Przedszkole nr 119 "W Zielonym Ogrodzie"

Przedszkole nr 119, Warszawa, ul. Turmoncka 18

Godło Polski
BIP

Informacje ogólne

 

OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE

 

W październiku 2010 r. nasze przedszkole przystąpiło do Ogólnopolskiego Programu Wychowania Przedszkolnego:

 

 

"OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE"

 

Dlaczego zdecydowaliśmy się przystąpić do Programu?:

 

 Zawsze staraliśmy się w naszym przedszkolu kształtować u dzieci pozytywne myślenie. Dbaliśmy o to, by było u nas radośnie, miło, by dzieci mogły zwrócić się do nas z każdym swoim problemem. Ponieważ zależy nam, aby nasze działania były  jeszcze bardziej ukierunkowane na te cele, postanowiliśmy przystąpić do realizacji Ogólnopolskiego Programu "Optymistyczne Przedszkole" autorstwa Ireny Dzierzchowskiej i Mireli Nawrot.

 

Każde przedszkole obligatoryjnie powinno posiadać koncepcję swojej pracy oraz cele wychowania przedszkolnego zgodnie z nową podstawą programową. Od października 2010 roku w naszym przedszkolu zastosowana została koncepcja pracy oparta na programie "Optymistyczne Przedszkole". Szczególnym elementem koncepcji pracy przedszkola jest rozwijanie inteligencji wielorakich naszych wychowanków, na podstawie teorii Howarda Gardnera. W literaturze psychologicznej pojęcie "inteligencji" najczęściej definiowane jest jako zdolność rozumienia, kojarzenia, bystrość w znajdowaniu rozwiązań określonych problemów. Tymczasem H. Gardner zaprzeczył, jakoby istniała jedna, ogólna zdolność umysłowa człowieka, która sprawia, że określa się go "człowiekiem inteligentnym". Na podstawie wieloletnich badań stwierdził, że każdy mózg człowieka na specyficzną "mapę" talentów, z którą przychodzimy na świat i to właśnie od środowiska, w jakim dziecko wzrasta, zależy rozwój lub zahamowanie naturalnych, wrodzonych predyspozycji. Zatem od nas - dorosłych, rodziców i nauczycieli - w dużym stopniu zależy, które talenty rozkwitną, a które - być może - nigdy się nie ujawnią. Chcąc pożytecznie wykorzystać "teorię inteligencji wielorakich", będziemy zawsze przestrzegali kilku zasad:

 

- każde dziecko jest inne. Posiada niepowtarzalną "mapę" inteligencji. Ma swoje mocne i słabe strony.

- Wszystkie rodzaje inteligencji są równie cenne.

- Każdy rodzaj inteligencji można i trzeba rozwijać.

 

 

Jakie są główne założenia Programu "Optymistyczne Przedszkole"?

 

"Optymistyczne Przedszkole" autorstwa I. Dzierzchowskiej i M. Nawrot to pakiet edukacyjny wraz z materiałem opartym na psychlogicznych, pedagogicznych i filozoficznych podstawach pracy z dzieckiem przedszkolnym. W wyniku jego realizacji tworzymy każdemu dziecki optymalne warunki rozwojowe i przyjazne środowisko wspomagające rozwój dziecka i wspierające je w drodze do sukcesu. Dzieci w optymistycznym przedszkolu są uprzejme, miłe, pogodne i zaradne. Nauczyciele sa zawsze uśmiechnięci i dbają o pogodna atmosferę, potrafią zdiagnozować zdolności każdego dziecka i wspomagac jego rozwój. Optymistyczne przedszkole dostrzega i wzmacnia sukces każdego wychowanka, a dzięki pakietowi edukacyjnemu autorki programu wyposażają współczesnego nauczyciela przedszkola w bogatą ofertę podejść edukacyjnych. Przygotowane dla nauczyciela siedem tęczowych teczek stanowi niesamowitą inspirację do projektowania twórczych działań.

 

 

Jakie jest "Optymistyczne Przedszkole"?

 

Optymistyczne Przedszkole to takie, które tworzy warunki, aby codzienna rzeczywistość przedszkolna dziecka była dla niego przyjazna, przyjemna i piękna. Obdarzy je miłością i OPTYMIZMEM, nauczy przekraczać granice, przełamywać bariery i wychodzić ze schematów.Wyposaży w optymistyczną radość tworzenia.

 

- cel wychowania to rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości, nauczenie, jak radzić sobie w różnych sytacjach,jak rozwijać zainteresowania i talenty,

- nauczycielki i cały personel zwracają się do dzieci stosując zasady optymistycznego wychowania,

- przedszkole efektywnie pracuje z rodzicami,

- wszyscy uczą się życzliwości, empatii, pomagania sobie, przyjaźni i rozwiązywania problemów,

- personel stale pracuje nad doskonaleniem swoich umiejętności wychowawczych

- urządzenie wnętrza sprzyja poczuciu bezpieczeństwa, spokoju, rozwojowi zainteresowań dzieci.

 

Główna myśl autorek programu i jego przesłanie:

 

 

"Wierzymy, że nasze dzieci mogą stać się wspaniałymi ludźmi, niezależnymi, prawymi, szlachetnymi. Że będą zdolne do współpracy, uprzejme, szczere i współczujące. Że ich życie będzie bogate wewnętrznie. Wierzymy, że będą potrafiły dbać o swoje prawa, bronić własnych myśli i przekonań i otwrcie słuchać innych ludzi. ŻE BĘDA OPTYMISTAMI .

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.