Przedszkole nr 119 "W Zielonym Ogrodzie"

Przedszkole nr 119, Warszawa, ul. Turmoncka 18

Godło Polski
BIP

Grupa VI

Piątek 15.05.2020                                                                                  

  • Porozmawiajcie o tym gdzie można usłyszeć muzykę, zwróćcie uwagę dzieci na to, że padający deszcz, szum drzew, odgłosy wydawane przez owady czy ptaki to też muzyka.
  • https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8 odgłosy natury.
  • „Pięciolinia” – pokażcie dzieciom zapis nutowy, wyjaśnijcie, że nuty to znaki potrzebne do zapisania muzyki, można porównać je do liter zapisujących słowa, lub cyfr, które zapisują liczby.
  • Zajęcia o emocjach – trema. Zacznijcie od zagadki:

Dopada cię to chwilę przed występem na scenie,                               

gdy śpiewasz, grasz na instrumencie lub gdy masz przedstawienie.

Czujesz niepokój przed tym przedsięwzięciem,

choć wiesz, że czeka cię miłe przyjęcie.

Gdy ktoś na ciebie patrzy, gdy oglądać cię chce,

To nieprzyjemne uczucie właśnie ogarnia cię. (trema)

Porozmawiajcie o tym uczuciu, kiedy ludzie odczuwają tremę, opowiedzcie o swoich przeżyciach, zapewnijcie, że każdy odczuwa tremę w pewnych sytuacjach, nawet wielcy artyści. Ale najważniejsze jest to aby trema była uczuciem, które zmobilizuje nas, a nie sparaliżuje.

https://wordwall.net/pl/resource/1763668/samopoczucie ruletka z określaniem samopoczucia.

 

 

 

Czwartek 14.05.2020

 

Środa 13.05.2020

  • „Koncert” przeczytajcie opowiadanie Agnieszki Frączek i porozmawiajcie o jego treści, spróbujcie zwrócić uwagę na to aby dziecko odpowiadało na pytanie całym zdaniem lub kilkoma zdaniami: Czy był to taki koncert, o jakim rozmawialiśmy wczoraj? (N. prezentuje ilustrację z KP4.16b) Czym się różnią te dwa koncerty? Jak nazywała się osoba, która dowodziła całym koncertem? Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu? Do czego chłopiec porównywał waltornię? Jaki instrument przypominał mu węża? Czy Wam jakieś instrumenty coś przypominają?

 W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon! – Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy!

Po trąbach nie–trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką…Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki. A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.

  • „Orkiestra” praca z książką str. 16 b, poza wykonaniem poleceń porozmawiajcie o tym jaka jest rola dyrygenta w orkiestrze i może o tym kto jest dyrygentem w Waszym domu.
  • https://www.youtube.com/watch?v=fOorE4QwuCc
  • https://www.youtube.com/watch?v=7NSXXttiwHw te ostatni link jest stworzony przez  Adama Sztabę polskiego drygenda, który na odległość drygował swoja orkiestrą przez trwajacego koronawirusa nie moze spotkać się z orkiestrą w sali koncertowej. Coś niesamowitego zachęcam do obejrzenia.

 

Wtorek 12.05.2020

  • „Muzyka może być różna” – zapoznanie dzieci z różnymi gatunkami muzyki: rap, disco, rock, muzyka poważna i inne. Posłuchajcie wspólnie muzyki i porozmawiajcie o tym co się Wam podoba.
  • https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY
  • „Moja muzyka” – namalujcie swoją muzykę (włączamy muzykę jaką lubi dziecko i dajemy mu farby, taka praca nie musi przedstawiać nic konkretnego, może składać się po prostu z kolorowych plam albo nie, ma być to praca zainspirowana muzyką).
  • Ćwiczenia gimnastyczne – dziś w ramach gimnastyki tańczymy, włączcie muzykę jaką lubicie i zatańczcie do niej, spróbujcie tańczyć do utworów szybkich i wolnych.
  • https://www.youtube.com/watch?v=BEu1WLjOokY
  • https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

 

„W krainie muzyki”

 

W bieżącym tygodniu nadal polecamy korzystania ze zdalnego nauczania rekomendowanego przez MEN:

 https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna

https://rozrywka.tvp.pl/47090255/telewizja-polska-blizej-dzieci-i-mlodziezy%20

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom

http://www.kopernik.org.pl/kopernikwdomu/

 

Poniedziałek 11.05.2020

  • Jak zawsze poniedziałek zaczynamy od planowania. Zadania na ten tydzień to:
  • zaśpiewaj rodzicom swoją ulubioną piosenkę,
  • pokoloruj rysunek zgodnie z kodem książka str. 18 a dół,
  • dokończ rytmy i wymyśl swój własny książka str. 14 a góra,
  • zrób swój własny instrument (może to być np. perkusja z garnka i łyżki lub przesuwanie łyżką po sitku, butelka wypełniona np. kaszą, wykorzystanie własnego ciała – klaskanie, tupanie, uderzanie dłońmi o uda itp., albo zupełnie coś innego, podpowiadam, bo jeśli dziecko nie będzie miało swojego pomysłu to trzeba coś podpowiedzieć),
  • ostatnie zadanie w tym tygodniu każdy wymyśla sam.
  • Jakie znasz instrumenty? Książka str. 14 a dół – porozmawiajcie o tym w jaki sposób wydobywamy z nich dźwięki – dmuchamy, szarpiemy struny, uderzamy.
  • https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w
  • Ile razy zagram? Dziecko zamyka oczy a dorosły wydaje kilka dźwięków np. klaszcząc, dziecko ma za zadanie policzyć ilość dźwięków, możecie się też zamienić i dorosły odgaduje.

 

Piątek 08.05.2020

 

  • „Legenda o Wiśle” poznajcie legendę Hanny Zdzitowieckiej i porozmawiajcie o jej treści nie zapomnijcie podkreślić, że Wisła jest największą rzeką w Polsce.

Wysoko nad szczytami gór wznosił się stary dwór króla Beskida, władcy całego pasma górskiego, i jego żony, Borany, władczyni okolicznych borów. Przez wiele lat oboje rządzili mądrze i sprawiedliwie, toteż wszyscy z żalem przyjęli wiadomość o śmierci starego króla. Borana wezwała wtedy troje swych dzieci, by zgodnie z wolą króla podzielili się władzą. – Ty, Lanie, jako syn najstarszy, opiekować się będziesz polami i łąkami. Wy zaś obie, Czarnocho i Białko, rozprowadzicie wodę z górskich strumieni po polach i łąkach Lana, by wszystko, co żyje, miało jej pod dostatkiem. Żywa, zawsze pogodna i wesoła Białka uśmiechnęła się do siostry i skacząc, i tańcząc, zbiegła po skałach ku widniejącym we mgle dolinom. Poważna i zasępiona Czarnocha skierowała się na drugą stronę góry królowej Borany i ostrożnie zaczęła schodzić po zboczu. Wkrótce obie siostry spotkały się u podnóża. – Płyniemy dalej razem! – zawołała ucieszona Białka. – Nigdy się już nie rozstaniemy – zapewniła Czarnocha. Nagle przegrodziła im drogę skała, pod którą czekał rycerz Czantor w kamiennej zbroi. – Zatrzymajcie się, piękne córki Beskida i Borany. Dokąd tak spieszycie? Po co chcecie iść do nieznanej, odludnej i dzikiej krainy? Zostańcie tu. Siostrom podobała się ziemia Czantora. Zostały więc i z wdzięczności za gościnę zrosiły strumieniami zbocza doliny, aż zakwitły tysiącami różnobarwnych kwiatów, jakich nikt tu jeszcze nie widział. Ale Ziemia rozkazała Czantorowi przepuścić córki Beskida przez skały, by poniosły wody dalej ku północy. – Nie mogę pozwolić, byście obie popłynęły w obce strony. Wyślijcie przodem jedną falę na zwiady – poradził. – Niech się rozejrzy, a gdy wróci, opowie, co widziała… Czantor rozsunął skały i pierwsza fala wyszła przez nie onieśmielona, niepewna, co ją czeka.

 – Idź, falo, któraś wyszła – żegnały ją siostry. – Idź przed siebie i wracaj co prędzej z wieściami o tamtych borach i lasach, o tamtych łąkach i polach… „Wyszła” – bo tak nazwały tę falę powstałą z połączonych wód – wypłynęła przez skalną szczelinę. Biegła żywo po kamieniach, pluszcząc i szemrząc beztrosko. Mijała ciemne bory i jasne zagajniki, zielone pola i ukwiecone łąki… Wtem, gdy mijała skałę wawelską, wyskoczył ku niej zaczajony tam potwór – okropny, smok ziejący ogniem. Przestraszona, bryznęła mu w oczy pianą wodną. Zasyczało, zadymiło i oślepiony smok skrył się na chwilę w pieczarze. Gdy wyjrzał, Wyszła była już daleko. Płynęła teraz przez urodzajne ziemie ku północy, kręcąc się i wijąc to w prawo, to w lewo, byle jak najwięcej świata zobaczyć, jak najwięcej pól zrosić swą wodą. Przyłączyły się do niej mniejsze strumienie i rzeczki, które nie miały odwagi same zapuszczać się w obce, nieznane strony. Płynęła coraz wolniej, coraz szerzej rozlewała swe wody, zmęczone długą drogą. „Czas już chyba zawrócić” – myślała nieraz, ale ciekawość pchała ją naprzód. Aż nagle zniknęły jej sprzed oczu lasy i pola. Poczuła dziwny słony smak, nieznany zapach dolatywał z północy. Nad sobą miała szare niebo, przed sobą szarą, nieogarnioną wzrokiem, łączącą się z niebem wodę, spienioną białymi grzywami. To było morze. – Jakie to groźne, potężne i piękne – szepnęła. Ale jej cichy głos zagłuszył gwałtowny szum, jakaś siła pociągnęła ją ku sobie i Wyszła, pierwsza fala wysłana z dalekich gór Beskidu, połączyła się z falami morskimi. Czarnocha i Białka na próżno czekały jej powrotu. Na próżno wysłały za nią jedną falę po drugiej. Wszystkie biegły jej śladem i wszystkie po długiej drodze gubiły się w słonych wodach Bałtyku. Z tych to fal płynących nieustannie powstała wielka rzeka, już nie „Wyszła”, a Wisła, od której obie siostry przezwano Czarną i Białą Wisełką.

 

Czwartek 07.05.2020

 

  • Wprowadzenie litery „J, j” - opiszcie jej wygląd, porównajcie kształt do różnych przedmiotów i innych znanych dzieciom liter. Skorzystajcie z książki str.12 i13.
  • https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY literkowy alfabet.
  • Ćwiczenia gimnastyczne. Myślę, że ponownie możemy skorzystać z koła gimnastycznego. Jeśli nie zrobiliście tego poprzednio – przypominam: w segregatorze z książkami jest teczka pt. „Wyprawka” a w niej karta z napisem „koło gimnastyczne”. Dzisiejsze ćwiczenia będą polegały na wykonywaniu poleceń jakie odczytacie po zakręceniu kołem.
  • https://wordwall.net/pl/resource/1688656/polska zakręć kołem i wykonaj zadanie ruletka.
  • Łamańce językowe – powtarzanie znanych rymowanek np. Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego, Czarna krowa w kropki bordo żuła trawę kręcąc mordą, Nie pieprz wieprza pieprzem Pietrze, bo bez pieprzu wieprz jest lepszy, W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie, Konstantynopolitanczykowianeczka, Stół z powyłamywanymi nogami, W czasie suszy szosa sucha, Na wyścigach wyścigowych wyścigówek wyścigowych wyścigówka wyścigowa wyścignęła wyścigówkę wyścigową numer sześć.
  • https://wordwall.net/pl/resource/1685948/zbierz-litery zbieraj literki.

 

Środa 06.05.2020

 

  • „Biało – czerwone motylki” słuchanie opowiadania Agnieszki Filipkowskiej. Porozmawiajcie na temat opowiadania.

Kiedy za oknem pełnią kolorów zaczęła rozkwitać wiosna, w grupie Motylków zrobiło się biało– czerwono. Wykonane przez przedszkolaki małe dwukolorowe flagi ozdobiły półkę w kąciku czytelniczym, a na korkowej tablicy zakwitły – niczym dorodne kwiaty – biało–czerwone kotyliony z kartonu i bibuły. Zostały jeszcze do wycięcia proporczyki, które miały zawisnąć nad oknami. Dzieci pracowały dzielnie nad ozdobieniem sali na majowe święto. – Proszę pani, bo Antek się przezywa – krzyknął nagle Julek, wskazując na kolegę. – On mówi, że ja jestem patriota! Pani Marta odłożyła na chwilę papier i nożyczki, spojrzała na chłopców z uśmiechem i łagodnym głosem zwróciła się do dzieci: – Julku, poczułeś się urażony? – Chłopiec kiwnął głową. – Zupełnie niepotrzebnie, bo bycie patriotą to żaden wstyd, wręcz przeciwnie. A ty, Antku, wiesz, co oznacza słowo, którego użyłeś? – Yyyy… no… chyba nie… – wybąkał zawstydzony Antek.

 – Ja wiem! – krzyknęła Julka. – Moja babcia zawsze powtarza, że jej dziadek, czyli mój prapradziadek był patriotą, bo walczył na wojnie. I dostał medal, prawdziwy! On już nie żyje, ale widziałam w albumie jego zdjęcia w mundurze. – Możesz być dumna z takiego prapradziadka, Julciu – przyznała pani Marta. – Rzeczywiście, wygląda na to, że był patriotą, czyli kimś, kto kocha swój kraj, swoją ojczyznę, i dba o nią tak bardzo, że jest gotów zaryzykować dla niej życie, jeśli to konieczne. Julek, zajęty wprawdzie przyklejaniem białych i czerwonych trójkątów do długiej tasiemki, słuchał w skupieniu toczącej się rozmowy i nie bez żalu wywnioskował z niej, że wcale nie zasłużył na rzucone przez Antka przezwisko. – A jak ja nie chcę zostać żołnierzem, tylko lekarzem, to nie mogę być tym, no… patriotą, proszę pani? – spytał, nie kryjąc rozczarowania. – Ależ oczywiście, że możesz – zapewniła pani Marta. – Patriota nie musi koniecznie walczyć na wojnie. Teraz, w czasach pokoju, możemy okazywać swój szacunek dla ojczyzny w inny sposób. Na przykład lekarz, wykonując swój zawód, służy krajowi, bo dba o zdrowie jego obywateli. – To tak jak moja mama! Ona leczy ludziom oczy – pochwaliła się Marysia. – Rzeczywiście, lekarz to ważny zawód. Ale to, co powiedziałam, dotyczy tak naprawdę każdego, kto dobrze wykonuje swoją pracę. Może to być policjant, nauczyciel, artysta czy kasjer w sklepie. Nawet wy, będąc jeszcze dziećmi, możecie zachowywać się patriotycznie. Można powiedzieć, że Polska jest naszym wspólnym domem, a Polacy – rodziną, a jak można dbać o dom i rodzinę? – spytała wychowawczyni. – Na przykład można sprzątać po sobie i nie bałaganić – zaproponowała nieśmiało Tereska. – Masz rację, Teresko – przyznała pani. – To bardzo ważne, żeby dbać o środowisko, nie zaśmiecać go i troszczyć się o nasze wspólne otoczenie. – I jeszcze można się starać nie psuć różnych rzeczy – dodał Antek. – Tak, Antku, trzeba korzystać z tego co wspólne w taki sposób, żeby tego nie niszczyć. Place zabaw, parki, autobusy i tramwaje, a także przedszkole, w którym teraz jesteśmy, należą do nas wszystkich. Dlatego kiedy ktoś je niszczy, wszyscy tracimy. – Proszę pani, a ja dostałam od babci taką książkę o Polsce z białym orłem na okładce – wtrąciła nagle Julia. – I tata mi ją czyta. Tam jest na przykład napisane, że najdłuższa rzeka Polski to Wisła. I że stolicą jest Warszawa, i jeszcze było coś o Krakowie… i dużo innych informacji, ale jeszcze nie wszystko pamiętam. I tata mówi, że tam są rzeczy, które każdy Polak powinien wiedzieć. – Twój tata ma rację, warto poznawać własny kraj oraz jego historię i kulturę – przyznała nauczycielka. – To coś, co każdy z was już teraz może zacząć robić. Zresztą częściowo robimy to razem tu, w przedszkolu. I spójrzcie, co nam się udało stworzyć. Wycięte przez dzieci proporczyki zostały przyklejone do mocnej złotej tasiemki i tworzyły piękny biało–czerwony łańcuch. Nadszedł czas, by ozdobić nim ramy okienne. Pan Marek, przedszkolny konserwator, przyniósł drabinę i pomógł w zamocowaniu dekoracji. – No, no! Nieźleście się napracowali, mali patrioci! – rzekł z uznaniem, patrząc z góry na pięknie przystrojoną salę. – Widzicie, wywieszanie flagi w święta narodowe to dla innych znak, że ojczyzna jest dla was ważna – skomentowała pani Marta. – W ten sposób też można pokazać swój patriotyzm. Pod koniec dnia dzieci mogły zabrać zrobione przez siebie chorągiewki do domów. Julek włożył swoją do kubeczka i postawił ją na parapecie w dużym pokoju. W czasie zabawy co jakiś czas zerkał na nią z dumą. A kiedy tata wrócił z pracy, chłopiec natychmiast pobiegł oznajmić mu z pewną siebie miną: – Wiesz, tato, jeśli chcesz, możesz zostać patriotą, tak jak ja. To naprawdę nic trudnego.

  • "Z czym kojarzy mi sie Polska" - wykonaj pracę plastyczną dowolną techniką mogą to być symbole narodowe, albo inne miejsca ( wydzieranka, malowanie farbami, rysowanie kredkami i co tylko wam przyjdzie do głowy)
  • Zajęcia o emocjach – szacunek i miłość do kraju, porozmawiajcie o tym jakimi uczuciami powinniśmy darzyć swoją ojczyznę.
  • „Kocham Polskę za…” zabawa w kończenie zdania. Jeśli dzieci będą miały z tym problem trzeba im podpowiedzieć, potem już będą wiedziały.
  • https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM piosenka, którą doskonale znacie.
  • https://www.youtube.com/watch?v=-mI645aCTgo piosenka o niepodległości, którą pewnie też słyszeliście.

 

Wtorek 05.05.2020

 

•      „Palcem po mapie” odszukiwanie miast na mapie Polski książka str. 11a góra, dopasowanie symboli do miast, próby odczytania nazw miast na mapie.

•      Narysuj symbol miejscowości, w której mieszkasz książka str. 11a dół.

•      Ćwiczenia gimnastyczne, powtarzamy dziś ćwiczenia z ubiegłego tygodnia możecie skorzystać również z  ruletki ruchowej.

•      wkładamy na głowę złożony mały ręcznik i wykonujemy polecenia rodzica np. przejdź 3 kroki do przodu, ukucnij, obracaj się dookoła i inne,

•      siadamy w siadzie skulnym podpartym (dziecko siada, nogi zgięte w kolanach, ręce z tyłu podpierają człowieka – dzieci znają ten termin nie powinny mieć kłopotu, wyjaśnienia są ewentualnie dla Państwa) i podnosimy palcami stóp  ręcznik, potem zmiana nogi, można próbować rzucać ręcznikiem do celu, ale to łatwiejsze jest z woreczkiem gimnastycznym,

•      skaczemy jak żaba (dziecko kuca i podskakuje na nogach) na sygnał (np. klaśnięcie) żaba chowa się na liściu (połóżcie ten sam ręcznik w dowolnym miejscu), powtórzcie kilka razy,

Jeśli nie macie dywanu można zrobić ćwiczenie polegające na tym, że dziecko siada w siadzie klęcznym (klęka i siada na piętach, dzieci też znają ten termin) i odpychając się rękami sunie w określonym kierunku aż dotrze do mety.

•      https://wordwall.net/pl/resource/1321900/gimnastyka/zabawy-ruchowe

https://wordwall.net/pl/resource/1109544/%C4%87wiczenia-ruchowe

Poniedziałek 4.05

„Polska to mój dom”

W bieżącym tygodniu nadal polecamy korzystania ze zdalnego nauczania rekomendowanego przez MEN:

 https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna

https://rozrywka.tvp.pl/47090255/telewizja-polska-blizej-dzieci-i-mlodziezy%20

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom

http://www.kopernik.org.pl/kopernikwdomu/.

Przypominam też o propozycji czytania książek w odcinkach, jeśli nie macie ich w domu to poszukajcie e-booków (można je pobrać bezpłatnie).

  • Poniedziałek 04.05.2020

Jak zawsze poniedziałek zaczynamy od planowania. Zadania na ten tydzień to:

  • zaśpiewaj hymn Polski,
  • pokoloruj godło Polski zgodnie ze wzorem książka str. 10,
  • znajdź w domu przedmioty , które mają kształt koła (informacja dla rodziców: nie mylcie z kulą np. piłka, koło jest płaskie np. opony w samochodzie, wiem, że to trochę niedokładne, bo opony całkiem płaskie nie są, ale chodzi o to żeby rozróżnić koło od kuli),
  • narysuj lub namaluj miejsce w Polsce, które lubisz najbardziej,
  • zbuduj z klocków Zamek Królewski.
  • „Katechizm polskiego dziecka” Wł. Bełzy – porozmawiajcie o czym mówi autor wiersza i nauczcie się go na pamięć.

„Katechizm polskiego dziecka”

- Kto ty jesteś?

- Polak mały.

- Jaki znak twój?

- Orzeł biały.

-Gdzie ty mieszkasz?

- Między swemi.

- W jakim kraju?

W polskiej ziemi.

- Czym ta ziemia?

- Mą ojczyzną.

- Czym zdobyta?

- Krwią i blizną.

- Czy ją kochasz?

- Kocham szczerze.

- A w co wierzysz?

- W Polskę wierzę.

- Czym ty dla niej?

- Wdzięczne dziecię.

- Coś jej winien?

- Oddać życie.

https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c film o symbolach narodowych.

 

Czwartek 30.04.20202

 

  • „Księgarnia i biblioteka” porozmawiajcie na temat różnic między tymi dwoma instytucjami, podkreślając, że obie umożliwiają nam korzystanie z książek.
  • https://www.youtube.com/watch?v=VkFhIN2xMbk wizyta w bibliotece.
  • „Szpital dla książek” zabawa w reperowanie zniszczonych książek.
  • „Magiczna maszynka” – zabawa z wykorzystaniem magicznej maszyny  (wyprawka str. 45-47). Pokazujemy liczbę, a dziecko na swoim suwaku wybiera takie okienka, aby powstała pokazana liczba. Warto pokazać dzieciom, że kombinacji może być kilka i wszystkie są poprawne, oraz, że kolejność wybranych liczb nie zmienia wyniku. Jeśli dziecko ma trudności można dodatkowo układać kombinacje np. klocków, a potem ustawiać na suwaku.
  • https://wordwall.net/pl/resource/1097886/ruletka-przyjemno%C5%9Bci zakręć ruletką przyjemności.

 

Wtorek 28.04.2020

 

  • Poznajcie literę „F, f” – opiszcie jej wygląd, porównajcie kształt do różnych przedmiotów i innych znanych dzieciom liter. Skorzystajcie z książki str. 5 i 6.
  • https://www.youtube.com/watch?v=-xmhpUCU5NE literkowy alfabet.
  • https://wordwall.net/pl/resource/1074177/znam-literki zakręć ruletką.
  • Ćwiczenia gimnastyczne
  • wkładamy na głowę złożony mały ręcznik i wykonujemy polecenia rodzica np. przejdź 3 kroki do przodu, ukucnij, obracaj się dookoła i inne,
  • siadamy w siadzie skulnym podpartym (dziecko siada, nogi zgięte w kolanach, ręce z tyłu podpierają człowieka – dzieci znają ten termin nie powinny mieć kłopotu, wyjaśnienia są ewentualnie dla Państwa) i podnosimy palcami stóp  ręcznik, potem zmiana nogi, można próbować rzucać ręcznikiem do celu, ale to łatwiejsze jest z woreczkiem gimnastycznym,
  • skaczemy jak żaba (dziecko kuca i podskakuje na nogach) na sygnał (np. klaśnięcie) żaba chowa się na liściu (połóżcie ten sam ręcznik w dowolnym miejscu), powtórzcie kilka razy,
  • jeśli nie macie dywanu można zrobić ćwiczenie polegające na tym, że dziecko siada w siadzie klęcznym (klęka i siada na piętach, dzieci też znają ten termin) i odpychając się rękami sunie w określonym kierunku aż dotrze do mety.

Mam nadzieję, że uda się Wam zrobić te ćwiczenia.

  • „Bingo z literami: p, b, d, t, ł, m, w, u” znajdziecie je w wyprawce str. 49 b. Zasady gry w bingo z tym, że litery się powtarzają, a dziecko decyduje, którą zakryje. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza zakryje cztery pola w pionie, poziomie, albo na skos.

Środa 29.04.2020

 

 

„Tajemnice książek”

W bieżącym tygodniu nadal polecamy korzystania ze zdalnego nauczania rekomendowanego przez MEN:

 https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna

https://rozrywka.tvp.pl/47090255/telewizja-polska-blizej-dzieci-i-mlodziezy%20

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom

http://www.kopernik.org.pl/kopernikwdomu/.

Przypominam też o propozycji czytania książek w odcinkach, jeśli nie macie ich w domu to poszukajcie e-booków (można je pobrać bezpłatnie).

Poniedziałek 27.04.2020

  • Jak zawsze poniedziałek zaczynamy od planowania. W tym tygodniu jest mniej zadań, bo tydzień ma cztery dni robocze. Zadania na ten tydzień to:
  • ulep z plasteliny swoją ulubioną postać z książki,
  • policz swoje kredki (nie podaję do ilu, jest to zależne od tego do ilu dziecko liczy, ważne żeby przerwać w momencie kiedy już dalej nie umie i zapytać na koniec ile jest, bo to określa, czy dziecko umie liczyć czy nie),
  • ułóż rym (wystarczą dwa rymujące się wyrazy),
  • wypchnij z wyprawki wszystkie litery i cyfry i poukładaj je w saszetce (w segregatorze jest koszulka z literami i cyframi i składana saszetka do ich układania).
  • „Do czego nam książki?” rozmowa zainspirowana tekstem wiersza Anny Kamieńskiej

„Książka”

Czemu książka stoi niema?

Może mówić o czym nie ma?

Jej literek czarne rządki

Smutne jak jesienne grządki.

Czemu taka nudna, pusta,

jakby jej zamknięto usta?

Aż tu nagle, moja miła,

niema książka przemówiła.

I gadała, i śpiewała,

czego nie opowiadała!

O przygodach, awanturach,

ptakach, kwiatach, morzach, górach.

Gdzie to wszystko w niej mieszkało?

Jak to wszystko w niej drzemało?

Chyba nie ma o co pytać:

nauczyliśmy się czytać.

Porozmawiajcie o tym jakie korzyści płyną z możliwości korzystania z książek, wspomnijcie o czasach kiedy książka była jedynym źródłem wiedzy, przypomnijcie jak należy z książek korzystać.

 

Piątek 24.04.2020

 

  • „Do czego potrzebna jest woda?” – porozmawiajcie o tym z dziećmi, zastanówcie się jak możemy sami w domu oszczędzać wodę.
  • https://www.youtube.com/watch?v=plQ8rCApNIQ&t=2s niezwykła podróż kropelki.
  • https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ obieg wody w przyrodzie.
  • „Mycie zębów” – doświadczenie. Umyjcie zęby zostawiając odkręcony kran, ale podstawcie miskę żeby zobaczyć ile wody zmarnowaliśmy, a potem umyjcie zęby zakręcając kran, a wodę z kubka wypluwajcie podczas płukania do drugiej miski. Porównajcie ilość wody w obu miskach.
  • „Znajdź liczbę” – zabawa z wykorzystaniem wyprawki str. 20 b. dzieci zakrywają dowolnym przedmiotem (klocek, kartonik, inne) cyfrę, którą wymienił rodzic.

Jeśli chcecie możecie wykonać pozostałe ćwiczenia z książki z tematu „Dbamy o naszą planetę”.

 

Czwartek 23.04.2020

  • Zróbcie doświadczenie, które dowodzi istnienie powietrza. Przygotujcie dwie plastikowe butelki – jedną pustą, a drugą pełną wody, zapytajcie co jest w butelce (dzieci powiedzą, że jedna jest pusta, a w drugiej jest woda). Powiedzcie, że druga też jest pełna, jest w niej powietrze. Butelkę z powietrzem zanurzamy w wodzie i naciskamy na jej ścianki, a wtedy wydobywają się bąbelki powietrza. Wtedy pytamy co było w butelce? Postarajcie się nie podpowiadać, jeśli trzeba powtórzcie doświadczenie, bo to ważne żeby dziecko samo zrozumiało i powiedziało, że w butelce było powietrze.
  • „Smog” słuchanie opowiadania Agnieszki Frączek, rozmowa na temat czym jest smog.

„Smog” Agnieszka Frączek

Bardzo długo wyjeżdżaliśmy z miasta. „Brum, brum!”, dudniło nam w uszach. „Ti–tit, ti–tit!”, atakowało nas mimo szczelnie zamkniętych okien. – Rany, jaki korek! – narzekał tata. – Szybciej! – prosił Antek. – Wolniej – prosiła mama. – Nudzi mi się – jęczała Zosia. – Pi… – popiskiwał pies. – Daleko to jeszcze? – pytałem ja, Sprężynek. Ale nasze słowa i tak zagłuszało nieznośne „Brum, brum, ti–tit!”. Wreszcie – powolutku, koło za kołem – udało nam się wyjechać za miasto. I od razu zrobiło się weselej. Tata przestał narzekać na korki, mama przestała prosić, żeby tata zwolnił (dziwne, bo jechaliśmy teraz dużo szybciej niż w mieście), Antek przestał prosić, żeby tata przyspieszył, nawet Zosia przestała się nudzić. Z pobocza machały do nas czerwone dęby, żółte brzozy i zielone choinki, pies pochrapywał cicho, a Zośka nuciła jakąś przedszkolną piosenkę. Nawet słońce świeciło jakby trochę jaśniej. – Od razu widać, że smog został za nami – cieszyła się mama. – To tam był jakiś smok? – z wrażenia mało nie wypadłem z koszyka. – Trzygłowy? – zawtórowała mi Zosia. – Spokojnie, nie smok, tylko smog, głuptasy – roześmiał się Antek. – A co to za różnica? – zapytała Zosia. – Ten wasz smok jest zielony, ma trzy głowy, pazury, ogon i K na końcu… – Czyli na ogonie? – Zośka! – zbył siostrę Antek. I tłumaczył dalej: – Wasz smok pożarł barana nafaszerowanego siarką. Zgadza się? – Tak… – odpowiedziała niepewnie Zosia, która chyba podobnie jak ja nie rozumiała, czemu ten zielony potwór ma być „nasz”. – Smog, o którym mówiła mama, też ma w środku trochę siarki. Ale na tym koniec podobieństw. Bo mamie wcale nie chodziło o smoka, ale o smog, prawda, mamo? – Prawda. – Czyli chmurę pełną dymów i spalin – wtrącił tata. – A skąd się biorą takie smoki? – Smogi! – poprawił Antek. – Skąd? No z tej… Z tego… – plątał się. – Pamiętacie te wszystkie samochody stojące w korku? – przyszedł mu z pomocą tata. – Potraficie sobie wyobrazić, ile one naprodukowały spalin. – Mnóstwo. – Właśnie: mnóstwo. A przecież powietrze jest zanieczyszczane nie tylko przez samochody, ale też przez fabryki, gospodarstwa domowe, przez… – przerwał nagle tata. – Zobaczcie, jaki paskudny dom! Rzeczywiście, z komina małego, żółtego domku wydobywały się kłęby dymu – gęstego, brązowoczarnego i pachnącego chyba jeszcze gorzej niż smocza jama. Wdzierał się do samochodu, łaskotał nas w nosy i szczypał w oczy. – A fe! – zawołała Zosia. – Fe! – powtórzył za siostrą Antek i zakrył sobie nos szalikiem. – Psik! – kichnął pies.

– Co oni palą w tym piecu? Śmieci? – zastanawiała się mama. – Śmieci – potwierdził tata. – A paląc je, zatruwają powietrze, które i bez tego jest już bardzo zanieczyszczone – westchnął. – A smog się cieszy – podsumował Antek.

 Po przeczytaniu opowiadania spróbujcie odpowiedzieć na pytanie : Co to jest smog?Czym różnią się smog i smok?.

 

Środa 22.04.2020

 

- Jak można tak śmiecić!

- Tu jest okropnie brudno!

- Kto wyrzuca puszki do lasu!

- To okropne, gdy ktoś nie dba o środowisko!

- Czy ludzie nie wiedzą, że po swoich psach trzeba sprzątać?!

- Naprawdę nie mogę znieść, gdy śmieci zamiast do kosza trafiają na ziemię!

- Czy tak trudno jest posegregować śmieci?!

Możecie oczywiście wymyślać inne hasła, ale zapytajcie dzieci czym one są oburzone. Zapytajcie co czują w takiej chwili.

  • „Bingo – liczby i symbole” – materiały są w wyprawce str. 19 a, potrzebna będzie kostka do gry. Pamiętajcie, że gramy uczciwie i nie dajemy dziecku wygrać. Gry z kostką dają dzieciom możliwość zrozumienia, że każdy czasem przegrywa, co bardzo przydaje się w życiu.

 

„Dbamy o naszą planetę”

W bieżącym tygodniu nadal polecamy korzystania ze zdalnego nauczania rekomendowanego przez MEN:

 https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna

https://rozrywka.tvp.pl/47090255/telewizja-polska-blizej-dzieci-i-mlodziezy%20

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom

http://www.kopernik.org.pl/kopernikwdomu/.

Przypominam też o propozycji czytania książek w odcinkach, jeśli nie macie ich w domu to poszukajcie e-booków (można je pobrać bezpłatnie).

Poniedziałek 20.04.2020

  • Jak zawsze poniedziałek zaczynamy od planowania. Zadania na ten tydzień to:
  • opowiedz rodzicom bajkę (może być to bajka, którą dziecko zna, może być bajka oglądana w telewizji lub wymyślona przez dziecko,
  • narysuj 7 przedmiotów zaczynających się na głoskę „z”,
  • zrób ćwiczenie z książki str. 4 a i b,
  • ułóż rytm z piłek (piłki są w wyprawce str. 53 i 54, rytm polega na tym żeby powtarzać zaproponowaną sekwencję, możecie Państwo na początek sami ułożyć kawałek, a potem dziecko powtarza samo, lub pozwolić dzieciom na własne zaproponowanie rytmu, nasze dzieci już robiły takie zadania),
  • narysuj „ekoludka”.
  • „Czym jest natura?” rozmowa z dzieckiem, wyszukajcie w domu przedmioty, które stworzył człowiek i takie, które stworzyła natura. Dodatkowo można wykorzystać książkę nr 4 str. 1 a i b.
  • https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ czym jest natura, energia, ekologia ipt. zachęcam do obejrzenia.

Wtorek 21.04.2020

  • Poznajcie literę „Z, z” – opiszcie jej wygląd, porównajcie kształt do różnych przedmiotów i innych znanych dzieciom liter. Pomocna będzie książka str. 2 a, wykonajcie zadania zaproponowane na tej stronie.
  • https://www.youtube.com/watch?v=skc_KAALq7k literkowy alfabet.
  • W wyprawce są litery, które można wypchnąć z kartki zróbcie to i ozdabiajcie literę w dowolny sposób.
  • Ćwiczenia gimnastyczne. Myślę, że ponownie możemy skorzystać z koła gimnastycznego. Jeśli nie zrobiliście tego poprzednio – przypominam: w segregatorze z książkami jest teczka pt. „Wyprawka” a w niej karta z napisem „koło gimnastyczne”. Dzisiejsze ćwiczenia będą polegały na wykonywaniu poleceń jakie odczytacie po zakręceniu kołem.

 

Piątek 16.04.2020

 

  1. „Czym jest gospodarstwo ekologiczne” – porozmawiajcie o uprawach ekologicznych i czym różnią się od tradycyjnych. Jeśli macie w domu produkty ekologiczne to zobaczcie jak są one oznaczone lub znajdźcie je w Internecie.
  2. Zaprojektuj własny symbol ekologiczny.

 

 

 

Czwartek 15.04.2020

 

  1. Rozmowa z dziećmi na temat narzędzi ogrodniczych i rolniczych (książka str. 37, można też pokazać zdjęcia w Internecie). Można też po rozmowie zadawać zagadki np. pokaż co służy do spulchniania ziemi?, co się robi grabiami? Itp.
  2. „Maszyny rolnicze” – narysuj maszynę, która najbardziej Ci się podoba.

 

Środa 15.04.2020

  1. „Wieś” – naszkicujcie ołówkiem obrazek przedstawiający wieś (można pomóc dzieciom, chociaż wiem, że niektóre nie będą miały z tym kłopotu) i kontury wypełnijcie wklejając różnego rodzaju kasze, ryż, można też użyć przypraw.
  2. Ćwiczenia gimnastyczne. W segregatorze z książkami jest teczka pt. „Wyprawka” a w niej karta z napisem „koło gimnastyczne”. Dzisiejsze ćwiczenia będą polegały na wykonywaniu poleceń jakie odczytacie po zakręceniu kołem

 

 Wtorek 14.04 „Praca rolnika”

W bieżącym tygodniu nadal polecamy korzystania ze zdalnego nauczania rekomendowanego przez MEN:

 https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna

https://rozrywka.tvp.pl/47090255/telewizja-polska-blizej-dzieci-i-mlodziezy%20

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom

http://www.kopernik.org.pl/kopernikwdomu/.

Przypominam też o propozycji czytania książek w odcinkach, jeśli nie macie ich w domu to poszukajcie e-booków (można je pobrać bezpłatnie).

Wtorek 14.04.2020

  1. Zwykle to od poniedziałku zaczynamy planowanie, ale ten tydzień jest krótszy, więc zaczynamy we wtorek i są cztery zadania:
  • praca z książki str. 39 część dolna,
  • praca z książki str. 39 druga strona,
  • narysuj pięć przedmiotów, które są w Twoim domu i mają kształt prostokąta,
  • zrób pięć przysiadów.

Przypominam, planujcie na kartce, którą zawiesicie w widocznym miejscu, aby dzieci mogły sprawdzać co zrobiły i na kiedy mają zaplanowane pozostałe zadania.

  1. „Od ziarenka do bochenka” – ułóżcie historyjkę obrazkową z książki str. 38 i porozmawiajcie na temat jak i z czego powstaje pieczywo. Możecie też spróbować różnego rodzaju pieczywa (jeśli uda się je kupić).

 

Piątek 10.04.2020

  • „Jajka z pianki do golenia” – piankę do golenia wyciskamy na karton, można ją zabarwić barwnikami lub nie i nanosimy ją na sylwetę jajka, potem rysujemy na niej wzorki wykałaczką i zostawiamy do wyschnięcia. Jeśli chcecie możecie wykonać pozostałe ćwiczenia z książki z tematu „Wielkanoc” i będziemy mieli uzupełniony cały temat.
  • Przeczytajcie z rodzicami utwór Renaty Piątkowskiej "Śmigus dyngus". Następnie    porozmawiajcie na temat zwyczaju oblewania się wodą i jego pochodzenia.

Nie ma nic piękniejszego niż w lany poniedziałek o świcie stanąć z dwiema sikawkami nad śpiącymi rodzicami i jeden strumień skierować na mamę, a drugi na tatę. No i nic się nie przejmować, że piszczą i krzyczą, tylko lać, dopóki w sikawkach jest choć kropla wody. Potem trzeba szybko uciekać. Najlepiej prosto do łazienki, żeby znowu napełnić te piękne plastikowe pojemniczki. A jeśli ktoś ma jeszcze na dodatek siostrę, to musi czym prędzej pędzić do jej pokoju, by ją dopaść, zanim się obudzi. Ja właśnie tak zrobiłem. Zdążyłem w ostatniej chwili, bo już zaczęła się przeciągać i przecierać oczy. Ścisnąłem sikawkę i skierowałem strumień wody prosto na jej czoło. Lałem bez litości, a Agata wrzeszczała tak, że tapeta zaczęła odklejać się od ściany. Cóż za piękny zwyczaj ten śmigus-dyngus – pomyślałem. Niestety, wszystko co dobre, szybko się kończy, więc po chwili sikawka była pusta i musiałem wycofać się do łazienki. Gdy ucichły piski i narzekania, postanowiłem opuścić moja kryjówkę. I wtedy przekonałem się, jak podstępną i mściwą mam siostrę. Ledwo otworzyłem drzwi, oblał mnie lodowaty strumień. Mokra piżama oblepiła mi plecy, woda spływała z włosów, a na czubku nosa dyndała wielka kropla. Usłyszałem chichot Agaty i głos mamy: – Koniec tego dobrego! Przestańcie się oblewać! Nie dość, że mamy całe łóżko mokre, to teraz Agata zalała podłogę. – Przecież dzisiaj jest śmigus-dyngus – zaprotestowałem. – No właśnie – przyznał tata – jest śmigus-dyngus i nie myśl, że to poranne oblewanie wszystkich ujdzie ci na sucho – rzucił złowieszczo w moją stronę i pobiegł do kuchni, gdzie rozległ się brzęk naczyń i szum wody. Od razu zrozumiałem, co się święci, i gdy po chwili chlusnął z rondelka w moją stronę, zrobiłem piękny unik. Tata trafił w Agatę, a ta rozdarła się znowu wniebogłosy. Trzy garnki wody i dwie zalane podłogi później mama rozzłościła się na dobre. – Koniec lania, ani kropli więcej! Wszystko pływa, dywan jest cały przemoczony, ściany ochlapane, a Agatka nie ma się już w co przebrać. Poza tym zaraz przyjdą babcia z dziadkiem, są zaproszeni na obiad, i żeby nikomu nie przyszło do głowy ich oblać. – Mama nie wiadomo dlaczego spojrzała akurat na mnie. To okropne nie móc polać własnej babci w śmigus-dyngus – pomyślałem i żeby poprawić sobie humor, spryskałem wodą naszego chomika. Niech zwierzak wie, jakie mamy fajne zwyczaje. Potem mama nakryła do stołu, tata pochował rondle, a Agata włożyła nową sukienkę i czekaliśmy na gości. Kiedy zadzwonił dzwonek, ja pierwszy pobiegłem do przedpokoju. Otworzyłem drzwi i co zobaczyłem? Dwie różowe, wycelowane we mnie sikawki. Wiem, że trudno w to uwierzyć, ale babcia jak prawdziwy rewolwerowiec stanęła w lekkim rozkroku, przymrużyła jedno oko, wycelowała i oblała mnie z góry na dół. W tym czasie dziadek ruszył w pogoń za Agatą, która uciekała z piskiem. Natychmiast pożałowałem, że nie mam pod ręką pistoletu na wodę albo takiego specjalnego otworka na głowie jak wieloryb, z którego na zawołanie tryskałaby woda. Przydałby mi się teraz o wiele bardziej niż na przykład taki pępek, z którego nie ma żadnego pożytku. Uciekając przed babcią, obiecałem sobie, że za rok nie dam się tak zaskoczyć i w każdej kieszeni będę miał po trzy sikawki. – Znowu wszystko mokre – jęknęła mama. – Jak tak dalej pójdzie, to będziemy musieli założyć płetwy. A Agatka powinna dzisiaj od rana chodzić w pelerynie. – Och, nie narzekaj już. Tylko trochę się pokropiliśmy, tak dla zabawy. Dawniej to były śmigusy – westchnął dziadek. – Jakie? Opowiedz, dziadku, jakie? – poprosiła Agata. – Kiedyś w lany poniedziałek szły w ruch wiadra, konewki i dzbany. Ludzie usuwali kosztowniejsze meble i dywany, zakładali też gorsze ubrania, żeby oszczędzić sobie zniszczeń. Bywało, że jak udało się zaskoczyć jakąś panienkę w pościeli, to polewali ją tak długo, aż pływała w łóżku między poduszkami. Na samą myśl o tym, że mógłbym wylać na śpiącą Agatę wiadro wody, uśmiechnąłem się od ucha do ucha. – W miastach panowie spryskiwali miłe sercu panny tylko odrobiną wody różanej po ręce, ale na wsiach odbywały się prawdziwe bitwy wodne – ciągnął dziadek. – Chłopcy wyciągali dziewczyny z łóżek i jeszcze rozespane, w samych nocnych koszulach wrzucali do stawów i jezior. A one lądowały z pluskiem, wzbijając pod niebo wielkie fontanny. – Dziadku, to znaczy, ze ty wrzuciłeś kiedyś babcię do jeziora? – spytała Agata z niedowierzaniem. – Do jeziora nie, ale wody jej nie żałowałem. Bo tak naprawdę, choć dziewczyny złościły się i uciekały, dobrze wiedziały, że oblewamy tylko te najładniejsze i najbardziej lubiane panny. W gruncie które nie spadła tego dnia ani kropla wody, były złe jak osy. No to mama i Agata powinny być mi wdzięczne, że je oblałem. A w przyszłym roku, żeby im nie było smutno, postaram się, aby – jak to powiedział pięknie dziadek – pływały w łóżku między poduszkami. Chciałem wiedzieć jeszcze tylko jedną rzecz, dlaczego ten wspaniały zwyczaj ma taką dziwną nazwę – śmigus-dyngus? Dziadek wiedział nawet to. – Och, bo tak po prawdzie, to były dwa różne zwyczaje. Śmigus polegał na polewaniu wodą dziewczyn, a dawniej także na smaganiu ich po nogach wierzbowymi witkami. I stąd właśnie wzięła się ta dziwna, jak mówisz, nazwa. Od śmigania, czyli smagania panien zielonymi gałązkami. Niektórzy mówili, że to zielony albo suchy śmigus. Oczywiście ten mokry, czyli bieganie z wiadrami wody lub wrzucanie dziewczyn do stawów, był dużo przyjemniejszy… – Dziadek uśmiechnął się na samo wspomnienie. – Dyngus zaś polegał na składaniu wizyt sąsiadom i znajomym. Tak jak w czasie Bożego Narodzenia chodzi się po kolędzie, tak na Wielkanoc chodziło się po dyngusie. Różni przebierańcy wędrowali od domu do domu, składając życzenia i prosząc o datek, a gospodarze wykładali na stół placki i kiełbasy, bo wierzyli, że tacy goście mogą przynieść szczęście. Dlatego przebierańcy dostawali zwykle poczęstunek, a na drogę jajka lub nieco pieniędzy. Z czasem te zwyczaje pomieszały się ze sobą i w końcu pozostało z nich tylko oblewanie się wodą i nazwa śmigus-dyngus. Wielka szkoda – pomyślałem – bo gdyby było tak jak dawniej, to nie dość, że wrzuciłbym Agatę do jeziora, mógłbym ją jeszcze okładać jakimiś gałęziami po nogach. Potem odwiedziłbym babcię przebrany na przykład za pirata i powiedziałbym „Wesołych Świąt”, a ona natychmiast dałabym mi za to cukierki, lizaki, chipsy i pieniążki. – Dawniej przestrzegano tez zwyczaju, że w Poniedziałek Wielkanocny chłopcy oblewali panny, ale za to wtorek to oni byli oblewani przez dziewczyny. I to często z bardzo dobrym skutkiem – dodała babcia. Po tych słowach Agata spojrzała na mnie tak, że od razu wiedziałem, że coś knuje. – Szczerze mówiąc bywało i tak, że jak się wszyscy dobrze rozbrykali, to nie mogli tego oblewania skończyć jeszcze przez wiele dni – powiedział dziadek z uśmiechem. A ja poczułem, że jestem bardzo rozbrykany, i ruszyłem biegiem do łazienki napełnić moje sikawki.

  •  Zachęcam y do skorzystania z linku i przeprowadzenia rozmowy z dzieckiem na temat tradycji Świąt Wielkanocnych  np. Jakie znasz tradycje związane z Wielkanocą? Jakie dni wchodzą w skład  Świąt Wielkanocnych? Jak się nazywają? Jak obchodzą je dzieci?
  • https://www.youtube.com/watch?v=lnglzbx4H7Q

 

kasia
kasia1

Czwartek 09.04.2020

 

  • „Wielkanocny stół” rozmowa na temat potraw, które znajdą się na Waszym stole wielkanocnym, oglądanie nakrytych stołów świątecznych i rozmowa czym różnią się od tego jaki mamy na co dzień. Do rozmowy może zainspirować Was wiersz E. Skarżyńskiej:

„Wielkanocny stół”

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych.

Lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

a przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę.

Niech słońcem

zabłyśnie nad stołem.

W wielkanocne świętowanie,

Jak wiosna wesołe.

  • Wykonajcie pisanki, które wykorzystacie podczas Świąt Wielkanocnych, można je pomalować specjalnymi barwnikami, farbami, flamastrami lub ozdobić w inny dowolny sposób.

 

Środa 08.04.2020

 

  • „Co włożysz do koszyczka?” – omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty, dobieranie właściwych elementów, zapoznanie z symbolami potraw w święconce.

Chleb – podstawowy pokarm, który dla chrześcijan jest najważniejszym symbolem, przedstawiającym ciało Chrystusa . Gwarantuje pomyślność i dobrobyt. Do święcenia odkrawamy kawałek z chleba, który będziemy jeść podczas wielkanocnego śniadania.

Pieprz i sól – wykorzystuje się je do przyprawienia jajek oraz innych potraw, które jemy podczas wielkanocnego śniadania. Natomiast sól dodaje potrawom smaku, chroni przed zepsuciem i ma właściwości oczyszczające. Kiedyś wierzono, że potrafi odstraszyć zło. Bez soli nie ma życia. Dla chrześcijan symbolizuje sedno życia i prawdy, stąd też mówimy o „soli ziemi" – tak Jezus nazwał swoich uczniów, wybrańców.

Jajko – zapewnia płodność. Symbolizuje życie i choć weszło do święconki najpóźniej, najbardziej kojarzy się ze Świętami Wielkanocnymi. Do koszyczka wkładamy jajka ugotowane na twardo. Dla ozdoby można dodać także wydmuszki i kolorowe pisanki.

Chrzan – korzeń chrzanu symbolizuje krzepę i siłę. Ma przynieść nam dobre zdrowie. Wzmacnia właściwości pozostałych potraw, które są w wielkanocnej święconce. Najlepiej, gdy korzeń chrzanu święcimy w kawałku. Jednak współcześnie najczęściej święcimy starty chrzan.

Ser – oznacza przyjaźń, porozumienie między człowiekiem a przyrodą. Gwarantuje zdrowie i rozwój stada domowych zwierząt: krów, kóz i owiec, od których pochodzi.

Wędlina – najczęściej szynka albo kiełbasa, czyli głównie wyroby z wieprzowiny. Przynosi zdrowie, płodność i dostatek.

Ciasto – pojawiło się w koszyczkach dość niedawno. Jest znakiem umiejętności i doskonałości. Nie chodzi tu o gotowe wypieki i słodkości. Zgodnie z tradycją musi to być kawałek ciasta domowego wypieku, najlepiej drożdżowej baby.

  • Zajęcia o emocjach – zadowolenie i niezadowolenie, porozmawiajcie na temat czy jestem z siebie zadowolony?, czy inni są ze mnie zadowoleni i dlaczego, co zrobić, aby połączyć samozadowolenie i zadowolenie innych z mojej osoby.

 

Wtorek 07.04.2020

  • „Pocztówki dla rodziny” – praca plastyczna z wykorzystaniem kółek (origami), kółka można składać dowolnie lub zgodnie ze sztuką origami ważne jest by nie przyklejać elementów dopóki cały obrazek nie jest gotowy, bo po naklejeniu nic nie zmienicie. Jeśli dacie dzieciom różne przedmioty to same odrysują kółka i je wytną (pokrywki od słoików, zakrętki od butelek i inne).
  • Ćwiczenia gimnastyczne (widziałam, że niektórym się udało, a ruchu mamy teraz zdecydowanie za mało):
  • „Skaczące pisanki” – dziecko skacze obunóż do wyznaczonego miejsca, obraca się i wraca na miejsce,
  • „Zające na łące” – dzieci wykonują skoki zajęcze (w przysiadzie, najpierw ręce potem nogi, dzieci znają te skoki), na sygnał (klaśnięcie) np. zasypiają,
  • „Jajko na łyżce” – kładziemy na łyżce jajko (radzę ugotowane) i dziecko przenosi je w wyznaczone miejsce.

 

Plan pracy na  06.04.2020 

„Wielkanoc”

W bieżącym tygodniu nadal polecamy korzystania ze zdalnego nauczania rekomendowanego przez MEN:

 https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna

https://rozrywka.tvp.pl/47090255/telewizja-polska-blizej-dzieci-i-mlodziezy%20

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom

http://www.kopernik.org.pl/kopernikwdomu/.

Przypominam też o propozycji czytania książek w odcinkach, jeśli nie macie ich w domu to poszukajcie e-booków (można je pobrać bezpłatnie).

 W tym tygodniu jest trochę mniej zajęć, ale myślę, że przygotowania do świąt mimo wszystko zajmą Wam sporo czasu , więc i tak zrobicie razem dużo innych zadań związanych ze świętami.

Poniedziałek 06.04.2020

  • Jak zawsze poniedziałek zaczynamy od planowania. Zadania na ten tydzień to:
  • zbuduj ciekawą budowlę z klocków,
  • posprzątaj swój pokój,
  • uzupełnij ćwiczenie w książce str. 34 na dole,
  • dokończ kolorowanie pisanki książka str. 36 góra,
  • powiedz kolejno dni tygodnia zaczynając od dzisiejszego.

Przypominam, planujcie na kartce, którą zawiesicie w widocznym miejscu, aby dzieci mogły sprawdzać co zrobiły i na kiedy mają zaplanowane pozostałe zadania.

  • „Zajączki, pisanki, kurczęta, baranki” – ukryjcie w domu różne przedmioty związane z Wielkanocą, a kiedy dzieci je znają porozmawiajcie o świętach. Możecie też kończyć zdanie „Wielkanoc kojarzy mi się z ….”
  • Pośpiewajcie piosenkę „Wyszły w pole kurki trzy”

 

Piątek 03.03.2020

  • „Co daje krowa” – określanie smaku, koloru i zapachu mleka (mogą być różne rodzaje), podział produktów w lodówce na mleczne i bezmleczne. Praca z książką str. 33 b.
  •  
  • Śpiewanie piosenki ”Stary Donald farmę miał”.
  •  
  • „Tęcza z mleka” – zabawa plastyczna, zabarwianie mleka różnymi barwnikami (mogą być barwniki spożywcze do jajek lub farby). Dzieci mieszają substancje wykałaczkami i tworzą różne wzory.

 

Czwartek 02.01.2020

  • „Skąd się bierze wełnę” – rozmowa połączona z dotykaniem wełnianych ubrań, opisywanie wełny na podstawie dotyku.
  • „Owieczka” – praca plastyczna, wypełnienie konturu owieczki wełna(w razie braku może być wata, albo inny „mechaty” materiał lub wysteplowany obrazek paluszkiem umaczanym w farbie - (przykładowy kontur owieczki dołaczony w załczniku)
  • „Zaganianie owiec do stada” – dziecko buduje zagrodę z klocków i robi z waty kulki (to nasze owce), po rozrzuceniu nie wszystkie będą w zagrodzie, trzeba je zapędzić dmuchając. Można urozmaicić zabawę i rzutami kostki decydować ile owiec ma być w zagrodzie, a ile wychodzi. Zamiast dmuchać można użyć spinacza do bielizny i owce przenosić spinaczem.

 

Środa 01.04.2020

  • „Jakie są naprawdę świnki” – porównanie wiadomości o bajkowych świnkach z rzeczywistością: nie mają domku – mieszkają w chlewiku. Ciekawostki o świnkach: świnie wchodzą do błota aby się ochłodzić (podobnie jak kury nie mają gruczołów potowych, mają doskonały węch lepszy niż pies, są bardzo inteligentne.
  • Zabawa w karmienie świnek – postawcie w pewnej odległości od dziecka miseczki czy inne pojemniki i umówcie się, że to głodne świnki otwierają ryjki, a dziecko będzie celowało małą piłeczką do tych ryjków.
  • Zajęcia o emocjach – wdzięczność. „Jestem wdzięczny” – zabawa w kończenie zdania.
  • Nie zapomnijcie, że to „prima – aprilis” i zróbcie sobie kilka żartów.

 

Wtorek 31.03.2020

  • „Życie kury” – praca z książką str. 32 (część górna) zapoznanie z cyklem życia kury i nawiązanie, że ten cykl dotyczy wszystkich ptaków. Na deser rytmy na tej samej stronie na dole.
  • Ćwiczenia ruchowe (wiem, że trudno – rozejrzałam się po mieszkaniu, ale może się uda):
  • „Kury” - chodzimy po pokoju, na sygnał (może być klaśnięcie)kury kucają i gdaczą, bo chcą znieść jajko,
  • „Jajka” – turlamy się po podłodze,
  • „Dżdżownice” – dzieci pełzają po podłodze,
  • „Kwiaty” – dzieci zaczynają siedząc w kucki a potem powoli kwiat rośnie i rozwija się do słońca.
  • „Z czego składa się jajko?” – doświadczenie – rozbijamy jajko i omawiamy jak nazywają się jego części (nie zapomnijcie o skorupce). Drugie jajko wkładamy do pojemnika z octem – można je w ciągu dnia sprawdzać, ale wyniki eksperymentu będą jutro. Zobczcie na drugi dzień jak ono wygląda, można wziać do ręki lub rzucić na stół czy na podłogę.
  • Można tez przygotować dowolne potrawy z jajek.

 

Witamy Was serdecznie w nowy tygodniu naszej nauki on-line

Zapraszamy do wspólnej zabawy

Poniedziałek 30.03.2020

 

Zwierzęta na wiejskim podwórku

 

  • Jak zawsze poniedziałek zaczynamy od planowania. Zadania na ten tydzień to:
  • uzupełnij książkę str. 31 a,
  • uzupełnij książkę str. 31 b,
  • opowiedz bajkę mamie lub innym członkom rodziny,
  • powiedz 5 słów na głoskę „ł”,
  • wymyśl dowolny rym.

Przypominam, planujcie na kartce, która zawiesicie w widocznym miejscu, aby dzieci mogły sprawdzać co zrobiły i na kiedy mają zaplanowane pozostałe zadania.

Zachęcamy również do korzystania ze zdalnego naucznia rekomendowanego przez MEN:  https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna

https://rozrywka.tvp.pl/47090255/telewizja-polska-blizej-dzieci-i-mlodziezy%20

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom

http://www.kopernik.org.pl/kopernikwdomu/

  • Praca z książką 3 str. 29 – wprowadzenie litery ”Ł, ł” – oprócz pracy w książce dobrze byłoby tak jak poprzednio (przy literze g) omówić wygląd litery.
  • Zabawa z piosenką ”Stary Donald farmę miał”.( link do piosenki dołaczony w załaczniku)

 

 

Drogie Dzieci,

Wasze Panie Asia i Kasia, przygotowały dla Wasza propozycje zadań i zabaw, chęcamy Was do wspólnej zabawy z rodzicami.

 

Plan pracy na tydzień 23 – 27. 03. 2020 grupy VI

Proponujemy aby dzieci pełniły w domu dyżury przy posiłkach czyli rozstawią naczynia i sztućce na stole tak jak robimy to w naszej grupie. Chciałybyśmy też zaproponować, aby w domu tak jak w przedszkolu każdy nakładał sam sobie jedzenie na talerz – zarówno zupę jak i drugie danie zgodnie z zasadą, że nakładamy wszystko (mało lub dużo zależy co lubimy a czego nie), ale szanujemy jedzenie i co nałożyliśmy na talerz to zjadamy. Po posiłku talerze składamy jeden na drugi.

Myślę, że byłoby miło gdybyście zaczęli też czytać książkę w odcinkach, codziennie kawałek. Nasze dzieci bardzo lubią czytanie, ale nie może to być audiobook. Przypomnijcie sobie jakie książki pamiętacie ze swojego dzieciństwa i jeśli nie macie ich w domu to spróbujcie znaleźć e-booki i czytajcie.

Poniedziałek 23. 03. 2020 – odgłosy wiosny

  1.  
  • narysuj jeden ze zwiastunów wiosny i nazwij go,
  • policz jajka w Waszej lodówce,
  • podziel na sylaby pięć dowolnych słów,
  • powiedz pięć słów zaczynających się głoską „g”,
  • zaśpiewaj ulubioną piosenkę.

Planowanie proszę zapisać na kartce korzystając z kolorystyki dni tygodnia planu daltońskiego, którą dzieci znają doskonale. Zaplanowane zadania trzeba powiesić w widocznym miejscu aby dziecko mogło sprawdzać co zaplanowało i co zostało już zrealizowane. Nie powinno się przypominać o realizacji zadań, ale czasem jednak przypominamy. W kolejny poniedziałek  trzeba podsumować, czy wszystkie zadania zostały zrobione i pochwalić lub wyrazić dezaprobatę w przypadku gdy zadania nie zostały zrobione. Nie powinno się dawać za zadania nagród rzeczowych.

  1. „Odgłosy wiosny” – wysłuchanie odgłosów wiosny, które można znaleźć na youtube  https://www.youtube.com/watch?v=NFz4nfoB5dA
  2. „Wiosenna orkiestra” – wydobywanie dźwięków z przedmiotów codziennego użytku (gazeta, łyżki, garnki itp.)

Wtorek 24. 03. 2020 – wiosna na widelcu

  1. „Jakie smaki kojarzą nam się z wiosną” – przejrzyjcie z dziećmi lodówkę i zobaczcie jakie produkty kojarzą się z wiosną, a może kupicie wiosenne warzywa, lub wysiejecie rzeżuchę i nastawicie cebulę na szczypior?
  2. Poznajcie literę „g,G” – opiszcie jej wygląd, porównajcie kształt do różnych przedmiotów i innych znanych dzieciom liter, jeśli narysujecie dużej wielkości kontur m możecie go dowolnie ozdobić.
  3. Wykonajcie wspólnie na podwieczorek zdrowe wiosenne kanapki.

Środa 25. 03 2020 – „Od motyla do gąsienicy”

  1. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner „Gąsienica tajemnica” (tekst wiersza proszę znaleźć w internecie) – porozmawiajcie na temat cyklu rozwojowego owadów (kolejne fazy cyklu znajdziecie w sieci).
  2. „Motyl” – praca plastyczna -  złóżcie kartkę na pół, na jednej połowie namalujcie nieregularne plamy potem znów złóżcie kartę i mocno dociśnijcie, po rozłożeniu powinien powstać symetryczny motyl.
  3. Zabawa ruchowa „Motyle na łące” – dzieci poruszają się po pokoju w rytm „Wiosny” Vivaldiego, co jakiś czas muzykę wyłączamy i wtedy motyle siadają na kwiatku (dziecko kuca).
  4. Rozmowa o emocjach – radość – porozmawiajcie z dziećmi o tym co was cieszy i co cieszy dzieci, jak objawia się wasza radość.

Czwartek 26.03.2020 – „Ślimak, ślimak wystaw rogi”

  1. „Ślimaki” – oglądanie w internecie zdjęć różnych ślimaków , opisywanie ich wyglądu, porównywanie, określanie, które się nam podobają i dlaczego.
  2. „Masaż ślimaków” – zabawa relaksacyjna – dziecko z rodzicem rysują sobie wzajemnie na plecach muszlę ślimaka i trasę jego spaceru, zabawę można powtarzać wielokrotnie.
  3. „Dlaczego warzywa są zielone?” – eksperyment  dotyczący transportu wody w roślinie – umieszczamy liście kapusty pekińskiej w wodzie z dodatkiem barwników spożywczych (różne kolory), obserwujemy proces barwienia liści w kolejnych dniach.

Piątek 27.03.2020 – „Żegnamy zimę”

  1. „Wiosenne przysłowia” – odgadywanie przysłów o wiośnie. Przeczytajcie dzieciom przysłowia i porozmawiajcie na temat ich znaczenia (wyjaśnijcie niezrozumiałe słowa):
  • Kto w marcu zasieje, ten się na wiosnę śmieje.
  • W marcu jak w garncu.
  • Gdy w kwietniu słonko na dworze, nie będzie pustek w komorze.
  • Jak grzeje słonko, przyjdzie kwiecień łąką.
  • Kwiecień, plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.
  • Kwiecień, gdy deszczem plecie, to maj wystroi w kwiecie.
  • Na świętego Wojciecha pierwsza wiosny pociecha.
  • Jedna jaskółka wiosny nie czyni.
  1. Słuchanie i śpiewanie piosenki „ Kle, kle boćku kle, kle” https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM.
  2. Otwórzcie okno i posłuchajcie odgłosów śpiewających ptaków.

 

 


 

KA
KA1
× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.