiekun podje nazwę/rozwiązanie – rodziców też zapraszamy do pokazywania. Dzieci muszą umówić się z Rodzicami, tak, żeby mogli wspólnie znaleźć czas (zaplanuj to zadanie rysując dwie buźki – zadanie w parach).

 

WTOREK

1. Zapraszam do obejrzenia filmów – jak powstaje chleb.

Pierwszy film – jak to było kiedyś (skansen Olsztynek) „Od ziarenka do bochenka” -

https://www.youtube.com/watch?v=jl1lRfgwzWU – zachęcam do obejrzenia razem z rodzicami, by wytłumaczyć dzieciom jak nazywały się przedmioty, których używało się do koszenia, mielenia.

Drugi film to współczesna, krótsza wersja - https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI – zachęcam, aby zerówkowicze spróbowali przy zatrzymanym filmie przeczytać proste wyrazy.

 

2. Proszę, by dzieci samodzielnie powtórzyły jaką drogę pokonuje ziarenko – tak by powstał z niego chleb.

 

3. Praca w książkach – pięciolatki cz. 3 karty pracy – str. 37a i 37 b oraz 38 zerówkowicze – cz. 3 karty pracy – 44 a i 44 b oraz 48 a.

 

4. Jeśli to możliwe – proszę o przygotowanie na jutro cebuli, którą można posadzić, jakiś ziół, ziaren fasoli itp

Zabawa dla chętnych na popołudnie:

do obejrzenia i wysłuchania - https://www.youtube.com/watch?v=WV57FDY8tBs

Piosenka „Zasili górale”

Zasiali górale owies, owies,                    - wolny ruch ręki – siejemy ziarna
Od końca do końca, tak jest, tak jest!
Zasiali górale żytko, żytko,
Od końca do końca wszystko, wszystko!

A mom ci ja mendelicek,                          - rytmiczne uderzanie w kolana
W domu dwa, w domu dwa!                     - rytmiczne klaskanie
U sąsiada śwarnych dziewuch                  - rytmiczne uderzanie w kolana
Gromada, gromada.                                   - rytmiczne klaskanie itd.
A mom ci ja trzy mendele,
W domu dwa, w domu dwa!
Żadna mi się nie podoba,
Tylko ta, tylko ta!

Zasiali górale owies, owies,
Od końca do końca, tak jest, tak jest!
Pożęli górale żytko, żytko,
Od końca do końca wszystko, wszystko.

 

A na polu góraleczek
Gromada, gromada,
Czemużeś się wydawała,
Kiejś młoda, kiejś młoda?
Czemużeś się wydawała,
Kiejś mała, kiejś mała?
Będzie z ciebie gospodyni
Niedbała, niedbała!

 

 

 

Piątek 10.04

 

1. Dziś przydadzą się łupinki od cebuli – będziemy barwić jaja

 

Aby powstała barwiona kraszanka można użyć:

- łupinki cebuli – żółty

- sok z buraka – różowy

- marchew, dynia – pomarańczowy

- łupiny orzecha – brązowy

- płatki ciemnej malwy – fioletowy

- kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody – czerwony

- wygotowane olchowe szyszki – czarny

 

Zapraszam do zabawy w barwienie jaj z tych produktów, które macie Państwo w domu.

 

2. A o oto kilka przysłów i powiedzeń związanych z jajkami:

- Jajko mądrzejsze od kury

- Kura znosząca złote jajka

- coś jest jak jajko bez soli

- lepiej mieć jajo bez znoju, niż kurę po ciężkim boju

Zachęcam by razem  dzieckiem zastanowić się nad znaczeniami tych powiedzeń

 

3. Praca w książkach – pięciolatek – karty pracy – cz 3 str 34 b, zerówkowicze – książka Księga Zabaw z literami strony 60-61 (próby samodzielnego czytania sylabami, łączenie sylab w wyrazy)

 

CZWARTEK

 

 

1. Zapraszam do wysłuchania bajki

BAJECZKA WIELKANOCNA

Agnieszka Galica

 

 Zniosła Kura cztery Jajka. – Ko- ko – ko – zagdakała zadowolona – leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie – i poszła szukać ziarenek na podwórku. Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze od kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot.

- Miau – powiedział przyglądając się Jajkom – cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, miau!

- Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka – nie chcemy skończyć na patelni. - Ale co robić, co robić? – postukiwały się skorupkami.

- Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie – nie dam się usmażyć! A po chwili wróciło wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.

- Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka. - Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.

- Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto – czarne paski.

I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko turlając się wesoło. - Ciekawe, co ono wymyśli? – zastanawiały się Jajko – Biedronka, Jako – tygrys i Jajko - Jako. I wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje? – Nie! - Jako – biedronka, Jako – Tygrys i Jako – Żabka były z siebie bardzo zadowolone. Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu.

- Pośpiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot.

- Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię. Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka.

- Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone Pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę. - Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i ...wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek. Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka popiskując cichutko;

Wielkanocna bajka – wyklułem się z jajka. Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana. A w świątecznym koszyku jest pisanek bez lik

Ile było jajek? Dlaczego jajka uciekły? Co się przydarzyło ostatniemu jajku?

 

2. Zabawa matematyczna – „Pisanki” Proszę, żeby dzieci przeliczyły wszystkie jajka,  powiedziały jak można podzielić jajka tak, by tworzyły grupy (klasyfikacja według jednej cechy – kolor i wielkość – proszę by dzieci same odkryły te cechy). Dziecko ma za zadanie pokazać jakie jajka pasują do których koszyków (małe jajka do małego koszyka, średnie do średniego, duże jajka do największego).  Zdjęcie do zadania znajduje się w załączniku (możecie Państwo sami stworzyć takie zadanie wzorując się na przesłanym zdjęciu)

Dla chętnych można przeliczyć jajka także po angielsku (one, two, three, four, five, six, seven, eight, nine, ten)

 

3. Praca w książkach – pięciolatki karty pracy cz 3 str 36 b, zerówkowicze – karty pracy cz 3 str 43 a i 43 b

 

Zadanie na popołudnie

Zabawy ruchowe z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborn`e:

1. Stoimy. Witamy się z poszczególnymi osobami - dłonią, plecami, uchem, piętą, małym palcem u nogi

 

2. Idziemy po całym pokoju tak, żeby nikogo i niczego nie dotknąć – najpierw wolno potem coraz szybciej

 

3. Idziemy w parze – robimy trzy kroki i trzymając się za ręce staramy się podskoczyć jak najwyżej, robimy trzy kroki i trzymając się za ręce kucamy i chowamy się w kuleczkę

 

4. Razem w parze próbujemy przesunąć odrobinę jakiś ciężki mebel, próbujemy przepchnąć ścinę, przepchnąć zamknięte drzwi.

 

5. Siadamy plecami do siebie i próbujemy razem wstać i usiąść. Siedząc plecami do siebie próbujemy przesunąć partnera po podłodze.

 

6. Jedna osoba kładzie się na brzuchu, druga siada na wysokości jej placów – robimy masaż

   Można posłużyć się wierszykiem

            Robimy pizzę

            Sypiemy mąkę

            Szczyptę soli i drożdże

            Zagniatamy ciasto

            Wałkujemy

            układamy cebulę

            oliwki, szyneczkę

            posypujemy żółtym serem

            do pieca

            kroimy na kawałki i zjadamy

 

 

ŚRODA

1. Zabawa ruchowa – Poruszamy się jak… maleńkie kurczaczki, psotne baranki, wesołe zajączki, turlające się pisanki …. - zachęcam do tego, by dzieci same wymyślały związane ze świętami hasła

 

2. Czy na Wielkanoc dzielimy się opłatkiem? Po co spotykamy się przy świątecznym stole? Rozmowa w oparciu o wiersz E. Skarżyńskiej

„Wielkanocny stół”

 

Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
Lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie -
mazurek w owoce przybrany.
Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!

 

3. Praca w książkach – pięciolatki karty pracy cz 3 str 36 a, zerówkowicze – karty pracy cz3 str 42 a i 42 b

 

4. Praca plastyczna z wykorzystaniem materiałów jakie są w domu – dzieci pięcioletnie rysują na kartce pisankę lub kilka pisanek a następnie ozdabiają według własnego pomysłu (kredki, krepina, papier kolorowy, plastelina), zerówkowicze i uzdolnione pięciolatki tworzą rysunek wielkanocnego koszyczka i tego, co powinno się w nim znaleźć (zachęcam do przesłania zdjęcia z wykonaną pracą).

 

WTOREK

 

1. Proszę o wysłuchanie piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=UMl5kZ6DGas

Proszę z dziećmi wymienić zwierzęta jakie występowały w piosence oraz symbole związane ze świętami

 

2. Legenda o białym baranku

Urszula Pukała

 

Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.

Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.

Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują

Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
jestem z czekolady – opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.

Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare, posrebrzone.

 

 

3. Proszę obejrzeć załączone do maila zdjęcia koszyków wielkanocnych lub samemu wpisać w wyszukiwarkę hasło i omówić z dziećmi co powinno znaleźć się w takim koszyku

Wyjaśniam symbole”

- chleb – symbolizuje ciało Pana Jezusa oraz dobrobyt

- jajko – symbol życia i zwycięstwa na śmiercią; podzielenie się jajkiem ma umacniać więzi rodzinne

- wędlina – miała zapewnić płodność i zdrowie

- sól – symbol oczyszczenia, miała chronić przed  złem

- chrzan – miał zapewnić siłę fizyczną

- ciasto (babka) – symbolizuje umiejętność i doskonałość

 

4. Praca w książkach – pięciolatki karty pracy cz 3 – str 35 (doskonalenie sprawności manualnej, ćwiczenia logicznego myślenia), zerówkowicze – karty pracy cz3 – str 41 b oraz wyprawka strona 44 (można przesłać zdjęcia :) ).

 

 

PONIEDZIAŁEK 

         Zanim zaczniemy zadania na dziś zapoznajcie się z planem daltońskim na ten tydzień. Będą trzy zadania do zrealizowania. Proszę, żebyście na końcu książki Karty Pracy część 3 zrobili z Rodzicami tabelkę, w której będziecie planować zadania, a potem odznaczać plusikiem ich wykonanie.

 

- pierwsze zadanie Narysować świąteczny obrazek dla dziadków, których nie możecie odwiedzić w związku z panującą sytuacją. Spróbujcie narysować to, co najbardziej kojarzy wam się ze świętami (planujemy rysując kredkę w planowanym dniu)

 

- drugie zadanie Pomóc mamie czy tacie w przygotowaniach do świąt – może to być ugotowanie potrawy, upieczenie ciasta, a może umycie podłogi :) (planujemy rysując buźkę)

 

- trzecie zadanie Wykonajcie zestaw ćwiczeń – 5 przysiadów, 6 – pajacyków, 7- podskoków jak najwyżej, 8 – kroków na samych palcach, 9 – kroków na samych piętach (planujemy rysując schemat ludzika)

 

W załączniku przedstawiam przykładową tabelkę z zaplanowanymi przeze mnie zadaniami. Przypominam o kolorach pon – czerwony, wt – niebieski, śr – pomarańczowy, czw – zielony, pt – żółty.

 

 

PONIEDZIAŁEK

1. Wielkanoc – proszę zapytać się dzieci z czym kojarzy im się to słowo (jakieś zwierzątka, przedmioty, zwyczaje, proszę nawiązać do wczorajszej niedzieli i zwyczaju robienia palm).

 

Jeśli dziecko ma kłopot z wymienieniem skojarzeń to proszę najpierw przeczytać wierszyk

 

Bożena Forma

„Wielkanoc”

 

Święta za pasem,

do pracy się bierzemy,

mazurki i baby

smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki

razem dziś robimy,

wszystkie kolorowe,

bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta,

baranka, zająca,

z posianej rzeżuchy

będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie

bazie i żonkile,

a na nich z papieru

kurczątka przemiłe.

 

Proszę by dziecko wymieniło zwyczaje wielkanocne wymienione w wierszu.

 

2. „Wehikuł czasu” – w miarę możliwości zapraszam Rodziców i dzieci, by przenieśli się w czasie do momentu kiedy Rodzice byli dziećmi – jak wyglądała wtedy Wielkanoc, gdzie ją przeżywali, czym zajmowali się w domu. A także proszę o rozmowę, w której wytłumaczycie Państwo dzieciom dlaczego w te święta nie można spotkać się w gronie rodzinnym i należy przeżywać je z najbliższymi.

 

3. Praca w książkach – pięciolatki – karta pracy cz 3 str 34 a (ćwiczenia logicznego myślenia i zdolności grafomotorycznych, zerówkowicze – karta pracy cz 3 str 40 a i 40 b (ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, doskonalenie motoryki małej, przeliczanie na konkretach, porównywanie zbiorów)

 

4. Dla chętnych – jeśli jeszcze sami nie stworzyliście palmy wielkanocnej to zapraszam do działania „Robimy palmę”– z tych materiałów, które macie w domu, liczy się pomysł i dobra zabawa. Jeśli macie już gotową palmę to niech Rodzice zrobią zdjęcie i pochwalą się jakich mają artystów w domu :)

 

P.S. Proszę przygotować łupiny po cebuli – przydadzą się niedługo.

 

PIĄTEK

 

1.Zachęcam do zaśpiewania/wysłuchania piosenki „Kaczor Donald farmę miał” np. na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=XQRHDliey4c

 

2.Proszę przeczytać dzieciom wierszyk:

 

„Przetwory z mleka” Bożeny Formy

 

Na zakupy wyruszamy,

dużą torbę zabieramy.

Trzeba kupić serek biały

i ser żółty w dziury cały.

Smaczny jogurt waniliowy,

naturalny, truskawkowy

I koniecznie też maślankę,

ser topiony i śmietankę.

Różne są przetwory z mleka,

zatem niechaj nikt nie zwleka.

Dnia każdego – to zasada

coś z nabiału niechaj zjada.

 

3. Proszę by dzieci odpowiedziały na pytanie jakie zwierze daj mleko, co zjada takie zwierzę (krowa, owca, koza)? Proszę, by dzieci wymieniły produkty, które powstają na bazie mleka.

 

4. Jeśli możecie Państwo poświęcić jedną, gumową rękawiczkę to proszę ją nadmuchać i zawiązać – a teraz bawimy się w „dojenie krowy” – po zabawie można narysować buźkę na rękawiczce i bawić się jak zwykłym balonem.

 

DODATKOWE ZADANIE DLA ZERÓWKOWICZÓW: praca w książkach Karty pracy cz 3 s.38 a i 38 b oraz praca w Księdze Zadań strona 59 – czytanie globalne tekstu.

 

CZWARTEK

1. Rozmowa z dziećmi o znanych bajkach, w których występują zwierzęta np.  Kubuś Puchatek, Trzy Świnki, Kot w Butach, Świnka Peppa. Proszę, aby dzieci starały się zbudować dłuższe wypowiedzi. Spróbowały, opowiedzieć fabułę danej bajki czy odcinka bajki.

 

2. Praca plastyczna z podaną instrukcją – proszę pokazać dzieciom zdjęcie z załącznika  - potrzebne będą kartka A4 oraz kredki. Dzieci mają za zadanie narysować małego pisklaka według pokazanej instrukcji.

 

3. Zadanie dodatkowe dla Zerówkowiczów – Karta pracy cz3 s 36 a i36 b

 

Zadania na popołudnie:

Zabawa ruchowa „Karmimy zwierzęta” – rzut do celu. Potrzebne będzie pudełko, wiaderko lub jakiś pojemnik oraz małe przedmioty – typu piłeczki ping-pongowe (jeśli ich Państwo nie macie proponuję małe pluszaki). Zadanie dla dziecka i rodziców – komu uda się wrzucić więcej przedmiotów.

 

 

ŚRODA 1.04

 

1. Dzisiejszy temat to „Jajko i kura”. Zaczniemy od zabawy ruchowej „Zanieś jajko” (można do zabawy wykorzystać obły klocek, piłeczkę, a najlepiej ugotowane jajko; jeśli w domu jest mało miejsca można stworzyć niewielki tor z przeszkodami, slalom itp.) Zadaniem dziecka jest zanieść na dużej łyżce jako do celu i z powrotem oczywiście tak, by jajko nie spadło (nie dotykamy jajka). Zabawę można powtarzać wielokrotnie.

 

2. Rozmowa z rodzicami skąd się biorą jaka – pięciolatki Karta pracy cz 3 s. 32a

   Sześciolatki Karta pracy cz3 s. 37 a i 37 b

 

3. Na deser coś pysznego – zachęcam do kulinarnej przygody razem z dzieckiem – wystarczy ugotowanej jajko i to co Państwo macie w domu – szynka lub szczypiorek, żółty ser lub majonez, wędzony łosoś lub pieczarki. Stwórzcie razem z dzieckiem przekąskę na bazie jajka – pastę, kanapki. Bardzo chętnie zobaczę zdjęcia z takimi pysznościami.

 

Zadania na popołudnie:

Trochę zabawy i matematyki:

Potrzebne będą obrazki, zwierzątka, a może macie Państwo w domu grę „Farmer”, można narysować na kartce schematyczny rysunek zwierzątek.

Chodzi o to, by dziecko przeliczyło ile ma okazów danego gatunku, połączyło w zbiory te same zwierzęta i powiedziało (w miarę możliwości), których jest więcej/mniej i o ile.

 

 

WTOREK 31.03

1. Wprowadzenie głoski „Ł” – prezentacja znaku graficznego drukowanych liter oraz pisanych liter

Ł jak łopata, Ł jak łapa.

 

2. Praca w książce – Karty Pracy cz.3 – 29 strona pięciolatek oraz 35 a i 35 b strona sześciolatek

 

3. Stworzenie słownika obrazkowego – razem z rodzicami narysowanie jak największej ilości przedmiotów rozpoczynających się na głoskę „Ł” na kartce formatu A4 bądź A5.

 

Zadanie na popołudnie:

Zapraszam do wspólnych ćwiczeń z całą rodziną z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego W.Sherborn`e

1. Stoimy. Witamy się z poszczególnymi osobami - dłonią, plecami, uchem, piętą, małym palcem u nogi

 

2. Stajemy naprzeciwko siebie – jedna osoba jest lustrem i naśladuje ruchy, druga osoba pokazuje co trzeba zrobić (jakaś mina, ruch ręką, podskok) – zmian ról.

 

3. W parze łapiemy się za ręce i robimy huśtawkę – jedna osoba kuca, druga wstaję – zmiana – proszę powtórzyć kilka razy.

 

4. Stoimy w parze – jedna osoba zamyka oczy, druga ją bezpiecznie i powoli prowadzi (proszę, żeby rodzice nie podglądali;) dzieci dadzą sobie radę), zmiana (można powtórzyć kilka razy).

 

5. Siadamy naprzeciwko siebie i każda osoba wymienia jakąś część ciała, którą pokazujemy najpierw na sobie następnie na partnerze.

 

6. Jedna osoba kładzie się na brzuchu, druga siada na wysokości jej placów – robimy masaż

   Można posłużyć się wierszykiem

            Baba ciasto wałkowała

            Ugniatała

            Wyciskała

            Trochę w przód

            Trochę w tył

            Żeby placek dobry był

 

Witamy Was w kolejnym tygodniu naszej wspólnej nauki on-line

 

TEMAT „Zwierzęta na wiejskim podwórku”

 

PONIEDZIAŁEK 30.03.2020

 

1. Proszę  o przeczytanie wiersza dzieciom

 

Stanisław Kraszewski „Na wiejskim podwórku”
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.

 

2. Proszę o rozmowę z dziećmi i zadanie pytań: Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?, Co się wydarzyło?, Kto spowodował kłopoty?, Co zrobił gospodarz?

Następnie proszę przeczytać wiersz jeszcze raz ale tak, aby dziecko dopowiedziało jak nazywa się młode zwierzę (rodzice czytają – krowa – łaciate … - dziecko kończy … cielątko itp.) - ciekawa jestem ile zwierząt uda się wymienić Państwa dziecku  :)

 

3. Zabawa logopedyczna – naśladujemy odgłosy kilku zwierząt z wiejskiego podwórka, np. ko, ko, ko (szybko, wolno, głośno, cicho, coraz głośniej, coraz ciszej itp.).

 

PRACA DLA CHĘTNYCH I ZERÓWKOWICZÓW – uzupełnienie w tym tygodniu w książce Karty pracy cz 3 strony 24 – 28 pięciolatek oraz strony 31 – 39 sześciolatek – tematy z zeszłego tygodnia „Witaj wiosno”. (W razie jakiś trudności lub kłopotów proszę o informację)

 

 

Drogie Dzieci,

Wasze Panie przygotowały dla Was propozycje zabaw i zadan do wykonania zachęcamy was do wspólnych wraz z rodzicami zabaw.

Czwartek


Temat Ślimak, ślimak pokaż rogi'
Dziś tematem przewodnim naszych zabaw będzie ślimak - zachęcam do pokazania dziecku różnych ilustracji tych zwierzątek - w skorupie i bez niej, małych i dużych - wystarczy wpisać w `google grafika` ślimak i wspólnie obejrzeć poszczególne okazy.
Zapraszam także do zabawy paluszkowej "ślimak, ślimak pokaż rogi" - dłonie rodzica przytulone zewnętrzną stroną, zaplatamy palce i "wywijamy" dłoń - ze ślimakiem w domku.
Zachęcam, by przedszkolaki poćwiczyły rysowanie muszli ślimaków (najlepiej kartka A4) tak, aby coraz mniejsze okręgi nie dotykały tych większych.
"Ślimak z gazety" - proszę by dzieci narysowały jednego, dużego ślimaka i wykleiły wnętrze muszli gazetą, papierem kolorowym (jeśli nie macie Państwo w domu kleju zachęcam do samodzielnego zrobienia z wody i cukru - schnie długo ale skleja bardzo dobrze - a ile przy tym zabawy)

Zadanie specjalne dla chętnych i dla "Zerówkowiczów" - "Muszla" - na ile dzieli się sylab, jaką głoską się rozpoczyna - spróbujcie razem z dzieckiem podać jak najwięcej wyrazów na tę literę

Piątek


Temat: pożegnanie zimy - Marzanna
Zapraszam do przeczytania dzieciom wiersza Jadwigi Jałowiec "Marzanna" - proszę poprosić dzieci by zapamiętały z czego zrobiona jest marzanna i dokąd jest niesiona
Marzanna
Weźmiemy snopek słomy i barwną chusteczkę,
ustroimy kukłę, pannę marzaneczkę.
Poniesiemy ją wysoko nad łąką,
nie zaszkodzisz marzaneczko skowronkom.
Poniesiemy ją daleko przez pole, 
aby w zbożu nie rządziły kąkole.
Poniesiemy ją ze śpiewem ku wodzie,
taki zwyczaj kiedy zima odchodzi.

Proszę zapytać dzieci o to, co zapamiętały z wiersza a następnie w zależności od tego czym Państwo dysponują - niech dziecko narysuje marzannę lub stworzy ją z resztek materiału lub krepiny - zachęcam do 

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.